Negyedik menet

mx-5_010_kiemelt

Majdnem egymillió példány fogyott a Mazda MX-5 első három generációjából, és jövőre már a negyedik nemzedék érkezik majd a szalonokba. Végre azt is láthatjuk, hogy milyen köntösbe bújt és milyen újdonságokat tartogat a világ legnépszerűbb nyitott kétüléses sportkocsijának legújabb generációja.

Mindent azért még nem árult el a Mazda a negyedik MX-5-ről, avagy Miatáról – a tengerentúlon – illetve Roadsterről – ahogy Japánban hívják. A bemutatón elsősorban az autó létrejöttéről, a tervezési szempontokról, no meg az újdonság „útját” kikövező elődökről mesélt a Mazda. Ennek keretében nem csupán az MX-5 első generációjához, hanem az ahhoz ihletet adó konkurensekhez nyúltak vissza. Sőt, köszönetet mondtak azon európai gyártóknak, akik létrehozták a kategóriát és ihletet adtak a Mazda roadsteréhez. Az MX-5 megjelenésével fogalmazódott meg a márkánál a Jinba Ittai filozófia – miszerint eredetiben ló és lovasa, Mazdául autó és vezetője – „eggyé forrva” éli át az utazás minden pillanatát. Ez röviden a Mazda vezetési élményre törekvő autóépítési filozófiája, ami a immár a négy generáció óta vezeti a japán tervezők kezét.

A beharangozottaknak megfelelően, három helyszínen, Japánban, az USA-ban és Spanyolországban egyszerre fogadták nagy ovációval a legújabb Mazda roadstert
A beharangozottaknak megfelelően, három helyszínen, Japánban, az USA-ban és Spanyolországban egyszerre fogadták nagy ovációval a legújabb Mazda roadstert

Ebből a Jinba Ittai elvből fejlődött ki a KODO dizájnnyelv, amely határozottan fogalmaz: az autó ne csak menet közben nyújtson élményt, hanem már álló helyzetben is, elindulás előtt sugallva vezetőjének képességeit. Mindehhez persze a kor színvonalának megfelelő műszaki háttér is szükséges, erre jött létre a SKYACTIV technika, ami műszakilag lehetővé teszi a kompromisszummentes vezetési élményt. A forma és a technológia így együtt a Mazda jelenlegi sikertörténetének alapja, ami nélkül bizony akár el is tűnhetett volna a cég a süllyesztőben. Ezeknek köszönhetően viszont a tendencia megfordult, és egyre jobb híreket kapunk kedvenc márkánk háza tájáról.

A vezetési élményen túl szintén fontos az „általános élmény” faktor, vagyis, hogy minden aspektusában kellemes pillanatokat okozzon az autó, akkor is, ha nem vezetjük. Magyarul már látványával csaljon mosolyt a tulajdonos arcára
A vezetési élményen túl szintén fontos az „általános élmény” faktor, vagyis, hogy minden aspektusában kellemes pillanatokat okozzon az autó, akkor is, ha nem vezetjük. Magyarul már látványával csaljon mosolyt a tulajdonos arcára

Az alapelvek természetesen változatlanok, az MX-5 tervezési filozófiája megmaradt és továbbra is fontos a jó ár-érték arány. Ám amint az eredeti MX-5 volt a Kansei engineering – vagyis a vásárlói visszajelzések alapján tervezett első autó – úgy a mostani generáció esetében sem történt ez másként.  A kor műszaki követelményeinek és vásárlói elvárásoknak megfelelő MX-5 megalkotása volt a cél, de megjelenésében nem a korábbi három nemzedék nyomvonalát követve, hanem teljesen tiszta lappal indulva. A formatervezők szabad kezet kaptak ahhoz, hogy megmutassák, hogyan képzelik el korunk roadsterét. Céljuk egy minden tekintetben magával ragadó forma megrajzolása volt. Ez az autó ugyan hamisítatlan MX-5, ám kétségtelenül nem a harmadik nemzedék modernebb reinkarnációja, azaz nem folytatták az eddigi vonulatot. Minden vonalán érződik az egyéniség, mintha új negyedszázadot kezdett volna a Mazda.

Nem csak a tető hiánya azonosítja be azonnal, melyik Mazdában is ülünk
Nem csak a tető hiánya azonosítja be azonnal, melyik Mazdában is ülünk

Újdonsága dacára egyébként KODO forma ez is, csak annak mélyebb értelmezése, agilisabb kifejezési formában. Igen, tényleg nem olyan, mint a többi Mazda, valóban nem áll be az egyébként rendkívül impozáns sorba, de hovatartozása így sem kérdéses. A különc márka különc típusának stílusa folytatódik az utastérben is, bár itt már több a közös vonás. A márkatársakból ismerős részleteken túl olyan pluszokkal is szolgál az új MX-5, mint például a külső szín „ráfolyása” az ajtókárpitra, ami elmossa a határokat a „külső és a belső” tér között. A kor elvárásainak megfelelően persze az MZD Connect fedélzeti szórakoztató rendszer sem hiányzik a műszerfalról. Ugyancsak újdonságként jelennek meg a fejtámlákba épített hangszórók is.

