Mindennek a teteje?

Jelenlegi teljesítménykínálatát ismerve, sokan biztosan örülnének, ha érkezne még a kétliteres modell „fölé” egy még erősebb MX-5. A Mazda roadsterének tetőmegoldásai tekintetében viszont jó eséllyel kihozták a mérnökök, amit lehet, az MX-5 RF bemutatásával.

Mindenki tudta, hogy valamikor érkezik „keménytetős” változata a Mazda népszerű roadsterének, a részletek azonban nem szivárogtak ki a kulisszák mögül (vagy csak hozzánk nem jutottak el?). Igaz, egy kétüléses sportkocsi tetőmegoldását nem is lehet különösebben túlvariálni, már csak a rendelkezésre álló hely és a méretek miatt sem. Mégis, korábban készült már kézzel le- és felszerelhető acéltető az MX-5-höz, ám ez manapság nyilván nem lenne piacképes kupésítási eljárás. Sőt, a második generációból létezett valódi, gyári kupé is, de csak a japán piacon tűnt fel, és ott is csupán 179 példány kelt el belőle 2003-ban. Így a jobbkormányos MX-5 Coupe igazi unikum. Ritkasága ellenére négyféle kivitelben, 1,6 és 1,8 literes benzinmotorral kínálták, a Type S modellben hatfokozatú manuális váltóval. A roadsternél állítólag érezhetően meggyőzőbb menettulajdonságokat mutatott a kupé. Adatai ismeretében persze tulajdonképpen érthető e különlegesség élvezetesebb viselkedése, hiszen nyitott társánál jóval merevebb és csupán tíz kilogrammal nehezebb karosszériát viselt.

Nem számítógépes grafika és nem is utólagos átépítés az MX-5 Coupe, hanem igazi ritkaság a Mazdától. Ennek vonalait nézve elmondhatjuk, hogy az MX-5 RF nem előzmény nélküli modell

Nem számítógépes grafika és nem is utólagos átépítés az MX-5 Coupe, hanem igazi ritkaság a Mazdától. Ennek vonalait nézve elmondhatjuk, hogy az MX-5 RF nem előzmény nélküli modell

Az előző Mazda MX-5 roadster-coupe valójában egy praktikus kivitelű keménytetős roadster

Az előző Mazda MX-5 roadster-coupe valójában egy praktikus kivitelű keménytetős roadster

A jelenlegi sorozat elődje, tehát a harmadik nemzedék aztán roadster és roadster-coupéként (RC) került piacra. Nyitott állapotban szinte egyáltalán nem látszott különbség a két kivitel között, csupán csukott tetővel derült ki, hogy miért roadster a roadster és miért kupé a roadster-coupé. Tulajdonképpen az akkoriban divatos kupé-kabriók mintájára rejtette el acél tetejét gombnyomásra a vászontetős MX-5 alternatívája. A most bemutatott MX-5 RF esetében viszont másról van szó. Itt nem csupán arról dönt a vevő, hogy a feje fölé húzott fedél vászonból vagy fémből készüljön. (Valljuk be őszintén, ez tulajdonképpen szinte mindegy is.) A negyedik MX-5 esetében stílust választ a leendő tulajdonos. Dönthet a klasszikus roadster karosszéria és az extravagáns kupészerű „spyder” között – bár a Mazda ezt fastback-nek nevezi. Elődjéhez hasonlóan, és talán a tetőbalett hívei kedvéért, az MX-5 RF is impozáns mutatványokat tud előadni a tetőmechanizmusa jóvoltából, valódi roadsterré azonban nem alakítható. Inkább afféle targává formálódik a tető csomagtérbe pakolása után – természetesen egyetlen gombnyomásra, menet közben is, legfeljebb tíz kilométer/órás sebességig.

A tetőn túl a lehúzható hátsó szélvédő is unikum a Mazda MX-5 RF modellen, a B-oszlopok azonban a helyükön maradnak

A tetőn túl a lehúzható hátsó szélvédő is unikum a Mazda MX-5 RF modellen, a B-oszlopok azonban a helyükön maradnak

Motorkínálatában az MX-5 RF megegyezik a roadsterrel, ám az újdonsághoz automatikus sebességváltó is választható

Motorkínálatában az MX-5 RF megegyezik a roadsterrel, ám az újdonsághoz automatikus sebességváltó is választható

Kinek tetszik ez a megoldás, kinek kevésbé, mindenesetre tény, hogy így még inkább két – illetve legalább kettő – eltérő karosszériaváltozatot kínál a Mazda az MX-5-ből, mint korábban bármikor. Az újfajta karosszéria és tetőmegoldás kapcsán pedig érdemes külön megemlíteni a mögötte megbújó mérnöki bravúrt. Hiszen igazán ügyes húzás a Mazda szakemberei részéről, hogy tulajdonképpen egy hátrányból kovácsoltak erényt. Az elődjénél jóval kompaktabb és könnyebb negyedik generációs MX-5 felépítése ugyanis nyilvánvalóan nem is tett volna lehetővé egy olyan összetett és nehéz tetőmechanizmust, mint amilyen az előző nemzedék roadster-kupéjáé. Így azonban sikerült egyszerre újat, különlegeset és az eredeti célnak megfelelően fém tetőt alkotni az MX-5 számára. Ráadásul a kupé poggyásztérbe hajtható eleme sem rabol több helyet a csomagtartóból, mint a vászontető. Mindemellett az MX-5 RF esetében nem csak a tető, hanem a különleges, háromrétegű – a Soul Redhez hasonlóan, azzal egyező technológiával készülő – „gépszürke” fényezés is New York-i újdonság. Ez viszont a márka többi típusán is feltűnik majd, elsőként a CX-9-en.

Szerintünk kifejezetten izgalmas az MX-5 RF, így a magunk részéről csupán annyit mondhatunk az újdonság láttán, hogy „Csak így tovább, Mazda!”

Szerintünk kifejezetten izgalmas az MX-5 RF, így a magunk részéről csupán annyit mondhatunk az újdonság láttán, hogy „Csak így tovább, Mazda!”

Így működik az új Mazda MX-5 RF tetőmechanizmusa:

Comments are closed