Jól vizsgázott a TÉLben

20140210indexkepBár nálunk gyakorlatilag elmaradt idén a tél, a zord kanadai időjárás kiváló helyszínt biztosít arra, hogy egy gépjárműnél a szakemberek felmérjék mennyire felkészülten várhatja gazdája a hideg, csapadékos évszakot.

Kanadában csak az utak rendszeres síkosságmentesítésével lehetséges a közúti közlekedés. A felhordott anyagok azonban hamar kikezdik a járművek fém alkatrészeit, ezért a korrózióállóság kiemelten fontos tényező egy autó megvásárlásakor. A január végi hirtelen lehűlés bekövetkeztével a The Car Guide munkatársai alaposan szemügyre vették az új Mazda3 ellenálló képességét.
148418_Mazda3Kanadában 2,5 literes erőforrással is kapható a Mazda3

A gyártó az új típus tavalyi megjelenése óta kibővített, nyolc éves garanciát vállal Kanadában értékesített modelljei rozsdamentességére (Hazánkban ez a garancia 12 év időtartamra szól). Hogy felfedjék a megnövekedett jótállás mögött megbúvó fejlesztéseket, az egyhetes tesztvezetés után észak-amerikai kollégáink emelőre tették 2014-es Mazda3 GT-t.
Elsőként a motorteret vizsgálták át, ahol – arrafelé – a 2,5 literes, közvetlen befecskendezéses benzinmotor dolgozik. Az erőforrás – 184 lóerejével – egyelőre a típus legerősebb változata. A különösen fagyos évszakban nagy jelentőséggel bír a motorolaj minősége, ezért az alkalmi szerelő elsőként a megfelelően alacsony viszkozitású kenőanyag használatára hívta fel a figyelmet. A Mazda által használt 0W-20 jelzésű szintetikus motorolaj a könnyű hidegindítás mellett jobb üzemanyag-fogyasztást és kisebb káros anyag kibocsátást eredményez. Ebben egyébként nincs különbség, hazánkban is ezt a viszkozitású olajat használják a márkaszervizekben!

148433_Mazda3Aerodinamikai elem segíti a levegő áramlását a Mazda3 alatt

Az autót megemelve láthatóvá válnak a korrózióvédelem eszközei: a futómű elemeit műanyag burkolóelemek védik a környezeti behatásoktól. A karbantartások elvégzéséhez, vagy a Kanadában jellemző utólagos alvázvédelem alkalmazásához ezek természetesen egyszerűen leszerelhetőek.

148421_Mazda3A takarólemezek eltávolítása egyszerű a megfelelő fogó használatával

Az első futómű felépítése a hagyományos elvet követi, hasonlóan a Mazda3 előző generációjához. Elemei azonban különösen masszívak, így ellenállnak olyan nagyobb terhelések esetén is, amik egy sportos GT használatakor bizony könnyen előfordulhatnak! Alumínium alkatrészekkel magas fajlagos költségük miatt nem találkozunk a felfüggesztésben, a megnövekedett tömeg miatt mégsem kell aggódnunk: a SkyActiv karosszéria könnyített szerkezete kompenzálja a nagyobb tömegű komponenseket.

felfuggesztett

Hagyományos kettős keresztlengőkaros (bal oldali) és multi-link (jobb oldali) felfüggesztés

A hátsó futómű méretezése megfelel a kategória trendjének, felépítése azonban a legmodernebb technológiát képviseli. A multi-link nevet viselő, kettős keresztlengőkaros felfüggesztésben a lengéscsillapító nem a tekercsrugó tengelyében, hanem azon kívül foglal helyet. Az így elérhető precíz futóműbeállítás következtében a Mazda3 menettulajdonságai tovább javultak.

148431_Mazda3Jól kivehető a multi-link futómű felépítésének sajátossága

A The Car Guide egyhetes közúti tesztje során bekövetkezett hatalmas hőmérséklet-esés remek lehetőség volt, hogy a Mazda3 bizonyítsa megbízhatóságát. A zökkenőmentes hidegindítások után a hatsebességes váltó kifogástalanul látta el feladatát. A fokozatok kiosztása optimálisnak bizonyult a városi és az országúti használat során egyaránt. A motor ereje és az autó dinamizmusa felől kétség sem merülhetett fel, és a zord körülmények ellenére a tűzelőanyag-fogyasztás is 7,6 liter/100km volt a fedélzeti számítógép tanúsága szerint. A gyári – ideális körülményekre szabott- 7,1 litert figyelembe véve sem kirívó érték ez egy ilyen, autót nem kímélő hét után!