Piros, mint a pesti troli…

bolt_010_kiemelt

Korábban már írtunk a Metron Intézet elektromos hajtású rekorder Mazda5 modelljéről, és azt is említettük, hogy a szlovén cég korántsem kezdő az elektromos autók világában. A Mazda5 elektromos változatának kifejlesztése előtt már létezett a villanymotor hajtotta RX-8 modelljük, amely a Bolt nevet kapta.

Szlovéniában – legalábbis a Metron Intézet nevű cégnél – már hat évvel ezelőtt sem értették, miért nem készítenek a nagy autógyárak tisztán elektromos meghajtású sportautót. Ezért egyszerűen készítettek egy ilyet, és ehhez – nem meglepő módon – egy Mazda RX-8 szolgált alapul. Nyilván már elsőre is tökéletes végeredményben gondolkodtak, s tudták, hogy a jó autóhoz jó alapok kellenek…
A jelek szerint úgy tűnik, elektromos autó építéséhez is bevált számukra a márka, hiszen következő projektjükhöz szintén Mazdát választották – ez a korábban már bemutatott Metron 7.

A Metron 7-hez hasonlóan az RX-8, illetve immár Bolt is új, Metron márkajelzést kapott
A Metron 7-hez hasonlóan az RX-8, illetve immár Bolt is új, Metron márkajelzést kapott

Az átépített RX-8 2009 szeptemberére készült el, így azóta már kizárólag villanymotor forgatja a kerekeit. Ugyanúgy vezethető, mint bármely más autó – akarom mondani, mint egy hagyományos RX-8. Csak nem benzinkútra járnak vele, hanem az otthoni „töltőállomásra”, ahol elsősorban a napelemekkel termelt energiából „tankol fel” a Bolt. Háromfázisú gyorstöltővel 4,5 óra alatt teljesen feltölthetők az akkuk.
Az elmúlt évek folyamatos fejlesztései eredményeként jelenleg egy vízhűtéses, 109 lóerő legnagyobb teljesítményű, háromfázisú villanymotor dolgozik a Wankel helyén, amely a Mazda ötfokozatú sebességváltójához csatlakozik. Készítői szerint így már igazi sportautós menetteljesítményekre képes a gép, bár konkrét adatokat nem közöltek. Annyit tudunk, hogy a Bolt végsebessége az eredeti sebességváltóval 176 kilométer/óra.

Továbbra is 225/45 R 18 méretű abroncsokon és az eredeti Mazda könnyűfém keréktárcsákon gördül az elektromos RX-8
Továbbra is 225/45 R 18 méretű abroncsokon és az eredeti Mazda könnyűfém keréktárcsákon gördül az elektromos RX-8

Közel hat év alatt immár majdnem hatvanezer kilométert tett meg csakis villanymotorral hajtva az átépített Mazda RX-8. Az 59 darab, egyenként kétszáz amperórás lítium-polimer akkumulátorokkal, 219 Volt rendszerfeszültség mellett, az „e-RX-8” legfeljebb 241 kilométert képes megtenni két feltöltés között. A Bolt saját tömege így 1454 kilogramm. Nem kötöttek kompromisszumot a Metron szakemberei a hatótávolság növelése érdekében az RX-8 használhatóságát tekintve. A Bolt továbbra is teljes értékű négyszemélyes utasteret kínál, csak a műszerfal feszültségmérője árulkodik a rendhagyó hajtásmódról. No meg indulás után a motorhang elmaradása. Az utastér fűtéséről három kilowattos elektromos rendszer és Webasto Air Top olajos kiegészítő fűtés gondoskodik.

A Monte Carlo Rali alternatív hajtásmódú autók versenyén 2012-ben rajthoz állt 26 induló közül a 12 helyen ért célba a Bolt
A Monte Carlo Rali alternatív hajtásmódú autók versenyén 2012-ben rajthoz állt 26 induló közül a 12 helyen ért célba a Bolt