Stílustanulmány

nyitoA tanulmányautó-készítés bevett- és népszerű szokás a járműiparban. Ebben a „műfajban” nincsenek megkötések: a forradalmi megoldásokat, jövőbe mutató formatervezési irányelveket, és néha teljesen új járműkategóriákat prezentáló modellek megjelenésének csak a mérnökök képzelőereje és a projekt költségvetése szab határt. Néhány évvel ezelőtt – a fiatalok végtelen fantáziájára alapozva – a Mazda egy csapat egyetemistára bízta egyik koncepcióautója elkészítését. A végeredményt szemlélve biztosan kijelenthetjük, nem kellett csalódniuk!

A technika töretlen fejlődése, és az ezzel párosuló környezettudatosság fokozódása joggal veti fel a kérdést, hogy az Y generáció képviselői akarnak-e egyáltalán mai értelemben vett személygépjárműveket használni a jövőben. A Mazda Deep Orange 3 tanulmányt látva azonban kétség sem fér hozzá: mindenki szeretne majd egyet!

Gyakran készülnek hasonló tervek a világ egyetemein, kevésből lesz azonban valóság
Gyakran készülnek hasonló tervek a világ egyetemein, de kevés ölt testet

Az autó a Mazda támogatásával készült, együttműködésben a Clemson egyetem járműmérnök hallgatóival és az Art Center College formatervező-tanoncaival. A fiatal mérnökök 2012-ben mutatták be a Las Vegasban rendezett SEMA Show keretein belül azt az egyedi tervezésű alumínium vázat, amely a tanulmányautó alapját biztosítja. Érdekessége a szabadalmaztatott „Origami” technológia, ami magában foglalja a lemezek lézeres vágását és speciális hajtogatását. Bár anyaghasználata költséges, a megmunkálás módszere feltétlenül figyelemreméltó kezdeményezés.
A Clemson hallgatóinak nevéhez fűződik a Deep Orange 3 speciális, „parallel” hibrid hajtáslánca is. A kézi kapcsolású sebességváltóval ellátott jármű első kerekeit egy másfél literes, négyhengeres turbómotor, a hátsókat pedig egy lítium-ion akkumulátorról üzemelő elektromotor hajtja. Az elektronika automatikusan vált az első-, hátsó- és összkerékmeghajtású üzemmódok között, lehetővé téve a regeneratív fékezést is.

A karosszéria nélküli szerkezet leginkább egy versenyautó vázára emlékeztet
A karosszéria nélküli szerkezet leginkább egy versenyautó vázára emlékeztet

Az ülések elrendezése is egyedi megoldásnak számít a kategóriában. Az ezredéves generáció igényeit felmérve álmodták meg a hat ember számára megfelelő kialakítást. Két darab háromszemélyes üléssort préseltek a vázba, amelyek középső elemei szükség esetén felhajthatók.

A merész formavilág akár a Mazda jövőképét it tükrözheti
A merész formavilág akár a Mazda jövőképét it tükrözheti

A hetvenezer fiataltól származó statisztika eredményei alapján készült tanulmányautó legdöbbenetesebb része a kiváló műszaki újítások ellenére is a karosszéria. Az első pillantásra méretesnek ható köntös ne tévesszen meg senkit: a futurisztikus tanulmány nem nagyobb egy Mazda3 kompaktnál! A hűtőrács, a merész övvonal ugyan tükrözik a jelenlegi KODO filozófiát, a végeredmény jóval merészebb napjaink sorozatgyártású Mazdáinál.

A fiatalok által megálmodott jármű sportos vonalaival, tágas terével és innovatív megoldásaival az Y generáció elvárásainak felel meg, akik bíznak benne, hogy varázslatos sziluettje visszaköszön majd egy-egy későbbi Mazda típuson.