Spórolós sportoló

mazda6_skyactiv-d_racecar_indianapolis_03__jpg300Megosztja a Formula 1 nézőit, viszont a hosszú távú autóversenyzés kedvelői számára már megszokott, hogy a futamok szerves részét képezi az üzemanyag–spórolás. A Mazda pont ezért a dízelmotorra szavazott, amikor tavaly a Mazda6-ból versenyautót épített a Grand-Am sorozatba. Jó döntésnek bizonyult, hiszen a csapat hazavihette a bajnoki trófeát.

Idén egy prototípust építettek a japánok az újdonsült Tudor United Sports Car Championship, magyarán az Egyesült Sportautó Bajnokság futamaira, amivel egyelőre az összeszokás fázisában tartanak, ám a tavalyi év a bizonyíték rá, hogy hamarosan tarolhat a dízel prototípus is.

A Mazda prototípusában is a SkyActiv-D motor dolgozik
A Mazda prototípusában is a SkyActiv-D motor dolgozik

Az Egyesült Sportautó Bajnokság két különálló versenysorozat az American Le Mans Series, illetve a Grand-Am széria egybeolvadásából jött létre. A Mazda utóbbiban képviseltette magát a Mazda6 SkyActiv-D versenyváltozatával a GX névre keresztelt kategóriában. Természetesen a versenyautóval a győzelmen kívül a dízelmotorok és a Mazda népszerűsítése is a célok között szerepelt. A versenymotor több, mint 50 százalékban megegyezik a szériagyártású változattal, hiszen a Mazdánál úgy döntöttek, ez a legjobb módja bebizonyítani a márka autóinak megbízhatóságát, tartósságát és magas minőségét. Így magától értetődött a Grand-Am sorozat GX kategóriájába nevezni, ahol a szériagyártású változatokhoz igen közeli versenyautók indulhattak.

Az USA és egyben a világ legjobb versenypályáin bizonyítottak a Mazda6-osok. Olyan helyszínekre látogattak el, mint Daytona, Watkins Glen, Indianapolis, sőt a Mazda nevét viselő Laguna Secába is
Az USA és egyben a világ legjobb versenypályáin bizonyítottak a Mazda6-osok. Olyan helyszínekre látogattak el, mint Daytona, Watkins Glen, Indianapolis

Jelentős újdonságnak számított a Mazda6 SkyActiv-D versenyautó, több téren is történelmet írtak vele. Először is a Grand-Am történelmének első dízelmotoros nevezőiként vágtak neki a szezonnak. Az évad során pedig először fordul telő, hogy dízelmotoros versenyautó legénysége állhatott a dobogó tetején, ráadásul a versenyvilág egyik központjának számító Indianapolis Motor Speedway is először üdvözölhetett dízel győztest az ott rendezett futam végén.

A #70-es rajtszámú Mazda6 állandó legénysége: Tom Long és Sylvain Tremblay
A #70-es rajtszámú Mazda6 állandó legénysége: Tom Long és Sylvain Tremblay

Annak ellenére, hogy nem indult zökkenőmentesen az év, a szezon végén a bajnoki címet is elhódította a Mazda a GX kategóriában, miközben egyik versenyzőjük, Joel Miller az év újonca díjat is kiérdemelte. A trófeák sorát gyarapítja még a legtöbb első rajtkockáért járó díj, ami Tom Long nevéhez fűződik, aki a #70-es rajtszámú Mazda6-ot hétszer kvalifikálta a mezőny élére.

A #00 rajtszámú Mazda6 állandó pilótái: Joel Miller és Tristan Nunez
A #00 rajtszámú Mazda6 állandó pilótái: Joel Miller és Tristan Nunez

A szezon 12 versenye során kilenc alkalommal a Mazda6 sofőrjei ünnepelhették a győzelmet! A sorozat a rangos daytonai 24 órás versennyel kezdődött, ahol még nem brillíroztak a Mazdák, utána következett a Formula 1-ből ismerős texasi Circuit of the Americas a maga 165 perces versenyével. A szezon további részében is ez a versenytáv volt a jellemző, néhány kétórás illetve a Watkins Glenben rendezett hatórás, majd az Indianapolisban futott három órás száguldást kivéve. A negyedik hétvégén, Road Atlanta trükkös vonalvezetésén fordult a kocka, onnantól kezdve verhetetlennek bizonyultak a Mazdák. Onnantól kezdve a szezon végéig csak a Mazda6 SkyActiv-D vihetett haza az aranyérmeket, hol a #00, hol pedig a#70-es rajtszámú autó legénysége.
A nagyszerű teljesítményt látva, idén még nagyobb fába vágta a fejszéjét a Mazda mérnöki csapata, hiszen a már említett prototípussal indulnak a Grand-Am és ALMS összeolvadásából született TUSCC-ben, amibe szintén a  SkyActiv-D motort szerelték. Remélhetőleg év végén ennek a projektnek a sikereiről is beszámolhatunk, addig is megnézheted a 2013-as évad történetét öt percbe sűrítve: