Vízi mini városi aszfaltra

010_nyito_Mazda_KiyoraPárizsban debütált 2008-ban a Mazda Kiyora tanulmányautó, a márka környezetbarát városi autóról elképzelt jövőjét bemutatva. Elsőre érdekes lehet az időzítés, hiszen alig egy évvel korábban dobták piacra a Mazda2 második generációját. Ám ugyancsak szinte vele egy időben vett új lendületet az első Mazda6-tal megjelent Zoom-Zoom filozófia, a Fenntartható Zoom-Zoom, ami éppen a környezettudatosságot helyezte előtérbe.
A Kiyora ezen elkötelezettség egyik első kifejezőeszköze, miszerint a Mazda a vezetési élmény és a biztonság megtartása mellett is környezetbarát autókat épít. És lám, a márka jelenlegi kínálatát látva ez a koncepció immár a sorozatgyártású autók szintjén is megvalósult.

A Kiyora a Mazda Nagare formanyelvének első megnyilvánulása a víz színei és mintái jegyében
A Kiyora a Mazda Nagare formanyelvének első megnyilvánulása a víz színei és mintái jegyében

A Kiyora megjelenésével egy időben a Mazdánál célul tűzték ki, hogy 2015-re 30 százalékkal csökkentik belső égésű motorjaik üzemanyag-fogyasztását. Ehhez a 2011-től kezdődően bevezetésre került vadonatúj benzin- és dízelmotorok 20 százalékkal járulnak hozzá, a maradékot elsősorban a még 2009-ben megjelent Stop-start rendszer és az autónként legalább száz kilogrammos tömegcsökkentés hivatott „fedezni”. Ezeket az újításokat szintén a Kiyora kapcsán jelentették be és adtak belőlük ízelítőt e vagány városi tanulmányautóval. Visszatekintve öröm látni, hogy vannak a világban olyan szervezetek, ahol a terveket következetesen véghezviszik, és annak érzékelhetően tapasztalhatók az előre megígért előnyei.

Az övvonal felett szinte csak átlátszó felületek töltik ki a Kiyora karosszériavázát
Az övvonal felett szinte csak átlátszó felületek töltik ki a Kiyora karosszériavázát

A Kiyora esetében a széndioxid-kibocsátás mérséklése érdekében jelentősen csökkentették az üzemanyag-fogyasztást, mégpedig egy 1,3 literes közvetlen befecskendezésű, szívó- és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlésű benzinmotor, no meg a Stop-start rendszer és egy vadonatúj automatikus sebességváltó alkalmazásával. Mindezt egy, a fenti elveknek megfelelően minden korábbinál merevebb, nagyobb biztonságot és vezetési élményt adó, ugyanakkor könnyebb – tanulmányautóról lévén szó szénszál-erősítésű – vázba építették. Erre aztán a légellenállás minimalizálását célzó karosszériaelemeket húztak, s az eredmény: kilométerenként kevesebb mint 90 gramm levegőbe pufogtatott szén-dioxid! A kedvező értékben az új, hatékonyabb katalizátor is kiveszi a részét.

Környezetbarát építési elvei hangsúlyozására kapta nevét a Kiyora, amely magyarul szinte  kifejezhetetlen tisztaságot jelent. A hátsó ülések a kempingszékek „textil a vázra” koncepcióját követik
Környezetbarát építési elvei hangsúlyozására kapta nevét a Kiyora, amely magyarul szinte kifejezhetetlen tisztaságot jelent. A hátsó ülések a kempingszékek „textil a vázra” koncepcióját követik

Mivel a Kiyorát kifejezetten városi fiatalok igényei szerint tervezték, a csekély környezetterhelés mellett a modern külső, az élménydús használat és a városi forgatagban praktikus kis külső méret megvalósítására helyezték a hangsúlyt. A 3770 milliméter hosszú Kiyora így kisebb, mint a Mazda2, és az oldalról vízcseppet formázó, alján légterelőket viselő, tetején spoilerben végződő karosszériájának légellenállása tíz százalékkal jobb a Mazda2 értékénél. A Kiyoránál az ötszögletű hűtőmaszk is említést érdemel, hiszen akkoriban még nem ilyet viseltek a márkakereskedésekben sorakozó Mazdák. No meg persze a tuti sikert hozó olyan trükkök sem hiányoznak, mint a rövid túlnyúlások és a 18 colos kerekek, amelyek garantáltan vagány megjelenést adnak az autónak.

Az utastér bohém, mégis praktikus, városi minihez hűen alapvetően kétszemélyes. A vízesésszerű pedálok messzemenően a tervezők minden részletre kiterjedő alaposságát hirdetik a víz témakörében
Az utastér bohém, mégis praktikus, városi minihez hűen alapvetően kétszemélyes. A vízesésszerű pedálok messzemenően a tervezők minden részletre kiterjedő alaposságát hirdetik a víz témakörében

Az utastér fiatalossága játékos, vidám formákon, valamint ötletes és hasznos megoldásokon alapul. A 2+2 üléses kialakítás a Kiyora esetében azt jelenti, hogy a laza szabású, az autó karosszériavázának részét képező ülésvázakra húzott kárpitozással kialakított ideiglenes hátsó ülések használaton kívül kalaptartóként funkcionálnak, mivel eltakarják a csomagtér felől alájuk helyezett holmit. Kettőnél több utas esetén viszont a nagy bőröndöt otthon kell hagyni, hogy hátra is beülhessenek a haverok. Az előre-felfelé nyíló jókora – mégis könnyű, mert műanyag – ajtókon keresztül akár zsúfolt Tesco parkolóban – és akár hátra is – hátra is egyszerű a beszállás.
Szintén különleges az utasok felett húzódó üvegtető, ugyanis a beleépített napelemek működtetik a Kiyora elektromos rendszereit. Ilyen például az érintőképernyő is, amelyen a gyújtást levéve csak jeget látunk, az autó felélesztésével viszont vizes ábrákkal barangolhatunk a menüjében, megmutatja, hogy mennyi szén-dioxidot eregettünk a levegőbe.

Az utastérbe jutó levegőt egy jókora széndarab szűri, míg az autón összegyűlt esővíz a két első ülés közötti speciális, kivehető, vegyszer nélküli szűrőben alakul ivóvízzé
Az utastérbe jutó levegőt egy jókora széndarab szűri, míg az autón összegyűlt esővíz a két első ülés közötti speciális, kivehető, vegyszer nélküli szűrőben alakul ivóvízzé