Irány Irán!

Eleve döbbenet, hogyan juthat olyasmi az eszünkbe, hogy a világ bármely táján még gyártják a Mazdánál 1990-ig készült kisautót. Pedig bizony ez a helyzet, az első Mazda 121 jelenleg is kapható.

Soha kétség nem férhetett hozzá, hogy kedves, bájos, ha úgy teszik cuki autó a Mazda 121. Mindebből viszont nem következne automatikusan, hogy a Mazda 121 a macskafélék családjába tartozna, pedig a legújabb ismereteink szerint ez bizony mégis lehetséges. A Mazda legkisebb globális típusa ugyanis igazi túlélő, simán elképzelhető, hogy 9 élete van. Hiszen – legnagyobb meglepetésünkre – rá kellett döbbennünk, hogy még manapság is gyártják!

Karosszériakialakítását tekintve a SAIPA 111 idézi leginkább az ős-Mazda 121-est

Iránban SAIPA márkanéven forgalmazzák a jól láthatóan csupán kozmetikázott Mazda 121 típust, minimális átalakításokkal. Érdekes nyomon követni az eredetileg a Mazdánál napvilágra jött kisautó gyártósorának útvonalát, egészen Iránig. A Mazda 1986-ban dobta piacra jó értelemben véve egyszerű kisautóját, amely a japán márkánál csupán 1990-ig szerepelt a kínálatban. Ekkor vette át a szögletes Mazda 121 helyét a kifejezetten gömbölyded nemzedék, de az már egy másik történet.

Bár négyajtós, megjelenésében mégis a SAIPA 131 hasonlít legjobban az eredeti Mazda 121-re

Az említett Mazda 121 története nem is érhetett véget 1990-ben, hiszen már megszületésekor kiderült, hogy ikrek jöttek napvilágra. Ekkoriban ugyanis a Mazda szoros kapcsolatot ápolt a Forddal, így a Mazda 121 Ford Festiva néven is piacra került, egészen 1993-ig. Szintén erre az időszakra tehető a ma már a Mazdától ugyancsak teljesen független Kia „éledezése”. Ennek részeként a koreai márka is ellátta saját márkajelzéssel a Mazda 121 egyes változatait, és egészen 2000-ig forgalmazta azokat. Hazánkban Kia Pride néven ismerhettük, ötajtós és kombi kivitelben, a Rio elődjeként.

A SAIPA 131 „modern” változata a SAIPA 132

Amikor a Mazda 121 Ford Festivaként befejezte pályafutását 1993-ban, akkor kezdődött az iráni – és iraki – gyártás a SAIPA üzemeiben. Először tehát a japán gyártósor „szabadult fel”, miközben Koreában több helyen is folyt a termelés, valamint a Ford Tajvanban és Venezuelában gyártotta a Mazda kisautót. Az 1990-es évek végén aztán Egyiptomban és Kínában is készült Mazda 121 valamilyen formában, de csak a 2000-es évek elejéig. Iránban viszont a SAIPA jóvoltából a mai napig tündököl a Mazda-ősű kisautó, a járműpark körülbelül 40 százaléka Mazda 121 alapokkal rendelkezik.

Egyedül a SAIPA 141 kínálhat légzsákokat

Minden korábbinál többféle néven és kivitelben öregbíti a SAIPA hírnevét a kis Mazda. A megjelenésében a mai napig az ős 121-est idéző modellek sorában például kétféle ötajtós kivitel is létezik. A SAIPA 141 nem az eredeti, alig 3,5 méteres karosszériát kapja, hanem annak hosszabb, közel négyméteres változatát. Majdnem ugyanilyen hosszú a négyajtós, lépcsőshátú kivitel, a SAIPA 132, és ennek szerényebben átmaszkírozott változata, a SAIPA 131. Az eredeti ötajtós Mazda 121-esre leginkább a SAIPA 111 hasonlít, bár az 5 centiméterrel hosszabb tengelytáv és a nagyobb lökhárítók miatt mára ez is 3,67 méter hosszú.

Igazi kuriózum a SAIPA 151 pickup

A legérdekesebb Mazda 121-klón minden bizonnyal a kétajtós pickup. A szintén közel 4 méter hosszú SAIPA 151 hasznos teherbírása körülbelül 500 kilogramm, és műszakilag megegyezik a négy- és ötajtós személyautókkal. Mindegyikben ugyanaz az 1,3 literes, 69 lóerős benzinmotor dolgozik, 6,5 liter körüli átlagfogyasztást ígérve. Légkondicionáló valamennyi modellhez elérhető, a vezető- és utasoldali légzsák viszont csak az ötajtós SAIPA 141 felszereltségi táblázatában szerepel.
Még jó, hogy károsanyag-kibocsátás szempontjából ezeknek a modelleknek nem kell megfelelnie az Euro 6 követelményeinek, ahogy törésbiztonságát sem ellenőrzi a szigorú Euro NCAP. Ugyanakkor kívül kicsi, belül tágas, motorja gazdaságos, mégis fürge, így érthető, hogy ma is Irán kedvence a hajdani Mazda 121.