Mazda a versenypályán

Érdekes világ az autóversenyeké. Hiszen ugyanúgy négykerekű járművekkel űzik ezt a „sportot”, ahogy a közúti közlekedés szereplői utaznak akár naponta. Mégsincs sok köze a kettőnek egymáshoz. Ugyanakkor igazán érdekesek a Mazda versenyautói. Ezekből mutatunk most néhányat.

Többféle formában manapság is részt vesz a versenysportban a Mazda. Igaz, hogy ez elsősorban a tengerentúlon igaz. Ott a Mazda Team Joest csapat két darab Mazda RT24-P versenyautóval áll rajthoz a WeatherTech SportsCar bajnokság Prototípusok osztályában. Az 55 és 77 rajtszámmal induló gépekkel idén már a dobogóra is felállhattak. Ezenkívül a Mazda adja az erőforrást a Mazda Prototype Challenge versenyautókhoz az IMSA Prototype Challenge presented by Mazda sorozatban. Végül, de nem utolsósorban nem szabad megfeledkeznünk az IMSA Continental Tire SportsCar Challenge sorozatban induló MX-5 versenyautókról sem. No és persze a kifejezetten ennek a típusnak létrehozott MX-5 Kupáról sem.

Tudtad, hogy hazánkban is versenyeznek néhányan MX-5 roadsterrel, MX-5 Kupa keretében?

Az RT24-P versenyautó 2016 novemberében debütált a Los Angeles-i Autókiállításon, majd 2017 januárjában a Daytona-i 24 óráson állt először rajthoz. A Mazda Team Joest pedig 2018-ban lépett először versenypályára, a floridai 24 órás versenyen, és már tavasszal kétszer is harmadikként ért célba a csapat versenyautója. Az RT24-P nevében a 24 nem csupán a 24 órás versenyekre utal, hanem a márka utánpótlás-nevelő programjára is. Az RT a Riley Technologies rövidítése, amely az alapokat adja, míg a P a prototípus (osztály) rövidítése. A 24 szintén utal a kétliteres, négyhengeres Mazda MZ-2.0T motorra. A turbófeltöltős erőforrás legnagyobb teljesítménye 600 lóerő, és körülbelül 320 kilométer/órára gyorsítja a versenyautót. A 4,75 méter hosszú gép tömege a vezető nélkül – illetve a 75 literes üzemanyagtartály megtöltése előtt – csupán 930 kilogramm.

Természetesen az MX-5 Kupa ND első példánya is „a legenda” rajtszámát viselte

A jelenlegi szabályok szerint épített Mazda versenyautóknak persze komoly felmenői voltak hajdan. Szép gyűjteményt láthattunk ezekből a 2015-ös Festival of Speed rendezvényen, Goodwoodban. Az ott kiállított példányok között is szerepelt a Mazda minden bizonnyal legnépszerűbb versenyautója, a 787B. Hiszen egy ilyen Wankel-motoros géppel győztek 1991-ben a 24 órás Le Mans-i viadalon. Ez az autó viselte az 55-ös rajtszámot, amit azóta is büszkén hord megannyi másik Mazda versenyautó, világszerte a nagy elődöt idézve. Olykor azonban az eredeti vasakat, vagyis a legenda egy-egy példányát – illetve elődjét, a 767-et – is leporolják, és valamelyik versenypályán a szerencsések a hangjukat is élvezhetik (sőt, akad, aki közúton használ ilyet). Bizony, semmihez nem hasonlítható élmény egy ilyen versenyautó menet közben, ahogy az alábbi videókban is látható, és főleg hallható.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

A Mazda egyéb régi versenyautói, avagy hajdani sportkocsikból épített versenyautók ugyancsak szép számmal feltűnnek manapság is a pályákon. Ezek közül már messziről, a hangjukról felismerhetők a Wankel-motoros példányok, amelyek a mai napig komoly rajongótábort vonzanak. Az alábbiakban például „kihegyezett” RX-7 modelleket élvezhetünk, néhány hosszabb-rövidebb kör erejéig.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

 

One Comment:

  1. Pingback: A ruha teszi – Mazdablog

Comments are closed