Benzines vagy dízel?

Ismét dízelmotorral járt nálunk a Mazda6 legfrissebb változata. Ennek kapcsán azon tanakodtunk, hogy vajon benzinégető vagy dízelmotorral választanánk a Mazda zászlóshajóját.

Nyilván sokaknak nem is kérdés, hogy következő autójuk benzinmotoros vagy dízel legyen. Mindkét erőforrásnak megvan a maga előnye, és egyaránt fanatikus híveket gyűjtöttek már az elmúlt évtizedek során. Pedig különösen az utóbbi időben fejlődött sokat a személyautók erőforrásainak műszaki színvonala, kezdetben a dízeleké, aztán a benzineseké. Most pedig éppen a Mazda jóvoltából sikerült sorozatgyártású erőforrásban először egybegyúrni a benzines és a dízelmotorok előnyeit: ez a nyáron érkező SKYACTIV-X. Ennek megfelelően az új Mazda3 kínálatának kiteljesedésével egy benzines, egy dízel és egy SKYACTIV-X motor közül választhatunk majd. No, de ne szaladjunk ennyire előre, hiszen a Mazda6 benzines-dízel kérdése is meglehetősen érdekes.

Ahogy említettük, először a dízelmotorok látványos fejlődése indult útjára, még a múlt században. Ezek már pusztán a turbófeltöltő beépítésével összehasonlíthatóvá váltak a hasonló paraméterű benzinesekkel, teljesítményben és menetteljesítményben egyaránt. Járási kultúrában és kényelemben persze még lemaradtak a dízelek, cserébe alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást ígértek. Az utóbbi időben aztán a benzinesek között is elterjedt a turbófeltöltő – elsősorban a gazdaságosság fokozására – bár ez többnyire a motor lökettérfogatának csökkenésével is együtt járt. Kivéve a Mazda típusaiban. Hiszen itt továbbra is 2,0 és 2,5 literes benzines szívómotorok alkotják a Mazda6 európai palettáját, a 2,2 literes – turbófeltöltős – dízel társaságában.

Az alapkérdés – vagyis, hogy benzines, avagy dízelmotorral választanánk-e Mazda6 modellt – mégsem a műszaki adatok láttán fogalmazódott meg bennünk. Ugyanis, őszintén szólva, csapatunk tagjai között is kialakult már a benzines és a dízel oldal. Persze az idők folyamán, a motortechnológiák fejlődésével együtt, nálunk is történtek átállások a két oldal között. Alapvetően azonban mindenki tudja, hogy nagyjából mire számíthat egy benzines és egy dízelmotoros autóba ülve, így immár jó ideje változatlan a felállás. Az utóbbi időben viszont éppen a Mazda6 tesztautók okoztak meglepetést mindkét oldal pártolói között. Korántsem műszaki adataikkal, hanem motorindítás után, illetve menet közben. Ez adta az apropót mostani bejegyzésünkhöz.

Röviden, minden a hangokkal kezdődött (mégsem fordultunk orvoshoz). Mármint a hidegindítás után a motortér felől hallható akusztikai élményről, ami bennünket egyre gyakrabban lepett meg a Mazda6 modellekben. Dízeltől hangos kelepelést, benzinestől diszkrét mormogást vártunk, hiszen eddig többnyire így szoktuk meg. A valóság azonban manapság kicsit más. Főleg a Mazda6 két legutóbbi megújulása során fordítottak komoly figyelmet a tervezők a zajszigetelésre, illetve zajdesignra, és ennek hallható is az eredménye. A Mazda6-ban a benzinmotorok élces hanggal kelnek életre, hasonlóan a dízelhez, amely viszont megkíméli az utasokat a tipikus dízeles kerregéstől.

Szerintünk tehát mindkét erőforrásból hasonlóan élvezetes hangokat sikerült elővarázsolni a mérnököknek, bemelegedve pedig mindegyik motor csendesebb járással örvendeztet meg. Igazából csak erős gyorsításkor, magasabb fordulaton „buknak le” – korántsem zavaró mértékben – a hangjukkal, illetve nem csak azzal. Ugyanis a motorok benzines, avagy dízel mivoltából adódó eltérő karakterei is főleg forszírozott menetben mutatkoznak meg. Legalábbis automatikus sebességváltóval, amely a Mazda6 erősebb benzinmotorjához alapáron jár, manuálissal nem is rendelhető. Ezért vettük alapul a kétpedálos modelleket az alábbi táblázatban.

Már a puszta adatok alapján egyértelműen látszik a dízel jókora előnye a forgatónyomaték tekintetében, ami ráadásul jóval alacsonyabb fordulaton éled. Az alapvetően kényelemre hangolt hatfokozatú automatikus váltó viszont remekül kezeli a dízel alacsonyan ébredő nagy nyomatéka és a benzines magasabb fordulaton mozgósítható szerényebb forgatónyomatékából adódó különbségeket. Olyannyira, hogy majdnem egy másodperccel hamarabb gyorsul száz kilométer/órára az összességében tágabb használható fordulatú 2,5 literes benzines Mazda6, mint a dízel. Máskülönben viszont – érthető módon – a dízel érződik készségesebbnek, rugalmasabbnak, így hasonló stílusban autózva a váltó is később kapcsol magasabb fokozatba a benzinesben.

Üzemanyag-fogyasztás tekintetében a gyári adatok alapján egyértelmű lenne a helyzet, a valóság azonban szerintünk itt is kicsit más. Méréseink szerint a 2,5 literes benzinmotoros Mazda6 tesztautók valamivel 8 liter alatti, mindent egybevetve 7,9 literes átlagfogyasztással örvendeztettek meg. Ez alig több mint egy literrel múlja felül a gyári értéket, bár még mindig nagyon kedvező egy ekkora, ilyen képességű, közel 200 lóerős autótól. Ugyanakkor a dízel Mazda6 tesztautók esetében nálunk jelentősebb eltérés adódott a gyári és a mért fogyasztás között. Ez azért is érdekes, mert például a Mazda3 esetében többszörösen sikerült már igazolni a gyári adatok valóságosságát. Igaz, a Mazda3 tesztautók mind benzinesek voltak, és azok fogyasztását nem a mindennapi rohanós jövés-menés során mértük, hanem „ráérős” stílusban és kimondottan a szabályok betartásával. Egyszer így is próbára teszünk majd egy dízel Hatost is.

Tehát a nálunk járt dízelmotoros Mazda6 modellekkel éppen egy literrel alacsonyabb átlagfogyasztást mértünk, mint a csúcs-benzinesekkel, azaz 6,9 litert. Ám ez majdnem két literrel több a gyárilag megadott 5,1 liternél, és a városi gyári értéket is jócskán felülmúlja. Mindez persze mit sem változtat azon a tényen, hogy a dízel gazdaságosabb a benzinesnél. Ráadásul csakis dízelmotorral összkerékhajtású Mazda6 modellt is választhatunk. Az is igaz viszont, hogy már elsőkerékhajtással és azonos felszereltséggel is 340 ezer forinttal drágább a 184 lóerős dízelmotoros Mazda6 a 194 lóerős benzinesnél. Ezt az árkülönbséget persze még az általunk mért egyliteres fogyasztáskülönbséggel is hamar behozhatja a dízel. Egyébként pedig szerintünk már csak ízlés kérdése, hogy benzines vagy dízelmotorral élvezetesebb-e a Mazda6, mert mára ügyesen elmosták a kettő közötti különbséget a Mazda mérnökei.