Hangulatvadász

Teljesen új ügyfélkört szólít meg a Mazda az MX-5 RF automatikus váltóval ellátott kivitelével. Legalábbis ott, ahol eddig nem kínálták az MX-5 előző generációjának acéltetős változatát kuplungpedál nélkül, vagyis például hazánkban. Lássuk, miért gondoljuk így.

Minden kétséget kizáróan az élményvadászok játékszere a Mazda MX-5 bármelyik nemzedéke, mármint a jó értelemben vett egyszerű, vászontetős modellek. A kézi erő helyett villanymotorokkal mozgatott acéltetős megoldás amúgy is csupán az előző nemzedéken jelent meg először, és talán nem csak az ára miatt fogyott belőle kevesebb, mint a hagyományos roadsterből. Nyilván ezért is döntött a Mazda az MX-5 jelenlegi, negyedik generációja esetében egy teljesen új tetőmegoldás mellett, amellyel valójában önálló karosszériaváltozatot alkotott. Hiszen immár nem az a kérdés, hogy manuálisan, vagy villanymotorok segítségével nyíljon-csukódjon a tető, hanem az, hogy roadstert vagy targatetős kupét választunk. A roadster korábban már 1,5 literes alapváltozatában és a kétliteres motorral is meggyőzött bennünket kiválóságáról, lássuk hát, mit kínál a targatetős RF, az erősebb, kétliteres benzinmotor és az automatikus váltó párosával.

Kupénak is, targának is legalább annyira kiváló az RF, mint az MX-5 roadsterként

Érdemi különbség nincs az MX-5 és az MX-5 RF között abból a szempontból, hogy már csupán a látványától ösztönösen mosolyra fakad az ember. Csapatunkban akadt, akinek a roadster tetszett jobban, másoknak a most tesztelt targatetős RF, ez nyilván ízlés kérdése. Elvitathatatlan előnye az RF-nek a valamelyest merevebb karosszéria, bár e tekintetben a roadster is kiváló a maga nemében. Ám az RF még rossz úton, nyitott tetővel is csendben fut, a legapróbb zörgés, nyikorgás nélkül. Egyéb tekintetben is a szokott, meggyőző Mazda-minőség érhető tetten az RF utasterében. A tető egyetlen gombnyomásra nyílik és csukódik, még a reteszeléssel sem kell bíbelődnünk. A műszerfali kijelzőn is látható, hogy hol tart a folyamat, amelynek határozott pittyenés jelzi a végét, amikor indulhatunk. Igaz ugyan, hogy menet közben is elvégezhető a tető nyitása és zárása, de csak 10 kilométer/órás sebességig.

Nemhogy hatékony, hanem már-már ijesztő a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer figyelmeztető morgása a hangszórókból

Helykínálat és minden egyéb szempontból is tipikusan MX-5 az RF utastere, még a visszapillantó tükörbe pillantva is olyan, mintha egy roadsterben ülnénk, hiszen csak az ülések belső oldala és a kis plexi szélfogó lóg a képbe, más semmi. A tetőt lenyitva tehát maradéktalan a roadster-élmény – úgy 100 kilométer/órás sebességig. Ennél nagyobb tempó mellett viszont a hátsó szélvédőnél kavargó áramlatok egyrészt jelentős huzatot, másrészt jókora zajt is csapnak, így csupán mérsékelten élvezetes a száguldás. Feltéve, hogy nem választunk egy jó zenét az ilyen autózáshoz, mert az audiorendszer hangereje gond nélkül a szélzaj fölé nő. Viszont nemcsak az RF érdeme, hanem valamennyi új MX-5 modellé az Isofix rögzítési pontokkal ellátott utasülés. Ennek jóvoltából gyerekekkel is biztonságosan megízleltethető a roadsterezés, csak az övcsatolás kényelmetlen kissé a gyerekülés és a középkonzol között. Ám a csapatunk legkisebb rajongóival tett néhány kilométer alapján is elmondható, hogy megéri a kényelmetlenség, mert a gyerekek is legalább annyira élvezték az utazást az MX-5-ben, mint azok a felnőttek, akik a kormánykerék mögött ülve próbálták ki.

A roadster MX-5 modellekhez képest 775 ezer forint a targa-kupé RF felára

A tetőn túl, mostani MX-5 tesztautónk másik lényeges új eleme a sebességváltó volt. Hiszen a kétliteres benzinmotorral próbáltuk már az MX-5 roadstert, és persze hatfokozatú automatikus váltóval is került már a kezeink közé Mazda3, Mazda6 és CX-5 egyaránt. Ám ezt a kényelmes egységet elsőre kissé fanyalogva fogadtuk az RF-ben, pedig még egy métert sem mentünk az autóval. Hiába, az előítéletek. Hiszen mit keresne automatikus váltó egy MX-5-ben, ugyebár? Mi köze a kényelemnek az élményhez? Nos, ha nálunk nem is, a világ más táján már jó ideje szerepel automatikus sebességváltó az MX-5 extralistáján, így ez legfeljebb hazánkban újdonság. Az RF tesztautóban is kiváló hatfokozatú automatikus egység dolgozott, amely remekül tette a dolgát, pláne Sport állásban. Ezzel is előcsalható az autó játékos karaktere, még a menetstabilizálót sem kell feltétlenül kikapcsolni, hogy egy gyorsan vett kanyarban megriszálja farát az automata RF.

Pontosan 600 ezer forintba kerül az automatikus sebességváltó az MX-5-be, de csakis az RF-hez, annak is a kétliteres, Revolution felszereltségű változatához rendelhető

Ha mindenképpen a fokozatok kézi kapcsolgatására vágynánk a kétpedálos MX-5-ben, akkor a kormánykerék mögötti váltófülekkel ezt is megtehetjük. Például motorfékezéshez jól jön ez a lehetőség, és a gumifüstölésben is partner, hiszen ilyenkor valóban nem kapcsol el a váltó. Csak a jobboldali fület hosszan húzva pakolgatja megint hagyományos automataként a fokozatokat. Így hatodikban bőven 3000 alatt forog a motor autópálya-tempónál, és 6,1 literes átlagfogyasztást mértünk a tesztautóval vegyes használat mellett. Valójában tehát egyetlen rossz szavunk sem lehet az MX-5 hatfokozatú automatikus egységére, mégis, csapatunk megrögzött automataváltó-párti tagja is úgy nyilatkozott, hogy jobban illik a manuális egység az RF-hez, illetve általában az MX-5-höz. Mármint azt feltételezve, hogy az autót valóban élményautózásra használják. Ha viszont valaki napi szinten jár az MX-5-tel, és nem annyira a hátsókerék-hajtás adta előnyök élvezetére, hanem a Jinba Ittai átélése miatt dönt az MX-5 mellett, akkor neki éppen az automataváltós Mazda roadster való. Vagyis annak, akinek örömet okoz a tető nélküli közlekedés, a mély üléspozíció, az út minden egyes rezdülését közvetítő futómű és kormányzás, miközben alapvetően a kényelemre szavaz. Manuális váltóval az MX-5 tehát inkább az élményvadászoknak szól, az automataváltós MX-5 pedig a hangulatvadászok választása, akik érezni akarják a roadster-bizsergést, de csak módjával, „vadulás” nélkül. Örüljenek a ráadásnak.

Oldalunk további használatával elfogadja a sütiket. További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close