Klasszikusan modern

Gondolhatnánk, hogy ismerjük a Mazda MX-5 negyedik nemzedékét, hiszen több tesztautó is járt már nálunk. Arról is szó esett, hogy tervezésekor az MX-5 első generációja lebegett a mérnökök szeme előtt. Hogyan zajlott ez a folyamat? Erről szól mostani írásunk.

Igazi kihívás valami új létrehozása, pláne akkor, ha példa, de főleg előd nélküli újdonsággal akar előrukkolni egy márka. Hiszen minden kezdet nehéz. Aztán a debütálást követően „már csak” csiszolni kell a megálmodott remeket, hogy folyamatosan megfeleljen a kor követelményeinek és a változó ízlésnek, márkaarculatnak. Három nemzedéken keresztül valami ilyesmi történt a Mazda MX-5 esetében is. A mostani, negyedik generációval viszont nemcsak előre, hanem a modernizálás közepette egyúttal vissza is tekintettek a tervezők. Egyrészt azért, hogy ne távolodjanak el az eredeti koncepciótól – ahogy az sok konkurens márka sikertípusa esetében történt vagy történik napjainkban. Másrészt nemcsak életben tartani akarták, hanem újjáéleszteni a legendát, az MX-5 másodvirágzását készítve elő, az eredeti változat értékeivel. Lássuk, hogyan.

Jinba Ittai, azaz Ló és lovasa eggyé olvadásának élményét értelmezte újra a Mazda

Ma már tudjuk, hogy az eredeti vezetési élmény felidézéséhez elengedhetetlennek bizonyult az autó tömegének csökkentése. Így lehet újra olyan játékos, könnyű roadster az MX-5, mint születésekor. Ugyanakkor megjelenésében e 2015-ös újdonságnak egyszerre kellett megfelelnie az új vevők igényeinek, és a 25 évvel ezelőtt is az MX-5 mellett voksolt rajongóknak. Mindeközben a Mazda roadsterének megjelenését is alapvetően befolyásolta a karosszéria arányainak eltolása. A korábbi nemzedékek esetében nagyjából középre került az utastér. A jelenlegi MX-5 esetében viszont a hajdani roadsterek stílusában megrajzolt, hosszú motorházfedél nyújtózik a 7 centiméterrel hátrébb tolt szélvédő és utastér előtt. A cél egy hamisítatlan KODO dizájnnyelvű, ám márkatársai közül mégis kiemelkedő forma megvalósítása volt. Méghozzá úgy, hogy az autó csukott tetővel is szép legyen és részleteivel a típust jól ismerő rajongók szívét is megdobogtassa.

Mintha nem is autóban ülnénk – olyan szabadságérzet megvalósítása volt a cél

Akárcsak az első MX-5 esetében, kezdetben a negyediknél is párhuzamosan dolgoztak a Mazda japán, amerikai és európai tervezőcsapatai az ideális forma megvalósításán. Mindegyik csapat több ötlettel is előállt. Végül egy amerikai és egy japán változatot finomítottak tovább a formatervezők. Utóbbi megjelenése jobban utalt az eredetire, szemben az élesebb vonalakkal tagolt tengerentúli tervre. Érthető, hogy e kettőt gyúrták egybe, hiszen az USA az MX-5 legnagyobb piaca. Azonban fejtörést okoztak még a fényszórók, amelyek az első MX-5 orrán „elbújtak”, ha nem világítottak. A negyedik nemzedéknél e megoldás visszatérését kizárták a tervezők. Egy különleges újfajta LED alkalmazásával viszont sikerült az eredetire utalóan keskeny fényszórót megvalósítani. Ezt követően az utastér esetében is együtt dolgozott a japán és az amerikai csapat, a fő célkitűzések mentén: a belső illeszkedjen a külsőhöz, a műszerfal legyen egyszerű, sallangmentes, könnyed vonalvezetésű és vezetőorientált. A végeredmény pedig magáért beszél. A legújabb MX-5 sikerét mutatja, hogy ez az egyetlen típus, amely A Világ Év Autója és A Világ Év Autódizájnja díjat is nyert ugyanabban az évben.