Genf, te csodás!

Naná, hogy a csodás fekvésű svájci város is megér egy blogbejegyzést – például egy utazási blog oldalain. Számunkra viszont most természetesen a Genfi Autószalon és annak Mazda újdonságai miatt oly csodás ez a város.

Európa több piacán a márkakereskedőknél debütált a vadonatúj Mazda3, mielőtt a pódiumra állt a Genfi Autószalonon. Magyarországon is ez történt – ahogy arról már korábban beszámoltunk – így erre az újdonságra most nem térünk ki részletesen. Csupán annyira, hogy megemlítsük fontosságát a valóban Genfben debütált CX-30 kapcsán. A Mazda kínálatában a CX-3 és CX-5 SUV típusok közé érkezett kompakt CX-30 modelleknek ugyanis az új Mazda3 adja a műszaki alapjait. De ne siessünk ennyire előre, hiszen akad még újdonság a Mazda standján Genfben. Ilyen például a 2019 modellévű Mazda CX-5 is, amely ugyancsak megérkezett már hazánkba. Erről az újdonságról egy (vagy több) teszt keretében írunk majd részletesen.

Íme a Mazda CX-4 – immár 2016 óta, kizárólag Kínának gyártva. Miatta kellett a Genfben bemutatott SUV-újdonságnak más nevet találni

Az Európában először valóban a Genfi Autószalonon debütált újdonságok egyike a Mazda MX-5 30th Anniversary Edition. A Mazda roadsterének harmincadik évfordulója alkalmából piacra dobott jubileumi modellről ugyancsak írtunk már részletesen, sőt az elődöket, a többi jubileumi modellt is sorra vettük. Persze élőben nyilván még inkább szemkápráztató a „Versenynarancs” fényezés, mint a fotókon, de erről mi majd a hazánkba érkező példányokat megcsodálva győződünk meg. Viszont nem mehetünk el szó nélkül azon jelenség mellett, hogy éppen az MX-5 harmincadik születésnapján – egy hónap eltéréssel majdnem napra pontosan – mutatta be a Mazda első SUV modelljét, amely a 30-as számot viseli.

A CX-30 méretei, a testvérek gyűrűjében

A Mazda MX-5 30th Anniversary Edition és a vadonatúj CX-30 közötti „összeesküvés-elméletet” folytatva, nekünk már a CX-30 első fotója is gyanússá vált. Ezen az autót hátulról láthattuk, és a kerek piros fényekről számunkra egyből az MX-5 ugrott be. Habár más Mazda típus is kapott már hasonló hátsó fényeket, és tudhattuk, hogy SUV típusra számíthatunk. Ám a Jinba Ittai jegyében úgyis minden Mazda modellbe beköltözött és átélhető az „egység ló és lovasa között”, immár több SUV típusban is. Ennek érvényesülését magunk is megtapasztaltuk a CX-5 és a CX-3 modellekben, sőt éppen a vezetési élmény fokozása érdekében módosították a frissített CX-5 G-Vectoring rendszerét.
A 30 éves Mazda roadstertől elvonatkoztatva persze nyilván logikusabb lenne a CX-4 név a CX-3 és CX-5 közé érkező újdonság számára. Minden bizonnyal tudják ezt a Mazdánál is, ám CX-4 mégsem lehet a CX-30, ugyanis a CX-4 név már foglalt. Éppen a leköszönt Mazda3 nemzedékére épült SUV kapta ezt a nevet 2016-ban, amelyet csakis Kínában forgalmaznak.

Az Apple CarPlay és az Android Auto jóvoltából a vezető mobiltelefonjának adatai is megjeleníthetők a CX-30 8,8 colos „szélesvásznú” központi kijelzőjén

Tudjuk, hogy a Mazda életében fontos mérföldkőnek bizonyult a SKYACTIV technológia bevezetése, csakúgy, mint a KODO formanyelv megjelenése. Az ezek továbbfejlesztett koncepciója szerint készült első sorozatgyártású típus a vadonatúj Mazda3, a második pedig a CX-30. A szoros rokonság már az új SUV letisztult külső vonalain tetten érhető, amely – a tervezők szándéka szerint – a robusztusságot sugalló SUV típusok és a kecses kupék összegyúrásával született. A frissített KODO három fő aspektusa jegyében készült a CX-30: A Yohaku az „üres tér” szépségét hangsúlyozza. A Sori a kiegyensúlyozott ívek harmóniájára épít, míg az Utsuroi a fények és árnyékok játékát fejezi ki.

Alapáron nyolc hangszórót kap a CX-30, míg a feláras Bose audiorendszer további négy hangszóró közreműködésével felel a zenei élményért

A CX-30 utastere az új Mazda3 jóvoltából már ismerős stílus szerint készült. A „prémiummárkás” minőséget látható, sőt tapintható módon is igyekszik érzékelhetővé tenni, kétféle színkombináció közreműködésével. A sötétbarnához fekete vagy fehér bőrkárpitozás jár, míg a sötétkékhez szürke vagy fekete szövet vagy műbőr kárpitozás választható.
Méretét tekintve a 4395 milliméter hosszú CX-30 a 4275 milliméteres CX-3 és a 4550 milliméter hosszú CX-5 között helyezkedik el. Utastere helykínálata állítólag nagyobb testvéréhez áll közelebb, és felnőttek számára is kényelmes utazást biztosít a második üléssor. Mögötte a 430 literes csomagtér ajtaja motoros mozgatású is lehet. Ez azért is érdekes, mert a Mazda6 még legutóbbi megújulásakor sem gazdagodott ezzel az extrával.

Komoly figyelmet szenteltek a tervezők a CX-30 zajszigetelésére

Erőátviteli rendszerét szintén az új Mazda3 modellektől örökölte a CX-30. A dízel- és benzinmotorok mellett a SKYACTIV-X rendszer is minden bizonnyal megjelenik majd a típusban. Továbbá valamennyi modell élvezheti a kis lítium-ion akkumulátorral működő szerény hibridrendszer előnyeit is. Ez főleg induláskor lép működésbe, a vezetési élményt és a gazdaságosságot egyaránt fokozva. Így állítólag az összkerékhajtású modellek sem fogyasztanak számottevően többet az elsőkerék-hajtásúaknál. Ám a továbbfejlesztett G-Vectoring Control rendszerrel (GVC) együttműködve élvezetesebb és biztonságosabb menettulajdonságokat ígérnek. A nevéhez adott „Plus” jegyében a GVC Plus immár is kínál, s ez a hirtelen irányváltások során fokozza a jármű stabilitását.

A kilenc választható karosszériaszín között természetesen a Gépszürke, a vadonatúj Polimetál Szürke és a Soul Red Crystal is megtalálható

A biztonság jegyében a Mazda CX-30 többek között szerény holtterű A- és C-oszlopokkal, kiváló merevséget adó acél szerkezeti elemekkel, alapáron vezetőoldali térdlégzsákkal és számos egyéb biztonsági elemmel készül. Mindemellett természetesen a bevált és a Mazda3 kínálatában megtalálható vezetéstámogató rendszerekkel is rendelhető a CX-30. Ezek közé tartozik például a vezető éberségét figyelő rendszer, amely először hangjelzéssel, majd akár a vészfékasszisztens aktiválásával avatkozik közbe egy esetleges baleset elkerülése érdekében.
A CX-30 a Genfi Autószalon többi Mazda-újdonsága után, várhatóan még idén ősszel megérkezik a hazai márkakereskedésekbe is.