Spa, mégsem wellness

Igazán tanulságos a kétezres évek számítógép-vezérelte autócsodáiból átülni a huszadik század négykerekűibe. Hiszen manapság már minden olyan „természetesnek” tűnik, a versenyautók mintha sínen fordulnának, nyoma sincs oldaldőlésnek, megcsúszásnak. Talán nem túlzás azt állítani, hogy hajdanán látványosabb autóversenyeket láthattunk. Vagy csak így visszatekintve vérforraló egy régi versenyautó száguldása? Az alábbi csodálatos videó segít a válasz megtalálásában.

Versenypályán vezetni mindenkinek öröm. Igazából ezt a lehetőséget ugyanúgy kötelezővé kéne tenni minden vezetői engedéllyel rendelkező sofőrnek, mint a vezetéstechnikai oktatást. Méghozzá ugyanazon okból: a közlekedésbiztonság növelése érdekében. Hiszen mindenképpen előnyös, sőt hasznos, ha az autóvezető alaposan megismeri járművét, „kitapogatja a határait”, tudja, mire számíthat egy veszélyes helyzetben. Igen, azokban a bizonyos „hűha pillanatokban”. Az autóversenyzők persze szinte egyfolytában ilyen pillanatokat élnek át, szándékosan, élvezetből, valamennyi futamon. No és ugye tudjuk, hogy léteznek 24 órás futamok is. Igaz, ott nem egyetlen versenyző üli végig az egész napot az autóban, hanem többen váltják egymást. Mégis, gépnek és embernek egyaránt komoly kihívás egy ilyen megmérettetés, és hatalmas dicsőség, ha végig kitartanak, azaz a célba is beérnek. Különösen akkor fergeteges az örömmámor, ha elsőként sikerül áthaladni a célvonalon. Ahogy az történt például 1991-ben a Mazda csapatával is egy Wankel motoros 787B versenyautó közreműködésével.

Azonban korántsem csupán Le Mans-ban rendeznek 24 órás autóversenyeket, és persze nem csak a Le Mans-i volt a Mazda egyetlen diadala a 24 órás autóversenyek történetében. Az első, 1923-as Le Mans-i 24 órás viadal utáni esztendőben, Belgiumban, a Circuit de Spa-Francorchamps pályán is rendeztek 24 órás autóversenyt, amelyet azóta szintén minden évben – néhány „viharos” időszak kivételével – újabb és újabb követ, akárcsak Le Mans-ban. A Mazda itt is, azaz a sorozatgyártású autókhoz közelebb álló járműveket felvonultató megmérettetésen is megmutatta, hogy győzni tud. Egészen pontosan 1981-ben nyert a Mazda Spa-ban a 24 órás autóversenyen, méghozzá egy RX-7 közreműködésével, azaz szintén egy Wankel motoros típussal. Ezt a felejthetetlen versenyautót láthatjuk az alábbi videóban, méghozzá abszolút a saját közegében, azaz versenypályán, értő kezek irányítása alatt, fantasztikus hangulatban: