Milyen lesz a legenda új arca?

mazda-mx5_0Egyre több információ szivárog ki a 2015-ben bemutatkozó új Mazda MX-5-ről. Legutóbb, néhány nappal ezelőtt, a brit Autocar magazin számolt be új és meglepő részletekről.
Az talán nem újdonság, hogy két benzinmotorral mutatkozik majd be a legendás kabrió következő generációja. A Skyactive technológiát használó 1,5 és 2,0 literes erőforrások megegyeznek a Mazda6, illetve Mazda3 motorjaival. A meglepetést tehát nem ezen a fronton jegyezhetjük, sokkal inkább a formavilág az, ami meghökkentheti majd a rajongókat. Ha valóban az Autocar által publikált képen lévő autóra hasonlítana az új MX-5, akkor alaposan különbözne formaterve a már említett két testvérétől. Persze az elmúlt hónapokban már több médium is közzétette saját elképzelésit arról, hogyan nézhet majd ki a következő generációs MX-5.

Az Autoevolution, egy másik szaklap így képzeli az új MX-5-öt
Az Autoevolution, egy másik szaklap, így képzeli az új MX-5-öt

Annyi bizonyos, hogy az Autocar cikkében idézett bennfentes tisztának és egyszerűnek nevezi a formatervet. Az elmondottakból az derül ki, hogy formailag is hangsúlyozni szeretnék a hátsókerék-meghajtást, ezt pedig úgy érhették el, hogy az első tengelyt előre felé csalták és arányosan meghosszabbították a motorháztetőt is.
Az autó vezető tervezője az az Ikuo Maeda, akinek a neve a közelmúltban felmerült az RX-7 tanulmányt kapcsán is. Az MX-5-nél új és egyedi stílusról beszélt, amely sokban eltér a mostani típusoknál használttól, mégis beleillik a Kodo formanyelvbe. Maeda még tavaly novemberben adott egy interjút, amelyben hangsúlyozta: az MX-5 esetében a Kodo teljesen mást fejez majd ki, mint a Mazda6 vagy Mazda3 esetében. Ugyanakkor az is eldőlt, hogy az új MX-5 nem száll fel a „retró hullámvasútra”, vagyis nem az első generációra szeretne hasonlítani, hanem egyedi és új stílussal lép piacra.

Az RX-7 koncepció is izgalmasnak tűnik
Az RX-7 koncepció is izgalmasnak tűnik

Hangsúlyosak lesznek a kerékdobok és az éles vonalak, de az elődökről sem feledkeztek meg: az autó front részének legtöbb vonása – mint például az alsó légbeömlő – az első generáció óta kíséri a típust.
Az Autocar szerint ez azt is jelenti, hogy alacsonyabb, kisebb lesz a hűtőmaszk, mint a Mazda3 és Mazda6 esetében. A nagyobb tengelytáv ugyanakkor azt feltételezi, hogy ha minimálisan is, de nő az autó teljes hossza. Persze a méretnövekedést a műszaki tartalom is indokolja. A Skyactiv benzinmotorok felépítéséből adódóan nagyobb helyet foglalnak, így az első traktus növekedése ennek is köszönhető. Egyes hírek szerint éppen azért kellett ilyen hosszúra nyújtani a jelenlegi generáció életciklusát, mert a végletekig tökéletesített erőforrások beépítése az MX-5 karosszériájába komoly fejtörést okozott a mérnököknek. Amíg a Mazda3 esetében ezt a tűzfal hátratolásával oldották meg, addig ez a kabrió esetében nem vezetett volna eredményre.

Egy másik elképzelés: ebben az esetben hangsúlyosabb a hasonlóság az aktuális típusokkal
Egy másik elképzelés: ebben az esetben hangsúlyosabb a hasonlóság az aktuális típusokkal

Így maradt az újratervezés, amely azonban időigényesebb megoldás volt. Bár az új MX-5-ről szóló első hírek még turbós erőforrásokat is említettek, az 1,5 literes, feltöltős motorról azóta nem hallani. Bizonyos piacokon az 1,5 és 2,0 literes szívó, míg más országokban csak a nagyobb erőforrással kerül piacra az újdonság.
Ha valakinek ezek után kétségei támadnának az autó menetdinamikáját illetően, azt rögtön meg is nyugtatnánk. Az 1100kg tömeg ugyan több mint az előzetesen várt egy tonna, de a Mazda mérnökei nem szerették volna feláldozni a biztonságot a tömegcsökkentés oltárán. Szégyenkezni valója minden bizonnyal így sem lesz az új MX-5-nek, amely továbbra is képes lesz megviccelni a motorikusan sokkal nagyobb és erősebb riválisokat.

A Road&Track grafikája illik legkevésbé a márka arculatához
A Road&Track grafikája illik legkevésbé a márka jelenlegi arculatához

A világ legnépszerűbb kabriója továbbra is kétféle tetőmechanizmussal kerül piacra. A hagyományos vászontető mellett, a fém tetőszerkezet is a kínálat része marad.
Az új típus 2015-ben mutatkozhat be ott, ahol az első generáció is 1989-ben, vagyis a chicagói autó-kiállításon.

Egy újabb elképzelés
És még egy elképzelés, talán ez illik leginkább a jelenlegi kínálat többi tagjához