Praktikus sportkupé

Kiváló új MX-3 vált volna belőle, ha sorozatgyártásban is megvalósul a Mazda Kabura, de sok más tanulmányautó társához hasonlóan sajnos nem lett belőle sorozatérett típus. Ráadásul formajegyei sem köszönnek vissza egyik későbbi Mazdán sem, mégis érdekes és izgalmas kis kupé a Mazda Kabura.

Először Detroitban, a CX-7 mellett feszített büszkén a Mazda Kabura tanulmánykupé, majd Genfben a Mazda3 MPS társaként is kiállították. Nem most, hanem még 2006-ban, a KODO dizájnvonal betörése és sikere előtti formanyelvi útkeresés idején. Bizony, akkoriban még a Mazda6 első generációja öregbítette a márka hírnevét – immár négy esztendeje –, a Zoom-Zoom életérzés jegyében. A márka palettáját pedig ugyanúgy nem gazdagította egy olyan kis kompakt kupé, mint amilyen az 1998-ban utód nélkül megszűnt MX-3 volt. Ám a konkurenciánál még léteztek efféle kisautós kupék, például az Opel Tigra, és már megjelentek a mai napig divatos keménytetős kupékabriók is. Lett volna tehát helye és piaca egy új MX-3-nak, a Kabura tanulmány azonban sajnos mégsem vált valósággá.

Ilyen volt...
Ilyen volt…
...és egy évtizeddel később ilyen lehetett volna
…és egy évtizeddel később ilyen lehetett volna

Pedig a Kabura egy olyan ritkaság, amely orrmotort és hátsókerékhajtást kínál kis méretben. Ritkaság ez a személyautó-piacon, de nem a Mazdánál, hiszen az MX-5 is ilyen. Innen nézve a Kaburát az MX-5 zárt tetős kupé változatának is tekinthetnénk, ám valójában ennél is többről van szó. A tervezők ugyanis nem csupán élvezetes, hanem egyúttal praktikus kupénak álmodták a Kaburát. E törekvés jegyében például nem kétüléses, sőt még csak nem is a megszokott 2+2 személyes.

Eredeti ötlet az üvegpanel alatt dolgozó erőforrás. Franz von Holzhausen sem úgy gondolta, hogy csak középmotoros autókban mutat jól
Eredeti ötlet az üvegpanel alatt dolgozó erőforrás. Franz von Holzhausen sem úgy gondolta, hogy csak középmotoros autókban mutat jól

A Kaburát 3+1 ülésesre tervezték, azaz három teljes értékű ülőhelyet kínál és még egy valaki befér, ha mindenképpen a többiekkel akar tartani. Kétségtelenül jobb megoldás ez, mint a 2+2. Különösen úgy, hogy a tervezők a méret vagy a tömeg növekedése nélkül valósítottak meg egy jobban használható utasterű kupét. Szintén a praktikum jegyében valamennyi ülés háttámlája vízszintesig ledönthető, így a hosszabb tárgyak szállítása sem nagy kihívás a Kaburával. Koncepciója szerint egy nagybevásárlás éppúgy elintézhető vele, mint például a snowboardszállítás. Az aktív életet élő fiatalokat szemelték ki „fiktív” célközönségnek.

A műszerfal is tanulmányautóhoz illő
A műszerfal is tanulmányautóhoz illő

A japán KABURA-ya kifejezés a harc kezdetekor kilőtt első nyílvesszőt jelenti, amely a feszült csendet megtörő, süvítő hanggal repül célja felé. Innen származik a Kabura neve, utalva az autó különlegességére, a márka különcségére és alkotójára egyaránt. A Kaburát ugyanis ugyanaz a Franz von Holzhausen tervezte, mint a Tesla Model S-t. A Mazda kis kupétanulmányának megjelenésekor még egy éve sem dolgozott a Mazda North American Operations (MNAO) vezetőjeként. Így ez az autó volt az első munkája a Mazdánál, afféle bemutatkozó projektnek is tekinthető. A Kabura tervezésénél figyelembe vette, hogy az Egyesült Államokban akkoriban új autót vásárlók közül a Mazda vevői a második legfiatalabbak, átlagosan 41 évesek.