mx-5_050

Valamennyi generáció közül ez a legkisebb MX-5, és bő 100 kilogrammal könnyebb az előző nemzedéknél
Valamennyi generáció közül ez a legkisebb MX-5, és bő 100 kilogrammal könnyebb az előző nemzedéknél

A vezetési élmény kapcsán a hangsúly az élményen van, és úgy tűnik az eddigiekhez hasonlóan a Mazdánál továbbra sem a konkurensekkel foglalkoztak, nem bonyolódnak számháborúba velük. Nincs is erre szükség, ahogy az elmúlt 25 évben sem volt. Az élményekre garanciát jelent a SKYACTIV technika, beleértve a bő száz kilogrammos tömegcsökkentést, amelyből a még könnyebb vászontető is kiveszi a részét. A kiváló menettulajdonságokhoz szintén nélkülözhetetlen az utastérhez a lehető legközelebb helyezett – azaz egy kicsit még hátrébb tolt – orrmotor és a hátsókerékhajtás jóvoltából megvalósuló 50:50 arányú ideális tömegelosztás az első és a hátsó tengely között. Ugyanezt a célt szolgálja az ülések kissé hátrébb és mélyebbre helyezése. A tömegcsökkentés érdekében alumíniumból készül a csomagtér- és a motorházfedél, a sárvédők és a lökhárítómerevítők. Az alacsonyabb tömegközéppont megvalósításáért pedig lejjebb helyezték a motorháztetőt, míg a jobb átláthatóság érdekében hátratolták a vékonyabb A-oszlopokat és a szélvédőt.

mx-5_060

A vászontető továbbra is könnyedén kezelhető az ülésből. Csökkentették az oldalablakok felől érkező áramlásokat, és aktív szélfogó segíti a tető nélkül is huzatmentes suhanást. Így éppen optimális a szélterhelés nyitott tetővel is
A vászontető továbbra is könnyedén kezelhető az ülésből. Csökkentették az oldalablakok felől érkező áramlásokat, és aktív szélfogó segíti a tető nélkül is huzatmentes suhanást. Így éppen optimális a szélterhelés nyitott tetővel is

Bizonyára feltűnt, hogy az autó bemutatása kapcsán sokszoros hangsúlyt kap a SKYACTIV rendszer, az erőforrások konkrét adataival azonban még nem szolgált a Mazda. A bemutatókon annyit árultak el, hogy hosszában beépített, kifejezetten az MX-5-re hangolt egységekről van szó. A „jól informáltak” 130 lóerő körüli 1,5 literes és 165 lóerős kétliteres szívó benzinmotorokat emlegetnek. Utóbbi nagyon valószínű, hiszen a Hármasban már jelenleg is szolgál ez a változat. Ezekhez szintén új és MX-5-specifikus, hatfokozatú manuális, vagy ugyancsak hatfokozatú automatikus váltó kapcsolódhat. Az új könnyűfém futóművek elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink rendszerűek. Mindehhez jön a minden korábbi MX-5-nél kisebb, elődjénél 105 milliméterrel rövidebb és 20 milliméterrel alacsonyabb, ugyanakkor 10 milliméterrel szélesebb karosszériának is köszönhetően bő száz kilogrammos fogyás. Az alapváltozatában tehát alig több mint egy tonnás saját tömeg és a legalább 130 lóerő körüli teljesítmény már önmagában élvezetes autózást ígér.

Jövő évi piacra kerülésével a jelenleginél nem drágább alapárat csiripelnek a madarak. Bevezetése után nem sokkal várható az MX-5 keménytetős kivitele is
Jövő évi piacra kerülésével a jelenleginél nem drágább alapárat csiripelnek a madarak. Bevezetése után nem sokkal várható az MX-5 keménytetős kivitele is

A Mazda tehát gondolt egy nagyot és szándékosan új pályára állította roadsterét – már ami a megjelenését illeti. Nem alapozott a korábbi generációk megjelenésére, sem továbbfejlesztésére, hanem teljesen újat alkotott, ami ráadásul látszólag kevéssé idomul a mai többi Mazda típushoz. A tervezők egyszerűen megrajzolták, hogy a Mazda szerint milyen egy vérbeli roadster, sőt A roadster 2015-ben. Röviden: magával ragadó. Célul tűzték ki, hogy nyitott és csukott tetővel egyaránt izgalmasnak kell lennie, és álló helyzetben is mozgalmas legyen az autó megjelenése, érzelmeket váltson ki szemlélőiből. Belül is hasonló szándék vezérelte ténykedésüket: jó legyen ránézni, hiszen egy izgalmas belső tér is lehet minőségi. A magunk részéről már alig várjuk, hogy személyesen is megismerjük!

Az új MX-5 bemutatójának mottója: Long live the roadster, avagy mindörökké roadster. Alább pedig a három helyszín bemutatóvideója. Sorrendben: Japán, USA, Spanyolország
Az új MX-5 bemutatójának mottója: Long live the roadster, avagy mindörökké roadster. Alább pedig a három helyszín bemutatóvideója. Sorrendben: Japán, USA, Spanyolország