Versenynarancs

Különleges narancsszínben kínálja legújabb jubileumi MX-5 modelljét a Mazda. A Racing Orange fantázianevű árnyalat kizárólag a típus harmincadik születésnapjának ünneplésére készülő háromezer példányon tűnik fel.

Újra vágyakozva tekinthetünk egy narancsszínű Mazda modellre az MX-5 harmincadik születésnapja alkalmából piacra kerülő 30th Anniversary Edition jóvoltából. Hiszen írtunk már egy narancssárga Cosmo Sport modellről éppúgy, mint az MX-5 félig zöld, félig narancs színű változatáról. Persze tudjuk, hogy „nem a ruha teszi” élvezetesen használhatóvá az autót, megjelenése és színe mégis meghatározza kisugárzását. Naná, hogy tudják ezt a Mazda tervezői is, nem véletlenül választották éppen ezt a dögös narancs árnyalatot az MX-5 jubileumi modelljéhez. Külön öröm, hogy e különleges modellből hazánkba is jut néhány példány.

Vászontetővel és RF kivitelben egyaránt elérhető a Mazda MX-5 30th Anniversary Edition

Messziről látszik ezen a különleges kivitelen, hogy nem hétköznapi MX-5 roadsterrel állunk szemben. Hiszen a Racing Orange szín nem szerepel a sorozatgyártású példányok palettáján, ez csak a jubileumi kiadás sajátja. Na és, miért olyan érdekes, hogy milyen az autó színe – gondolhatják az ilyesmire kevésbé fogékony Mazda-rajongók. A japán márkánál azonban úgy vélik, hogy bizony a szín is nagyon fontos részlet, ami számít. Olyannyira, hogy külön szakma a színtervező, aki felel az új árnyalatok kidolgozásáért. Keiichi Okamoto dolgozta ki a Soul Red Crystal árnyalatot éppúgy, mint a Gépszürke metálfényezést. Szintén ő valósította meg a jubileumi MX-5 „Versenynarancs” színét is.

Megvan a felkelő nap árnyalata?

Masashi Nakayama, az MX-5 30th Anniversary vezető tervezője állt elő az ötlettel, hogy ez a modell olyan különleges árnyalatot kapjon, amely a felkelő napra utalva sugall új kezdetet az MX-5 életében. A narancsszínt azonban nehéz szépen megvalósítani, különösen olyan rövid idő alatt, ami ebben az esetben rendelkezésre állt. Ráadásul Nakayama élénk narancsot álmodott meg, így rengeteg munkaórát és egyeztetést igényelt, hogy megvalósulhasson a csodálatos végeredmény. Nem mintha korábban nem készült volna narancssárga Mazda, mégsem húzható elő a fiókból a sok évvel ezelőtti recept. Manapság ugyanis jóval tisztább, a környezetet kevésbé terhelő megoldásokkal nyeri el végső színét az autók karosszériája. A szigorú feltételek betartása mellett viszont igazi kihívás valóban szép, minőségi árnyalatot megvalósítani.

Belül is Racing Orange

Ugyancsak különlegesek a narancsszínű karosszériához remekül passzoló, sötét árnyalatú Rays ZE40 RS30 könnyűfém keréktárcsák. Hasonló kovácsolt alumínium papucsokat kapnak az MX-5 kupa versenyautói is. Az MX-5 30th Anniversary modellek ZE40 keréktárcsái azonban eltérőek, hiszen azok továbbfejlesztett változatai. A cél természetesen továbbra is az alacsony tömeg, masszív kialakítással párosulva. Régóta kiváló kapcsolatot ápol a Rays és a Mazda, például a 24 órás versenyek jóvoltából.  A jubileumi modell különleges keréktárcsáinak megvalósulása Miki Ando mérnök és az MX-5 menettulajdonságaiért felelős Hiroshi Kawata közös munkájának eredményeként valósult meg.

A vászontetős MX-5 30th Anniversary Edition 6,5 másodperc alatt ugrik százas tempóra

Látható tehát, hogy pusztán a színe és a kerekei alapján is igazi szeretve dédelgetett kedvencként született valódi különlegesség a Mazda MX-5 30th Anniversary Edition. Ám, ha mindez kevés lenne ahhoz, hogy a tétova szemlélődőt meggyőzze az autó egyediségéről, az első kerekek mögötti diszkrét „30th Anniversary” felirat mindenki számára egyértelművé teszi az autó hovatartozását. Ugyanitt az adott példány számozása is megjelenik. Hiszen csupán 3000 darab készül a Mazda különleges, narancssárga roadsteréből, és innen leolvasható, hogy közülük hányadik a szóban forgó modell. Mellesleg a „30th Anniversary” felirat ugyancsak ott virít fehéren a sötét keréktárcsák peremén. Mögöttük pedig narancssárga a féknyereg.

Minőségi csapatmunka: elöl Brembo, hátul Nissin felirat olvasható a féknyergeken

Persze továbbra sem feledjük, hogy – egyedi fényezés ide, verseny-keréktárcsa oda – „nem a ruha teszi” élményautóvá a Mazda roadsterét. Sokkal inkább a műszaki tartalom, amiből szintén a legjobbat kapja a jubileumi MX-5. Hiszen eleve csakis az erősebb motorral és hatfokozatú manuális váltóval kerül forgalomba a 30th Anniversary Edition, immár természetesen a frissített kivitelében. Vagyis a kétliteres erőforrás 184 lóereje repíti majd a 3000 szerencsés tulajdonost és utasaikat. A kiváló kanyartulajdonságokért többek között Bilstein lengéscsillapítók felelnek, míg a lassításról elöl Brembo, hátul Nissin fékek gondoskodnak.

205/45-ös gumik feszülnek a 17 colos keréktárcsákon

Természetesen belül is a külsőhöz illő, egyedi sötét-narancs stílus köszön vissza. Az utastér kialakítása, így a kárpitozás is a Revolution Top csúcsváltozatból lehet ismerős, ám a részletek eltérőek. Főleg azért, mert a megszokott vörös helyett a jubileumi modellben narancs árnyalatú az ajtóbetét és a levegőbeömlők gyűrűje. Szintén narancsszínű cérnával varrták a kárpitot a Recaro sportüléseken, valamint az ajtókon és a műszerfalon. Ugyancsak a hiánytalan felszereltségről árulkodik az alapáras kilenchangszórós Bose hangrendszer, valamint az Apple CarPlay és Android Auto alkalmazások. Mindezek után ugyan mit kívánhatunk még?
Mi például egy-egy ilyen autót a garázsunkba.

Hazánkban landol az MX-5 30th Anniversary Edition egy százaléka, azaz – stílusosan – 30 darab