Rekorder Mazdák

Egészen biztosan nem ismerik igazán a Mazda kínálatát azok, akik erősebb motorokat hiányolnak a motortérbe. Hiszen az alábbi példákból is látható, hogy némi tuniggal mire képesek valójában a Mazdák.

Legutóbb talán az MX-5 jelenlegi nemzedékének megjelenésekor lobbant fel igazán a Mazda típusainak teljesítménynövelését követelők tábora, elsősorban a vezetési élmény fokozására hivatkozva. Az autó piacra kerülésével aztán persze hamar kiderült, hogy még az alapváltozat is abszolút élvezetesen vezethető, és igazuk van a gyári mérnököknek, amikor azt mondják, hogy az élmény nem teljesítményfüggő. Magunk is meggyőződhettünk erről az MX-5 gyengébb és erősebb változatát tesztelve egyaránt. Legutóbb pedig éppen a CX-5 kínálatának alapmotorjával szerelt modellt kaptunk tesztelésre, amely élmény tekintetében szintén hozta az elvárt szintet.

Az élmény ellenére persze mindig vannak, akiknek az aktuális nem elég a jó, mert a tökéletesre törekszenek, vagy minimum a legjobbra. Maguknak akarják tudni a legerősebb, leggyorsabb Mazdát, ahogy a fenti videó szereplője is. Ennek köszönhetően építette meg Rob Dahm a fél mérföldes távon (vagyis alig több, mint 800 méteren) leggyorsabb Wankel-motoros autót. Az új rekord, amit immár a videóban látható 2002-es RX-7 tart, 177 mérföld/óra. Azaz 8 focipálya hosszúságú távon Rob 285 kilométer/órás tempóra gyorsult autójával. (A korábbi rekord 174 mérföld/óra volt.) A mellette indult járműből készült felvételen az is látható, hogy a rekorddöntés ellenére nem a legjobban sikerült a rajt, illetve a videó elején a versenypályára vezető útról és a nehézségekről mesél az autó tulajdonosa. Persze a lényeg, hogy megvalósult a rekorddöntés, sőt van még tartalék az autóban akár jobb eredmény elérésére is. A tulajdonos valószínűleg úgysem elégszik meg sokáig a háromrotoros erőforrás 835 lóerős teljesítményével…

Habár nem hivatalos, mégis elismerésre méltó a fenti videóban elért 7 perc 49,74 másodperces időeredmény a Nürburgringen egy harmadik generációs MX-5 modellel. Ahogy az alábbi táblázatból látható, ezzel az idővel komoly, jóval nagyobb teljesítményű modelleknél bizonyult gyorsabbnak a kis Mazda roadster. Pedig számos módosítás ellenére, az autó teljesítménye csak 30 lóerővel emelkedett a gyári 160 lóerős értékhez képest. Az acéltetős, csőmerevítéses MX-5 tömege viszont csupán 1100 kilogramm körüli, míg az abroncsok kifejezetten versenypályára fejlesztett, de utcai használatra is engedélyezett darabok. Ugyanakkor a sebességváltó második fokozata javításra szorult a videó készítésekor, ennek ellenére még 200 lóerő sem kellett a jóval 8 perc alatti időeredmény eléréséhez a Nürburgringen. Persze kérdés, ki volt a pilóta ezen a bizonyos körön? No igen, a vezető a Koenigsegg tesztpilótája, aki bizony látott már közelről versenypályát, illetve nagy Mazda-rajongó – ahogy arról már korábban is írtunk.

Néhány köridő a Nürburgringen