„A vágy egyetemes tárgya”

Immár menet közben is kipróbálhatták a legszerencsésebbek a Mazda3 negyedik nemzedékét. Ennek kapcsán mi is még több részletét megismerhettük az újdonságnak, ezeket gyűjtöttük most össze.

Örülünk, hogy már hazánkban is kapható a vadonatúj Mazda3, ám amíg hozzánk is eljut az első tesztautó, addig még alaposabban igyekeztünk utánanézni, hogy mi is vár majd ránk. Hiszen már a tengerentúli debütálása alkalmával bemutattuk a Mazda3 negyedik nemzedékét, pontos műszaki adatokat viszont akkor például még nem ismertünk. Az európai bemutatóval azonban ezek is napvilágra kerültek, és sok egyéb érdekességre is fényt derült az új Mazda3 kapcsán. A méret-, tömeg- és menetadatokon túl tehát a Mazda3 újdonságainak részleteibe is alaposabb betekintést nyerhetünk az európai sajtóanyagból. Lássuk!

Az új Mazda3 programmenedzsere, Kota Beppu megfogalmazásában a cél a vágy egyetemes tárgyának megvalósítása volt

A műszaki adatokat böngészve jól látható például, hogy azonos tengelytáv mellett, a négyajtós Mazda3 húsz centiméterrel hosszabb a korántsem rövid – közel 4,5 méteres – ötajtósnál. Egyéb tekintetben nincs érdemi különbség közöttük, kivéve a szedán majd’ száz literrel nagyobb csomagterét. Érdekes viszont látni, hogy a nagyobb, 18 colos kerekeken gördülő Mazda3 modellek akár két deciliterrel több üzemanyagot igényelhetnek száz kilométerenként, mint 16 colos kerekű társaik. A fogyasztási adatok egyébként azért tűnhetnek soknak, mert azok már a WLTP szerinti értékek. Kevésbé lényeges, hogy végsebesség tekintetében a dögös ötajtós minden változatában minimálisan lemarad a négyajtóstól.

A Polymetal szürke szín csakis az ötajtós Mazda3 modellekhez rendelhető

A részleteket illetően érdemi újdonság, hogy továbbfejlesztették a Mazda3 hangvezérlő rendszerét, így jobb a hangfelismerése. Szintén módosították a navigációs rendszert, a beépített digitális kezelési kézikönyv pedig garantáltan mindig kéznél lesz. Teljesen új fejlesztés a vezető éberségét monitorozó rendszer, valamint a keresztirányú forgalmat elöl figyelő asszisztens. Előbbi többek között a vezető szemét pásztázó infravörös kamerával és infravörös LED-del működik, sötétben és napszemüveg viselése esetén is hatékonyan. Az elülső keresztirányú forgalomfigyelő pedig legfeljebb tíz kilométer/órás tempóig aktív, vagyis amikor a vezető rosszul belátható helyről parkol ki, vagy ilyen kereszteződésben áll meg.

A 360 fokos kamerarendszer négy kamera segítségével mutatja a jármű környezetét

Szintén újonnan jelent meg a Mazda3 modellekben a 360 fokos kamerarendszer, valamint a sebességkorlátozóval és a közlekedési táblákat felismerő rendszerrel együtt működő intelligens sebességasszisztens. Ez utóbbi automatikusan a kihelyezett sebességkorlátozó tábláknak megfelelően módosítja az autó sebességét, illetve, ha – például lejtőn – ezt nem tudná megvalósítani, akkor hangjelzéssel is figyelmeztet a sebességtúllépésre. Ugyancsak új fejlesztés a sűrű városi forgalomban hasznos araszoló asszisztens, amely a gáz- és a fékpedál kezelését dugóban haladva egyaránt átveszi a vezetőtől. Ezenkívül a kormányzásba is besegít, de nem teljesen, azaz a vezetőnek minden körülmények között muszáj a kormánykeréken tartania a kezeit.

Elöl háromliteres mélynyomók felelnek a dinamikus basszusért

A távolságtartó rendszer frissítésével nagyobb sebességnél is hasonlóan segítenek az új Mazda3 automatikus váltós modelljei, mint városi dugóban. Továbbá a kétpedálos járművek immár teljesen állóra is fékeznek, ha szükséges, majd újra felgyorsítanak, a forgalom ritmusa szerint. A többi, már az elődben is bevált vezetéstámogató asszisztens mellett pedig frissültek az adaptív LED fényszórók, valamint a vészfékasszisztens, amely már a kerékpárosokat is érzékeli, sőt a gyalogosokat akár sötétben is. Ezenkívül hátsó keresztirányú forgalom érzékelésekor a rendszer nemcsak jelez, hanem meg is állítja az autót.
Legközelebb pedig talán már saját próbánk élményei alapján számolhatunk be az új Mazda3 egyik hazai képviselőjéről.

A 120 lóerős, 1,5 literes benzinmotorral csak Törökországban kapható az új Mazda3, így az nem is szerepel táblázatainkban

A SKYACTIV-X adatait később teszi közzé a Mazda

 

Comments are closed