Hágóra fel!

Előrebocsátjuk, nem csak a Mazda MX-5 tulajdonosoknak szól a most következő poszt. Lényegében egy nagyobbacska ugrásra tőlünk fantasztikus kalandban lehet része a hegyi kanyargást kedvelőknek, bármelyik Mazda típussal!

Rendkívül felkapottá vált napjainkban a Fogarasi-havasok között kanyargó Transzfogarasi-hágó, ahova természetesen mi is szívesen elutaznánk kedvenc Mazdáinkkal. Ez egy könnyen megvalósítható álom, hiszen nagyjából 600 kilométert kell utazni Alsóárpásig, ahol a 7C jelzésű országútra kanyarodva már kezdődhet is a látványos kaland.
Ugyanakkor érdemes körülnézni az Alpokban is. Nem kell sokkal messzebbre tekinteni, csupán a 800 kilométernyire található olaszországi Bolzano városkáig, hogy meglássunk egy szintén fantasztikus útvonalat. Aki figyelemmel követi a kerékpársportot – és annak is országúti válfaját – már láthatta a Stelvio-hágó környéket, ugyanis a Giro d’Italia egyik legkeményebb szakasza ott vezet keresztül.

Otthonosan mozog az MX-5 a hegyi szerpentineken
Otthonosan mozog az MX-5 a hegyi szerpentineken

Európa második legmagasabb hágója, ami autóval is járható, kitűnő úticél azok számára, akiknek a kikapcsolódáshoz a vezetés élménye is hozzátartozik. A hágó Bormio és Trafoi között fekszik az SS38-as úton. Legmagasabb pontja 2758 méter. Érdekes, hogy az út átlagos emelkedése 7,4 százalék, hiszen például az USA szabványai szerint a főutak emelkedése maximum 6 százalék lehet.

A Mazda6 is tökéletes társ egy ilyen utazáshoz. Az összkerékhajtású változattal még az esetlegesen a programba rondító csapadékos időjárás sem lehet gond
A Mazda6 is tökéletes társ egy ilyen utazáshoz. Az összkerékhajtású változattal még az esetlegesen a programba rondító csapadékos időjárás sem lehet gond

A Transzfogarasi-hágó 151 kilométeres hosszához képest ez az útvonal csak 35 kilométer, ami arra csábít, hogy napjában többször is kiélvezze a vezető, ha már arra „téved”. Híres északkeleti szakasza 48 számozott hajtűkanyarral emelkedik a hágóig, amelyek közül több igazi kihívást jelent. Az úton végig számolni kell a szembejövő forgalommal, de felezővonal nincs felfestve, a kanyarok bevétele pedig élményszámba megy. Az olasz Alpokból indulva, a szakasz Bormioban kezdődik 1215 méter magasban. Hajtűkanyarokkal tagolt hegyi szerpentin vezet fel a Stelvio hágóra, ahonnan északkeletre visz az út tovább, több mint 1800 méter süllyedve, a 916 m magasan található Prato allo Stelvioba.

Idősebb Mazdákkal is nyugodtan neki lehet vágni az útnak, nem hagynak cserben. Eljátszottunk a gondolattal, hogy a 323 GT-vel mekkora móka lenne!
Idősebb Mazdákkal is nyugodtan neki lehet vágni az útnak, nem hagynak cserben. Eljátszottunk a gondolattal, hogy a 323 GT-vel mekkora móka lenne!

Az utat egyébként Ferenc császár parancsára kezdték el építeni 1820-ban. Kétezer munkás ötévnyi munkája szükségeltetett a befejezéshez, de a hadmérnökök olyan kiváló munkát végeztek, hogy az út vonalvezetése azóta gyakorlatilag semmit sem változott. Minden évben szeptember első szombatján reggeltől estig lezárják a motoros járműforgalom előtt Bormio és Trafoi között és ilyenkor kerékpárosok, gyalogosok ezrei veszik birtokba az 1935-óta természetvédelmi területként nyilvántartott útvonalat. Szóval kettő vagy négy keréken, esetleg túrabottal a kézben, kihagyhatatlan utazás, nyáron illetve az ősz kezdetén. Kedvcsinálóként nézzétek meg a Mazda USA rövid videóját a csúcsra igyekvő Mazda MX-5-ről:

Illetve egy hosszabb, amatőr felvételt a hegy megmászásáról:

Végül pedig egy „onboard” videót esős időben: