Gondolhatnánk, hogy ismerjük a Mazda MX-5 negyedik nemzedékét, hiszen több tesztautó is járt már nálunk. Arról is szó esett, hogy tervezésekor az MX-5 első generációja lebegett a mérnökök szeme előtt. Hogyan zajlott ez a folyamat? Erről szól mostani írásunk.
Igazi kihívás valami új létrehozása, pláne akkor, ha példa, de főleg előd nélküli újdonsággal akar előrukkolni egy márka. Hiszen minden kezdet nehéz. Aztán a debütálást követően „már csak” csiszolni kell a megálmodott remeket, hogy folyamatosan megfeleljen a kor követelményeinek és a változó ízlésnek, márkaarculatnak. Három nemzedéken keresztül valami ilyesmi történt a Mazda MX-5 esetében is. A mostani, negyedik generációval viszont nemcsak előre, hanem a modernizálás közepette egyúttal vissza is tekintettek a tervezők. Egyrészt azért, hogy ne távolodjanak el az eredeti koncepciótól – ahogy az sok konkurens márka sikertípusa esetében történt vagy történik napjainkban. Másrészt nemcsak életben tartani akarták, hanem újjáéleszteni a legendát, az MX-5 másodvirágzását készítve elő, az eredeti változat értékeivel. Lássuk, hogyan.
Ma már tudjuk, hogy az eredeti vezetési élmény felidézéséhez elengedhetetlennek bizonyult az autó tömegének csökkentése. Így lehet újra olyan játékos, könnyű roadster az MX-5, mint születésekor. Ugyanakkor megjelenésében e 2015-ös újdonságnak egyszerre kellett megfelelnie az új vevők igényeinek, és a 25 évvel ezelőtt is az MX-5 mellett voksolt rajongóknak. Mindeközben a Mazda roadsterének megjelenését is alapvetően befolyásolta a karosszéria arányainak eltolása. A korábbi nemzedékek esetében nagyjából középre került az utastér. A jelenlegi MX-5 esetében viszont a hajdani roadsterek stílusában megrajzolt, hosszú motorházfedél nyújtózik a 7 centiméterrel hátrébb tolt szélvédő és utastér előtt. A cél egy hamisítatlan KODO dizájnnyelvű, ám márkatársai közül mégis kiemelkedő forma megvalósítása volt. Méghozzá úgy, hogy az autó csukott tetővel is szép legyen és részleteivel a típust jól ismerő rajongók szívét is megdobogtassa.
Akárcsak az első MX-5 esetében, kezdetben a negyediknél is párhuzamosan dolgoztak a Mazda japán, amerikai és európai tervezőcsapatai az ideális forma megvalósításán. Mindegyik csapat több ötlettel is előállt. Végül egy amerikai és egy japán változatot finomítottak tovább a formatervezők. Utóbbi megjelenése jobban utalt az eredetire, szemben az élesebb vonalakkal tagolt tengerentúli tervre. Érthető, hogy e kettőt gyúrták egybe, hiszen az USA az MX-5 legnagyobb piaca. Azonban fejtörést okoztak még a fényszórók, amelyek az első MX-5 orrán „elbújtak”, ha nem világítottak. A negyedik nemzedéknél e megoldás visszatérését kizárták a tervezők. Egy különleges újfajta LED alkalmazásával viszont sikerült az eredetire utalóan keskeny fényszórót megvalósítani. Ezt követően az utastér esetében is együtt dolgozott a japán és az amerikai csapat, a fő célkitűzések mentén: a belső illeszkedjen a külsőhöz, a műszerfal legyen egyszerű, sallangmentes, könnyed vonalvezetésű és vezetőorientált. A végeredmény pedig magáért beszél. A legújabb MX-5 sikerét mutatja, hogy ez az egyetlen típus, amely A Világ Év Autója és A Világ Év Autódizájnja díjat is nyert ugyanabban az évben.