A vezetőt hagyományos ajtó fogadja
A vezetőt hagyományos ajtó fogadja

A Kabura hajtásáról a márka bevált kétliteres benzinmotorja gondoskodik, hatfokozatú manuális sebességváltó közbeiktatásával. Vérbeli hátsókerék-hajtású típushoz illően a hátsó, 245/35 R 20 méretű abroncsok átmérőjüket tekintve egy kicsit túlszárnyalják a 245/35 R 19 méretű elsőket. A futómű javarészt az MX-5 alkatrészeiből épül fel. A karosszéria méretét tekintve a Mazda roadsterénél kicsivel hosszabb Kabura az MX-5 és az RX-8 között helyezkedik el. A hatalmas, a B-oszlopig a tetőbe nyúló szélvédő viszont e kettőt összemosva, közel kabriós élményt ad. Az üvegfelület fej fölötti részének szabályozható a fényáteresztő képessége, így egy gombnyomással megszüntethető az utastér túlzott felmelegedése.

Az akkori divatnak megfelelően egybefolyik a szélvédő az üvegtetővel. Meglepőbb az oldalra nyíló hátsó szélvédő
Az akkori divatnak megfelelően egybefolyik a szélvédő az üvegtetővel. Meglepőbb az oldalra nyíló hátsó szélvédő

Hátul kétrészes szélvédőt kapott a Kabura. Ennek egyik része elektromosan állítható, az alsó pedig oldalra nyílik. A hátsó szélvédő elektromosan kibillentett felső üvegfelülete légterelőként szolgál, miközben az utastér is szellőzik, és mellesleg jóval nagyobb fejtér jut a hátul ülőknek. Mindemellett erre a szélvédődarabra napelemeket is helyeztek, amellyel tölthető az autó akkumulátora és az így nyert elektromos áram rásegít az utastér klimatizálására. Az oldalra nyíló alsó szélvédőelemhez hasonló megoldást korábban többnyire a terepjáróknál láthattunk, csak ott a csomagtérajtóra alkalmazva. A Kabura esetében sincs ez másként, hiszen a kis kupén ez a poggyásztérajtó, ezen keresztül pakolható a csomagtartó.

Nem éppen hagyományosak az ülések, mégis dönthetők a csomagtér bővítéséhez
Nem éppen hagyományosak az ülések, mégis dönthetők a csomagtér bővítéséhez

Ajtajait tekintve amúgy szintén az MX-5 és az RX-8 között áll a Kabura, pontosabban azok megoldásait egyaránt felhasználja. A vezető oldaláról egyetlen, hagyományos ajtón keresztül közelíthető meg az ülés és a mögötte kihajtható „plusz egy” ülőhely, addig a túloldalon más a helyzet. Az utasoldalon ugyanis leginkább az RX-8-on alkalmazotthoz hasonló, szándékosan aszimmetrikus nyílászáró-kompozíció fogad. Az első ajtó kinyitása után a hátsó is hozzáférhetővé válik, de korántsem úgy, mint az RX-8-on. A Kaburán ugyanis nem kifelé nyílik ez a pótajtó, hanem hátrafelé csúszik. Mégsem hagyományos tolóajtóról van szó, mert nem kifelé mozdulva siklik hátra. Ehelyett befelé csúszik, mint a lakás falába rejtett tolóajtó, így téve kényelmessé a beszállást.

Keveset mozdul hátra a hátsó ajtó, de ez éppen elég lehet a kényelmesebb beszálláshoz
Keveset mozdul hátra a hátsó ajtó, de ez éppen elég lehet a kényelmesebb beszálláshoz

Az egyedi ajtómegoldás oka, hogy csak ezen az oldalon férhet el egymás mögött kényelmesen két felnőtt. Azaz itt sikerült megvalósítani a két teljes értékű üléshelyet, míg a harmadik természetesen a vezetőé. Így persze a műszerfal szigorúan csak a vezető elé nyúlik és száműzték a kesztyűtartót is. Mindezek jóvoltából az elől ülő utas előrébb foglal helyet, mint a vezető, ugyanakkor a mögötte ülő fejének, vállainak és lábainak körülbelül ugyanakkora hely jut, mint az előtte ülőnek.

Egyenjogúság ide vagy oda, azért jól láthatóan nagyobb az első ülőlap, mint a hátsó
Egyenjogúság ide vagy oda, azért jól láthatóan nagyobb az első ülőlap, mint a hátsó

A tanulmányautók a Mazdánál a környezetvédelem jegyében is kivétel nélkül előremutatóak, és nincs ez másként a Kaburával sem. Ez elsősorban az utastérben mutatkozik meg, ahol újrafelhasználható anyagokat is alkalmaztak. Konkrétan a sportcipők gyártásakor keletkező hulladékokból származó bőrőrleményből készült a kárpitozás. Így az nem csak mutatós és korszerű, hanem környezetbarát is.

Sajnos a Kabura is sorozatgyártás nélkül illant tova
Sajnos a Kabura is sorozatgyártás nélkül illant tova