Mazda Ice Academy – a legjegesebb teszt

Felsorolni is hosszú lenne, hogy mennyi biztonsági kiegészítővel bővült egy Mazda felszereltsége csupán az elmúlt tíz-tizenöt évben. Most olyan technológiákról esik szó, amelyekkel a téli vezetés is biztonságosabb és könnyebb.

A Kárpát-medencét elfoglaló eleink, Mongólia végtelen pusztáit járó nomádok, az Észak-Afrika nyugati részén élő berberek vagy az amerikai indiánok közös vonása volt, hogy a szoros egymásrautaltság lassan eggyé forrasztotta a lovasokat és lovaikat. Manapság a lovaglás inkább csak sportnak fogható fel, de az összhang fontossága átköltözött az autókba – legalábbis a Mazdákba biztosan.
Különösen igaz ez a téli hónapokban, amikor az utak csúszóssá válnak, és elég lehet egy rossz mozdulat, hogy komoly baleset következzen be. A Mazda mérnökei sokat dolgoztak a legújabb AWD-megoldáson, de nem érték be a menetdinamikai rendszerek folyamatos fejlesztésével. Colorado államban, a sziklás hegység bércei között a gyakran jeges pokollá váló területeken le is tesztelték az Ice Academy program keretében a legfrissebb összkerékmeghajtást. A hó és jég borította utakon kiválóan próbára tehető az i-ACTIV AWD rendszer, amely a CX-3, CX-5 és CX-9 típusokban is elérhető.

A főként újságíróknak biztosított program során az autók vezetői először hó takarta hegyes dombos utakon tesztelték a Mazda CX-3-at, illetve a teljes összképhez annak kisebb-nagyobb konkurenseit. Annak érdekében, hogy az összehasonlítási alap meglegyen, az összes jármű ugyanazzal a téli gumiabronccsal gurult az utakon. Az első teszt lényege az volt, hogy a sofőrök képet kapjanak az autókról és természetesen magáról az útról, ahol azt vezetik. A második felvonásban három CX-3-at teszteltek, elsőként egy elsőkerék-meghajtású modellt négyévszakos gumiabronccsal. Az autó sikeresen végrehajtotta a téli tesztet, igaz időnként meg-megcsúszott. A második autó már az i-ACTIV AWD rendszerrel is fel volt vértezve és szintén négyévszakos abroncsot kapott. A teszt során jól szerepelt, de a hirtelen fékezést igénylő szakaszokon hasonló eredményeket produkált, mint az első autó. Ugyanakkor a harmadik, i-ACTIV AWD-vel és Bridgestone Blizzak téli gumiabroncsokkal szerelt autó teljesen más képet mutatott, mind gyorsulás, mind fékezés szempontjából – mintha csak egy kellemes nyári aszfalton gurult volna.
Hasonlóan jól szerepelt az új összkerékmeghajtás a kanyarokban és a lejtmenetben is, jobb eredményeket érve el az ugyanolyan gumikkal szerelt versenytársainál. Az intelligens hajtásrendszer azonnal érzékelte, mikor van szükség mind a négy kerék meghajtására és időben váltott ahhoz, hogy az autó irányítható maradjon a jeges utakon.

Mint kiderült, a mindaddig hangzatos marketing zsargonnak vélt ló és lovasa párhuzam fennáll, a gyártó számos fejlett technológiát alkalmaz, hogy valóban megteremtse ezt az összhangot a vezető és az autó között. Ebbe beletartozik a járműdinamikai kiegészítők sora, a kis tömegű, nagy és ultra nagy szilárdságú acélokból álló karosszéria, valamint a nagyszerű futómű.
Az Ice Academy program célja többek között az volt, hogy bebizonyítsa, az összkerékhajtás milyen szerves részét képezi ennek és milyen kulcsszerepe lehet a biztonságban. Ezért is fejleszti folyamatosan i-ACTIV AWD rendszerét a Mazda. A fejlett rendszer számtalan szenzoradat alapján folyamatosan ellenőrzi az út tulajdonságait, a vezető szándékait, és prediktív módon, késedelem nélkül lép ha szükséges.

Ha egy picit a részleteket is vizsgáljuk, a Mazda intelligens összkerékhajtási rendszere attól olyan „okos”, hogy 27 érzékelője segítségével minden másodpercben több mint 200 mérést végez. Folyamatosan monitorozza a motor, a sebességváltó működését. Az autók emellett olyan részletekre is figyelnek, mint az ablaktörlő működése, a kormányzás, a fékpedálra ható erő és a külső hőmérséklet, ezek által pontosan érzékeli és előre felkészül az útviszonyokra. Így még a villámgyorsan változó körülmények között is megakadályozza a kerekek elforgását, vagy azok indokolatlan mértékű meghajtását, ezzel elejét véve az üzemanyag-pazarlásnak is. Összességében, nemcsak biztonságosabbá, takarékosabbá, hanem élvezetesebbé is teszi a vezetést a rendszer. Sok pici összetevő ez, de gondoljunk csak az ablaktörlőre, amely az érzékelők alapján automatikusan biztosítja, hogy mindig kilássunk, ezért nem vesztünk fontos másodperceket a kapcsolgatásával.

A Mazda intelligens összkerékhajtási rendszerének alapvető filozófiájával harmonizál a G-Vectoring Control (GVC) rendszer is, amely a világon elsőként a kormánymozdulatokkal összhangban szabályozza a motor nyomatékát, ráadásul úgy, hogy a folyamat a vezető számára észrevétlen, mégis érezhető azáltal, hogy a vezetés pontosabbá, az utazás pedig kényelmesebbé válik. Erről itt olvashatsz bővebben.
A Mazda i-ACTIVSENSE rendszerének mindegyik összetevője további segítséget jelent a vezető számára, nem csupán a kényelem szempontjából, hiszen olyan biztonsági kiegészítőkről van szó, amelyek akár életveszélyes forgalmi helyzeteket előzhetnek meg, illetve azok következményeitől is megóvhatják az utasokat.
Összességében, az Ice Academy program során az derült ki, hogy egy Mazda, i-ACTIV rendszerrel felszerelve a legjobb választás télre is.