Újabb hatodik dimenzió

CSB_8581_578Nagyon vártuk már az első frissített Mazda6 tesztautót, ami kezeink közé került. Leginkább azért, mert érdekes kombinációnak ígérkezett, hiszen sosem járt még nálunk sem lépcsőshátú, sem benzines erőforrással szerelt változat a Mazda zászlóshajójából.

Aztán az élet félig-meddig elbánt velünk. Úgy alakult, hogy beszorultunk vele Budapestre, így a szokásos fogyasztási adatokat keresőknek ebben a posztban nem tudunk majd átfogó képpel szolgálni. Van viszont sok egyéb tapasztalat, ami érdekessé teszi a bejegyzést, érdemes tehát tovább olvasni.

Sajnos városi környezetben „ragadtunk” a benzines Hatossal
Sajnos városi környezetben „ragadtunk” a benzines Hatossal

Hogy mennyi mindent alakítottak át a japán mérnökök a 2015-ös modellévre az autón, azt már korábban kifejtettük. Hogy mit jelent ez az összkép tekintetében, az már egy sokkal újabb és érdekesebb érzés. Nem titkolt szándék volt, hogy a márka és ezzel együtt az aktuális típusok elmozduljanak a prémium szegmens irányába. Tessék figyelni a megfogalmazást, mert lényeges és erre később még visszatérünk.

Cél a prémium szegmens: jó úton jár a Mazda
Cél a prémium szegmens: jó úton jár a Mazda

A külsőt illetően fontos megjegyezni, hogy az autó hatalmas külső méretei ellenére is nagyon kecses. A szépség persze mindenki számára relatív fogalom, de a Kodo Mazdák és különösképpen a lépcsőshátú Hatos nagyon mutatós. Különösen ebben a Blue Reflex fantázianevű színben nagyon „ütős” az autó. Egy Mazdákat szerető és ismerő ember számára pedig külön öröm, hogy az előző generációs Hármasnál, illetve Ötösnél megkezdett, bátortalan lemezhajlatokból mára művészi ívek lettek a karosszéria több pontján is. A külsőt tekintve a vízszintesen csíkozott hűtőmaszk és az új fényszóró/lámpatestek jelentik a legmeghatározóbb újdonságokat.

Hátul is LED diódások lettek a világítóberendezések
Hátul is LED diódások lettek a világítóberendezések

Ezzel együtt rögtön át is térhetünk a műszaki tartalomra. A Mazda6 új generációjában ugyanis már elérhető, a korábban általunk is bemutatott ALH adaptív LED fényszóró. Működési elvéről már korábban írtunk, gyakorlati próbája viszont nagyon meggyőző volt. Fényereje a legsötétebb helyeket is világosba borítja, miközben a vezérlő elektronika az esetek 90 százalékában magabiztosan állítja a fénycsóva magasságát és szélességét. Összevetve az eddigi gázkisüléses fényszórókkal a legfeltűnőbb jelenség, hogy sokkal magasabbra is képes úgy világítani, hogy ne vakítsa a szemből érkezőket. Igazából nincs is már klasszikus tompított/fényszóró állapot. Ha valami miatt a rendszer kikapcsol, akkor azt jelzi a műszeregységen, ekkor manuálisan kell fényt váltanunk az előre programozott üzemmódok között.

Elképesztő fényerő vakítás nélkül, ezt jelenti az új LED fényszóró a Mazdánál
Elképesztő fényerő vakítás nélkül, ezt jelenti az új LED fényszóró a Mazdánál

És ha már a működtetésre használt kapcsolóknál tartunk, a műszerfal és környéke újult meg leginkább a Hatosban. Az újratervezett belső tér igen jól sikerült, érezni rajta a törekvést a prémium szegmens irányába. Pici kritika egedül talán a szélvédőhöz vetítő kijelzőt érheti, amely nem pont vízszintesen helyezkedik el a műszerfal tetején. A bőrözött felületek sokasága viszont kimondottan jól áll a felső középkategóriás Mazdának. Az általunk próbált G165 Revolution kétliteres benzines erőforrását már a Mazda3-ban is szerettük. Ami oda egy picit soknak tűnt, az ide épp ideális, bár ahogy már említettük is a bejegyzés elején, nem sikerült Vele kiszabadulni Budapestről. A városban viszont nagyon meggyőző volt. A motor ereje bőven elég a dinamikus közlekedéshez, a váltó könnyen munkára bírható, a kulissza pontosan megtervezett. Az élvezetes közlekedésben a „pilóta” segítségére van az újrahangolt futómű is, amelynek dolgát azért egyáltalán nem könnyítik meg a 19 colos keréktárcsák. Természetesen megállás terén sincs gond, ha pedig már állunk, a rögzítőfék – ami most már elektromos – is meggyőzően végzi a dolgát. A változtatás itt annyira jól sikerült, hogy gyakorlatilag rögtön kézre esik a működtető kapcsoló. Nem úgy az ablakemelőket vezérlő egység, amelyek közül valahogy mindig a hátsó ablakok kapcsolói álltak kézre. Egy idő után már csak egy jót mosolyogtam ezen. 

