A divatdiktátor

010_nyito

Úgy döntöttünk, időről-időre mutatunk Nektek egy Mazda tanulmányt. Elsőként rögtön az elmúlt évtizedek legszebb tanulmányautóját (persze mi elfogultak vagyunk). 2010-ben mutatkozott be a Mazda Shinari névre keresztelt víziója. A gyártó új autóinak formanyelvét, és a mögötte megbúvó tervezési filozófiát prezentáló jármű nem csupán egy jövőbe tekintő, túlzó fantáziálás volt, öröksége mára kézzel fogható: ő volt a KODO dizájn első hírnöke.

Az Ikuo Maeda főtervező által vezetett csapat álmodta meg négy évvel ezelőtt azt az új formatervezési irányzatot, ami túlmutatott az esztétikumon, és egyenesen szemlélője érzelmeit vette célba. A KODO, vagyis a „mozgás lelke” ívek, formák és arányok olyan összetett rendszerét jelenti, amit az élővilág szépsége ihletett. A ragadozók lendülete, dinamizmusa és a sebesség érzete mellé azonban még egy fontos fogalmat párosítottak a tervezők: a feszültséget. A mozdulatlan tárgyak formája azt sugallja, hogy a bennük ébredő feszültség bármikor felszabadulhat, tovább fokozva ezzel a mozgás illúzióját. Nem véletlen, hogy a KODO precíz definiálásához először számtalan szobrot és modellt készített a Mazda kreatív csoportja, amelyek hangulatát később átemelték a Shinari küllemébe.

Sok tanulmánnyal ellentétben a Shinari teljesen működőképes autó
Sok tanulmánnyal ellentétben a Shinari teljesen működőképes autó

A tanulmányautó egy négyajtós kupé jellegzetes arányaira épül, de az áldozatára lecsapni készülő ragadozó ihlette vonalvezetés teljesen egyedülálló megjelenést kölcsönöz neki. Az jármű orrát a hatalmas hűtőmaszk uralja, a körülötte futó – szárnyra emlékeztető – alumínium elem pedig egészen a fényszórók vad tekintetéig vezeti a szemet. Ezzel alkot kontrasztot az első lökhárító ellentétes irányba ívelt alsó része, ami a teljes frontot szemlélve a sportos megjelenésen túl némi agresszivitást is kölcsönöz a Shinarinak.

A Shinari főbb jellemvonásai visszaköszönnek a szériagyártású Mazdákon
A Shinari főbb jellemvonásai visszaköszönnek az új szériagyártású Mazdákon

Felszabadulni kész energia feszíti a hatalmas keréktárcsák felett domborodó első sárvédő íveit is, amelyhez hasonlóval korábban az RX-8 típuson találkozhattunk. A precízen kidolgozott karosszéria minden apró részletében tökéletesen idomul a KODO filozófia követelményeihez, és úgy tereli figyelmünket a farrész felé, mintha csak elhaladna előttünk az autó.  A hátsó szekció „izmoktól” duzzadó íveit pompásan egészíti ki az elől alkalmazotthoz hasonló – ám annál jóval szolidabb ívű – szárnyforma.

Shinari vs. Hazumi – A KODO dizájn kicsiknek és nagyoknak egyaránt jól áll
Shinari vs. Hazumi – A KODO dizájn kicsiknek és nagyoknak egyaránt jól áll

A Mazda tengerentúli szakemberei is rendkívülit alkottak, hiszen a Shinari belső terének motívumai tökéletesen követik a külső által diktált irányzatot. Első pillantásra feltűnik a sofőr köré tervezett műszercsoport és középkonzol egysége, amelyek elválasztják a vezetőt a sokkal szabadabb térérzetet sugalló utastértől. A lehető legergonomikusabb elrendezést hozták létre a „kormányos” számára, hogy mindent kényelmesen, és biztonságosan kezelhessen anélkül, hogy az a vezetési élmény rovására menne. Az itt megfogalmazott szemléletmódot ültette később gyakorlatba a Mazda3 új generációjában bemutatott MZD Connect és a HMI rendszer képében.

Prémium minőségérzet dinamikus formákba öntve a beltérben
Prémium minőség dinamikus formákba öntve a beltérben
A műszeregység melletti háromdimenziós holografikus képernyőre pár évet még várnunk kell
A műszeregység melletti háromdimenziós holografikus képernyőre pár évet még várnunk kell

A Shinari sok újdonságával találkozhatunk ma már a Mazda személyautóiban, és a nemrég bemutatott Hazumi tanulmány is jelzi, hogy a KODO formavilág és a biztonságos kezelésre épülő belső kialakítás a jövő Mazdáinak szerves részét képzi majd.