Őrületes RX-7

Ez az év a Wankel-motor és a Mazda RX-7 jegyében telik a Mazdánál, hiszen idén 40 éves a legendás bolygódugattyús típus. Mi is többszörösen örülünk a jubileumnak, és néhány újabb érdekességet gyűjtöttünk össze, hogy miért lehet büszke a Mazda az RX-7 bármely nemzedékére.

Negyven év nagy idő, egy autógyártó életében is. Jól mutatják ezt például olyan „apróságok”, mint a blokkolásgátló (ABS), amely ugyancsak idén 40 éves. Mára nem csak teljesen természetessé vált, hogy minden új autóban megtalálható az ABS, hanem megannyi egyéb elektronikus sofőrsegéddel is kiegészült. Sőt, valójában már az önvezető autók sem tűnnek távoli víziónak. A Mazda RX-7 tervezői viszont éppen azon dolgoztak bő negyven éve, hogy minél többen, minél nagyobb lelkesedéssel üljenek az RX-7 vezetőülésébe. Szemük előtt a maximális vezetési élmény megvalósítása lebegett. Az RX-7 fejlődését a legszemléletesebben – ráadásul korhű hangaláfestéssel kiegészítve – az alábbi videó mutatja be.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

A Mazda mérnökeinek kifejezetten jól sikerült az áhított cél elérése, hiszen igazán élvezetesen vezethető, könnyű és gyors sportkocsit alkottak. Ennek köszönhetően még manapság, a gyártás leállítása után sok évvel is komoly rajongótábort tudhat magáénak a Mazda RX-7. A lelkes hívek nemcsak a múlt emlékeit őrzik, hanem szó szerint újjá is építik Wankel-motoros kedvenceiket. Egyre nagyobb teljesítményt sajtolnak ki az RX-7 bolygódugattyús erőforrásaiból, ahogy azt az alábbiakban is láthatjuk. Jó példa erre a lenti videó főszereplője, amely megjelenésében szinte sorozatgyártású, ám egy 700 lóerős motor hajtja.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Persze ez még nem veterán, sőt a legutolsó RX-7 modellek egyike, az 1990-es évekből. Ugyanakkor akadnak, akik az 1970-es évekből származó ősöket keltik életre. Egy ilyen modellről olvashatunk (angolul) ide kattintva. További élettörténetekről és RX-7 modellekről is olvashatunk (szintén angolul) itt.
Jó látni, hogy nem csupán a nosztalgia jegyében választanak maguknak ilyen autót a rajongók. Ennek megfelelően nem csak az idősebb korosztály körében kedvelt a típus. A fenti történetek között szereplő 25 éves egyetemista például úgy vette meg autóját Japánból, hogy előtte meg sem nézte azt személyesen. Az RX-7 Nagy-Britanniába érkezése után ült bele életében először.

Megtévesztő a Mazda RX-792P elnevezése, de erről majd lejjebb…

Korábban írtunk már a Mazda RX-7 versenykarrierjéről, és külön a Spa-ban elért sikerekről is. Ide kattintva azonban újabb érdekességeket, sőt igazi kulisszatitkokat árul el az e tekintetben leginkább autentikus személy. A belga Pierre Dieudonné ugyanis egyike a két versenyzőnek, akik 1981-ben egy Mazda RX-7 versenyautóval nyerték meg a 24 órás versenyt Spa-ban. Ekkor győzött először japán gyártó ezen a viadalon, és utolsó alkalommal nyert csapat két vezetővel. Pierre visszaemlékezésében mesél a jobbkormányos versenyautóról, amely bizony megszokást igényelt számára, hiszen előtte sohasem váltott még bal kézzel. Ám így is győzni tudtak, és ez a belga versenyző és a Mazda számára egyaránt egy sikersorozat kezdetét jelentette.
No, és hol tart most az RX-7 első sorozatának karriere? Ezt például az alábbi videó szemlélteti érzékletesen, ahol 8,2 másodperc alatt futja a negyed mérföldes távot egy „felpiszkált” példány. Érdemes újra belepillantani bejegyzésünk első videójába – amelynek végén a gyári modellek negyedmérföldes időeredményei is szerepelnek –, hogy átérezzük a fejlődést…

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

A végére hagytunk egy kakukktojást, amely inkább csak elnevezésében RX-7. Valójában az 1991-es Le Mans-i bajnok 787B versenyautóhoz áll közelebb a Mazda RX-792P. Erőforrása ugyanaz a 700 lóerős R26B egység, amely már csak az amerikai kontinensen rendezett versenysorozatokban szerepelhetett tovább 1991 után. Nevében a 92 az 1992-es esztendőre utal, amikor versenyen indultak ezzel a típussal. A P pedig azt jelenti, hogy az alábbi videóban is látható versenyautó a prototípusok között állt rajthoz. Magukért beszélnek a látványos képkockák, és a hangerőt is mindenképpen érdemes feltekerni.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

 

Comments are closed