Átírjuk a játékszabályokat

virt06A Mazda új KODO tervezési filozófiája alapján épített típusok nem csak küllemükben újszerűek, az őket népszerűsítő kampány forradalmasította az interaktív reklámok világát is. Ismerjétek meg a „Game Changers” akciót!

A „Zoom-zoom” korszak kezdete után tizenhárom évvel, 2013 második negyedévében, az új Mazda6 forgalmazásának kezdetével egy időben debütált a „Game Changers” nevet viselő reklámstratégia. Az új generációt promótáló sorozat olyan sportemberek és történelmi személyek előtt tiszteleg, akik különleges gondolkodásmódjukkal alapjaiban változtatták meg az addigi trendeket. A Mazda különleges formavilággal és áttörő mérnöki megoldásokkal felvértezett típusai is így írják át az autóipar „játékszabályait” napjainkban, amikor a járműgyártás mögött álló filozófiai gondolatok végleg eltörlik a hatékonyság és a dinamizmus között húzódó határvonalat. Valamennyi reklámanyag ezt a felfogást sugallva hirdeti a SkyActiv rendszert, amely lehetővé tette a kiváló üzemanyag-fogyasztás és alacsony károsanyag-kibocsátás mellett megjelenő remek vezetési élményt. A televízióban, nyomtatott sajtóban és online megjelenő látványos promóciók megismerése mellett bepillantást nyerhettek egy teljesen újszerű hirdetési módszer alkalmazásába is!

A fent látható volt az első „Game Changer” videó, amely tavaly április 27-én látott napvilágot. Főszereplője Dick Fosbury magasugró, aki az 1968-as mexikóvárosi olimpián háttal bemutatott ugrási technikával nem csak megnyerte a versenyt, hanem megreformálta a sportágat is: két évvel később már a Fosbury-flop volt a magasugrás alapvető gyakorlata. A kisfilm, valamint a márka zászlóshajójának számító Mazda6 nagy sikert aratott, és a Red Dot terméktervezés díjjal kitüntetett típus eladásai jelentős előrelépést eredményeztek: júniusra a Mazda6 és CX-5 értékesítései tették ki a teljes árbevétel felét.

A Mazda következő „nagy játékosának” rövid videója pár nappal később került nyilvánosságra. A SkyActiv motorral szerelt Mazda3 alacsony fogyasztásával, a reklámfilm pedig hatalmas hullámokkal csábította a vásárlóerőt. Laird Hamiltont, a tow-in surfing (bevontatásos szörfözés) egyik kitalálóját állították példának, aki újradefiniálta a hullámlovaglás fogalmát: ötlete szerint a szörfösöket jet-ski húzta a nagyobb kihívást jelentő vízmozgások területére. A fiatalos autó kisfilmjében később szerepeltek síelő, vadvízen evező és ejtőernyős ugrást végrehajtó extrém sportolók is.

A 2012 óta forgalmazott kompakt SUV, a CX-5 ugyan csak harmadikként érdemelte ki a „Game Changer” címet, fontos tudni, hogy a KODO dizájn és a teljesen újragondolt SkyActiv technológia nagyköveteként először szállt szembe az autógyártás konvencióival. A 2013 júniusában bemutatott kisfilm a Mazda technológiai áttörései és egy gitár erősítése között von párhozamot: a megnövekedett energiával nem csak különleges hangzás volt elérhető, egy teljesen új műfaj -a rock and roll- születhetett meg! A japán gyártó szerint ilyen mértékben forradalmasítja a CX-5 is a szabadidő autók kategóriáját. A típus új, 2014 januárjában megjelent videójában Thomas Edison találmányainak jelentősége veszi át a szimbólum szerepét a népszerű zenei műfajtól.

A kampány motívumait összefoglaló, nem az adott típust bemutató kisfilmek a tavaly márciusi indulás óta folyamatosan készültek, és bővítették a reklámok palettáját. Rajtuk keresztül a történelem nagy alakjainak megismerésén túl bepillantást nyerhetünk a gyártó gazdag örökségébe, beleértve az innovatív újdonságokat és a motorsportban elért eredményeket is. A következő -és egyben legfrissebb- új típust bemutató videóra 2013 októberéig kellett várni, amikor megjelent a 2014-es Mazda3 első anyaga. Ezen a ponton úgy tűnt, változtattak a stratégián, és egy hagyományosnak mondható filmet állítottak össze a marketingért felelős szakemberek. A legtöbb ismertetőt kiadó Mazda Canada csatornáján azonban november 15-én meglepő videót közöltek: A mobiltelefonnal játszó embereket és egy animációs Mazda3 versenyt követően az „in theaters now” felirat fogadta a nézőt.

A Mazda által megbízott marketinges csapat megalkotta a világ első több képernyős, interaktív mobilalkalmazását. És nem is akármilyen helyszínt választott a fiatal célcsoport eléréséhez: a torontói és vancouveri Cineplex filmszínházak biztosították a teátrális játékélményt. A filmelőzetesek idősávjában a nézők beülhettek az új Mazda3 virtuális volánja mögé, és egy applikáció segítségével összemérhették vezetési tudásukat.
A mobileszközök gyorsulásmérőjét használó program összekapcsolta a kormányként funkcionáló telefonokat a mozivászonnal, ahol az animáció mellett valós időben nyomon követhetők voltak az időeredmények és a verseny aktuális állása.

A JWT marketingügynökség profi animációs filmet készített a Mazda számára
A JWT marketingügynökség profi animációs filmet készített a Mazda számára

A játékban résztvevők között a Mazda ajándékcsomagokat sorsolt, a győztesek jutalma pedig ingyen mozizás volt. Az akció rendkívül sikeres volt, az alkalmazásban igényelhető tesztvezetésre 6100 néző jelentkezett, hogy kipróbálhassák a kategória legjobb autóját. A mozikban vetített videó teljes egészében megnézhető ITT.
Természetesen a Mazda3 promóciója azóta is töretlenül folyik, a #gamechanger címkék mindenütt jelen vannak a közösségi médiában, a látványos videók száma pedig egyre növekszik.
A megszokottól eltérő gondolkodásmód kiemelése a reklámozás történetében ugyan nem egyedülálló (gondoljatok csak az Apple 1997-es „Think different” szlogenjére), a Mazda kampánya mégis a mai kor színvonalán túlmutató, kreatív kezdeményezés.

Írásunk végén pedig mutatunk egy példát arra, hogyan reagál a marketing részleg, ha egy másik vállalat promóciója is a „Game Changer” címet viseli. A Johnnie Walker tavalyi reklámszpotja a kínai televíziócsatornák számára készült, és az akkor 40 éve elhunyt Bruce Lee animált mása hirdette benne a cég kék címkés termékét. A Mazda -talán erre válaszul- készítette el „Big Game Changer” című kisfilmjét, ami a kínai színész egy korábbi mozijából tartalmaz jeleneteket. Azt pedig, hogy a huszadik század ikonikus ázsiai harcművészének karaktere egy sportos japán autóhoz, vagy egy skót italhoz illik jobban, mindenki döntse el maga… 🙂