Mit hoz a jövő?

Mesés jövőt fest a Mazda és rajongói számára az amerikai Motor Trend magazin. Informátoruk szerint a 2020-ig megjelenő modellekkel a legkülönfélébb igényeket is kielégíti majd a márka.

Már két évvel ezelőtt is felröppentek hírek a Mazda6 kupéváltozatáról, és most ismét szárnyra kaptak az ezzel kapcsolatos találgatások. Az ötlet ráadásul nem is légből kapott, hiszen annak idején a 626 is készült ilyen kivitelben, már 1970-ben is, amikor még csak Capellaként ismerték a Mazda középkategóriását. A konkurensek közül például a Honda a tengerentúlon már jó ideje kínál kupét az Accordból, mind a mai napig. Mindeközben a Mazda egyre inkább célba veszi a prémiummárkák vevőit is, akik körében szintén kedvelt a kupé karosszéria – gondoljunk csak az Audi A5-re vagy a BMW 4-esre. Ezen a piacon kíván tehát megjelenni – ismét – a Mazda a Hatos kupéváltozatával, előreláthatóan 2016 második felében.

mj_020

Lelkes Mazda-rajongók így látják a Mazda6 kupé kivitelét
Lelkes Mazda-rajongók így látják a Mazda6 kupé kivitelét

Bizonyos jól értesült informátorok szerint szintén 2016-ban, de még a kupét megelőzően érkezik a Mazda6 dízel-hibrid modellje, majd később az MPS is megjelenik. Sőt, a Mazda2 és a Mazda3 sem maradnak MPS csúcsváltozatok nélkül. Érdekes ez, hiszen hazai mazdás informátoraink szerint az MPS változatokról lemondhatunk egy ideig. A Motor Trend forrása szerint viszont az új, könnyű összkerékhajtási rendszerrel is ellátott, szintén 2016-ra várt Mazda3 MPS hajtásáról 2,5 literes, turbófeltöltős SKYACTIV benzinmotor gondoskodik majd, 300 lóerő feletti teljesítménnyel.

A Mazda3 MPS hírére sokak fantáziája beindult, van, aki így látja e modellt
A Mazda3 MPS hírére sokak fantáziája beindult, van, aki így látja e modellt

 A megjósolt újdonságok közül a kis szabadidő-autók divatját meglovagoló CX-3 valóban be is mutatkozik, még e héten. Ám 2016 első felében a Mazda SUV-kínálatának túlsó pólusát képviselő CX-9 utódja is megjelenik, csakúgy, mint a Mazda5 következő generációja. Ez is egy furcsa hír, hiszen a korábban már említett forrásunk ezekről szintén nem hallott még a márkán belül. Elsősorban az ázsiai piacokat veszi célba a Mazda a Kettes alapjaira épülő, de annál kisebb, vadonatúj Mazda1 típusával. Ez a mini feltehetően a márka thaiföldi és mexikói üzemében készül majd.

Számítógépes virtuáltunerek így látják a Los Angeles Motor Show Mazda-sztárjának ígérkező CX-3-t
Számítógépes virtuálmesterek ilyennek látják a Los Angeles Motor Show Mazda-sztárjának ígérkező CX-3-t

Ausztrál források szerint a Wankel-motoros RX-8 utódjának tanulmányváltozata 2017-ben debütál, míg a sorozatgyártású típusra 2020-ig várni kell. Állítólag érdemes lesz, mert az 1,6 literes erőforrásból 450 lóerőt hoznak majd ki az ügyes japán mérnökkezek. Mindezt az alacsony fordulatszám-tartományban kondenzátorról táplált elektromos turbófeltöltő, míg magas fordulatszámon hagyományos turbófeltöltő segítségével valósítják meg. Ha igaz, hogy ehhez 1300 kilogramm alatti saját tömeg társul, akkor jó eséllyel a valaha készült legfürgébb Mazdát üdvözölhetjük majd 2020-ban.

Vajon ilyen lesz a Mazda 2020-as Wankel-motoros sportautója?
Vajon ilyen lesz a Mazda 2020-as Wankel-motoros sportautója?

Csupán az Automotive News Masamichi Kogai Mazda-vezérrel készített interjúján elhangzottak szeghetik kedvünket az új RX-szel kapcsolatban. Ő ugyanis úgy nyilatkozott, hogy a márka tervei között nem szerepel RX-utód, vagy más új típus. A Mazda hamarosan nyolctagú típuspalettája már most majdnem teljesen telített. Azaz szinte egyáltalán nem várható több olyan előd nélkül megjelenő friss típus, mint például a hamarosan debütáló CX-3. Inkább a nagy példányszámban gyártott SKYACTIV technológiát tökéletesítik, hogy 2020-ra megjelenhessenek a második generációs SKYACTIV 2 motorok, amelyek 30 százalékkal gazdaságosabbak lesznek a mostaniaknál. Közben pedig a jelenlegi típusokból igyekeznek kihozni a legtöbbet. Ez utóbbi kijelentés megint csak okot adhat a bizakodásra, hogy valóban számíthatunk a mostani típusok olyan rétegmodelljeire, amilyenek az MPS-ek.

mj_090

mj_091

Egy magyar virtuáldizájner ilyennek látja a Mazda2 MPS-t
Egy magyar virtuáldizájner ilyennek látja a Mazda2 MPS-t

Ám a Wankel-motor fejlesztését a Mazda vezére továbbra is fontosnak tartja a jövőben. Hiszen a Wankel nem csak sportautóban szolgálhat, hanem hatótávnövelő erőforrásként is, mégpedig a Mazda2-ben. A kis Mazda szülőhazájában hálózatról tölthető elektromos kivitelben is készül majd, csomagtere alatt 0,33 literes Wankel-motorral és alig tízliteres üzemanyagtartállyal. Ez a 38 lóerős erőforrás – jelenleg egy prototípusban – csupán a lítium-ion akkumulátorok töltésére szolgál. Közreműködésével a 101 lóerős, 150 newtonméter forgatónyomatékú villanymotorral hajtott Mazda2 200 kilométeres hatótávolsága akár meg is duplázható. A Mazda első teljesen elektromos hajtású modellje 2018-ra várható.

mj_045

mj_046

mj_047

 

No és ha lesz Mazda3 MPS, akkor miért ne készülhetne a Hármasból is kupé...
No és ha lesz Mazda3 MPS, akkor miért ne készülhetne a Hármasból is kupé…

Mindemellett a belsőégésű erőforrások fejlesztésén is bőszen dolgoznak a márkánál, legyen szó dízel vagy benzinmotorról. Lehetőleg mindkettőről egyszerre, hiszen a Mazda éppen a HCCI avagy öngyulladós benzinmotor sorozatgyártásba vonására törekszik – legkorábban talán 2018-tól. Ez ugyanis olyan gazdaságos, mint egy dízel, s közben, olyan tiszta, mint egy benzinmotor, katalizátor nélkül is alig hagyja el nitrogén-oxid a kipufogóját.

...sőt kabrió?
…sőt kabrió?

One thought on “Mit hoz a jövő?

Comments are closed.