Egy dízelmotor kapcsán az első adatsor amire mindenki kíváncsi, az a fogyasztási értékeket taglaló rubrika. Vajon milyen értékekkel kápráztat el minket az először a Mazda2 következő generációjában kipróbálható új, 1,5 literes dízelmotor, hivatalos nevén a SKYACTIV-D 1.5? Ezt most még nem tudjuk, fogyasztási adatokat ugyanis nem árult el a Mazda, csak annyit, hogy kategóriája leggazdaságosabb típusaként érkezik az új dízel Mazda2. Legalábbis a japán kisautó-kínálatot tekintve.
Önmagát ismétli a történelem, hiszen ahogy jó tíz éve is némi késéssel követte a Mazda nagyobb dízelmotorját az eggyel kisebb alternatíva, úgy most is várnunk kellett – sőt még egy kicsit továbbra is várnunk kell – a SKYACTIV-D 2,2 literesnél kisebb hengerűrtartalmú változatára. Igaz, akkoriban a nagyobb lökettérfogat még két litert jelentett a 2002-es Mazda6-ban, az eggyel kisebb meg 1,6 litert. No és ez utóbbi, külső forrásból beszerzett egység sem a Mazda2-ben debütált (abba akkoriban még kisebb, 1,4 literes dízel jutott) , hanem a kompakt Mazda3-ban.
A gazdaságosság érdekében minden technikai ínyencséget ellesett nagyobb testvérétől a SKYACTIV-D 1.5. Dízel mivoltához képest fantasztikusan alacsony, 14,8:1 arányú a sűrítés, és állítólag szokatlanul magas – ám szintén nem publikált – a motor legnagyobb fordulatszáma. A kis erőforrás újdonságai közé tartozik a fokozottan gazdaságos szegénykeverékes ciklus üzemelési tartományának megnövelése és a nagy porlasztású szolenoid befecskendezők, valamint a fordulatszám-érzékelős, változó geometriájú turbófeltöltő és a töltőlevegőt hűtő rendszer.
Mindezek eredményeként a rekordgazdaságos dízelmotor a károsanyag-kibocsátás terén is élenjáróan alacsony értékeket ígér, így az Euro 6 elvárásainak bármiféle – költséges – kipufogógáz-utókezelő rendszer nélkül is megfelel a SKYACTIV-D 1.5. Igazi SKYACTIV motorhoz illően valamennyi SKYACTIV kiegészítőt is megkapja az új motor, így a manuális váltó helyett hatfokozatú automatikus is választható, és nem hiányzik az i-stop stop-start rendszer, valamint az i-ELOOP fékezésienergia-hasznosító rendszer sem. Ezek szintén nagymértékben közrejátszanak a soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes SKYACTIV-D 1.5 erőforrással hajtott új Mazda2 rekordernek beharangozott adataihoz.