Nem kell ennél szebb és jobb
Nem kell ennél szebb és jobb – a kormányon található gombok azonban még mindig sokan vannak

A többi kezelőszerv szerencsére nem kíván megszokást. Az autóban a japán gyökereknek megfelelően minden a helyén van. Nehézséget egyedül az átlagfogyasztás értékének nullázása jelentett. Itt az autó menüjében kellett mélyre ásni. Manőverezésénél viszont sokat segít a 7 colos kijelző és a rajta megjelenő tolatókamera képe, illetve a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer (RCTA). Szintén „jópofa” a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS), ami a kormányt rázza, ha galád módon áthágjuk a sávok közti határvonalat irányjelző nélkül. Korábban sok kiegészítő kapcsán kritikát fogalmaztunk meg, de sok dolgon csiszoltak a Mazda mérnökei és sok más egészen eltérő viselkedést mutat a kézi váltóval, illetve a benzines erőforrással. Mindez használat közben is érződik. Kényelmesebbek az ülések (más lett a formájuk és a párnázáshoz használt anyag), magabiztosabban működik az i-Stop rendszer, és toleránsabb a futómű.

Az átlagfogyasztás értékének „nullázása” nem egyszerű feladat
Az átlagfogyasztás értékének „nullázása” nem egyszerű feladat

Ahogyan korábban is említettük, a kétliteres szívómotor erőteljes, 165 lóerős teljesítménye és 210 Nm maximális nyomatéka bőven elegendő az 1300 kilogramm tömegű Hatoshoz. A váltó és a fék pontos, a belső tér kényelmes. Ezekkel együtt a fogyasztás a városi használat ellenére is nagyon baráti, 7,2 liter lett száz kilométerre vetítve. A gyári érték városban 7,7 liter, vegyes használatban pedig hat liter és kétségünk sincs affelől, hogy ez tartható is.

A kétliteres, benzines erőforrás ideális a Mazda6-hoz
A kétliteres, benzines erőforrás ideális a Mazda6-hoz

A karosszéria egy nagy talány számunkra. A szinte már kupés övvonal, a mesterien hajtott ívek gyönyörűvé teszik az Hatost. Ahogy említettük ez mindenki számára szubjektív, de nem akadt olyan, aki kritizálta volna az „outfitet”. Pedig azért lehetne mit, mert egyértelműen kompromisszumot kötöttek a forma és praktikum kapcsán a mérnökök. A Mazda6 továbbra is elbírná az ötajtós kialakítást és akkor azoknak sem kellene a kombi irányába kacsingatni, akik a szűk csomagtér-nyílás miatt nem tudnak pakolni az egyébként öblös (490 literes) poggyásztérbe.

Hatalmas a csomagtér és a kialakításhoz képest nem kicsi a nyílás, de ennek a karosszériamegoldásnak megvannak a korlátai
Hatalmas a csomagtér és a kialakításhoz képest nem kicsi a nyílás, de ennek a karosszériamegoldásnak megvannak a korlátai

Összegzésként mit mondhatunk el az új Mazda6 kapcsán? Szögezzük le amire a bejegyzés elején már céloztunk: még nem lett prémium autó, de bekerült egy olyan „légüres térbe”, ahol jelenleg rajta kívül senki sem tartózkodik. Sokkal többet nyújt korábbi vetélytársainál minőségben és technológiában, miközben árban jóval kedvezőbb szintet képvisel, mint a prémium ellenfelei. Nem kétséges, a sikertörténet folytatódik, hiszen jelenleg a piac „legerősebb csomagja” a megújult Mazda6.

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Mazda egyre közelebb kerül a prémium szegmenshez
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Mazda egyre közelebb kerül a prémium szegmenshez