Mazda különlegességek

Manapság talán az MX-5 tekinthető a Mazda kínálatában leginkább sokak vágyának, míg a roadster megjelenése előtt minden bizonnyal a Wankel-motoros RX-7 típusokért rajongtak a legtöbben. No és mi számított menőnek az RX-7 előtt? Kiderül az alábbi sorokból.

Ki tudja, mi tekinthető a Mazda RX-7 elődjének? A válasz megtalálható ide kattintva, de valójában nem ez mostani bejegyzésünk témája. Sokkal inkább olyan különleges Mazda modelleket gyűjtöttünk össze, amelyek ma már öreg vasak, mégis kívánatosak. Pedig nem éppen eredeti állapotukban vészelték át az elmúlt évtizedeket, sőt. Tulajdonosaik gondos kezei között igazán különleges és erős modellekké formálódtak, amelyek bátran felvehetik a versenyt mai társaikkal. Optikai és teljesítménytuningra egyaránt található példa az alábbi modellek között. Ezek többsége Mazda RX-3, amely ugyan a mai Mazda3 távoli őse, mégis egyúttal az RX-7 elődjeként is említhető. Persze azért eredetihez közeli állapotban megőrzött példányra is akad példa. Ilyet láthatunk az alábbi videóban is – bár ez nem RX-3, hanem RX-2 (R100), vagyis nem a Mazda3, hanem a Mazda6 elődje.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Egy csodálatos Mazda RX-3 ez az 1972-es kékség. Jelenlegi tulajdonosa Russ Bond kanadai autós újságíró. Az RX-3 pedig élete nagy részét a napsütötte Kaliforniában töltötte. Mr. Bond 2016-ban vette kezelésbe frissen vásárolt Mazdáját, kívül és belül egyaránt alaposan felújította. Sőt, nemcsak felújította, hanem speciális célra építette át: veterán autók versenyén indul a stílusosan felkészített szépséggel. Ez az RX-3 tehát nem egy megkímélt, nyugalomban megöregedett példány, hanem nagyon is pörgős napokat él meg manapság. Balesetben is volt már része a versenyzés során, de sikerült újjávarázsolni, így tulajdonosa reményei szerint sok kellemes évet tölthetnek még együtt.

Mazda RX-3 1972 (fotók: www.wheels.ca)

A fenti kék ördögfióka tehát az autósport azon ágát űzi, ahol gyorsulni, lassulni és kanyarodni egyaránt tudni kell. Néhány versenyen a koruk alapján gyűjtik össze a hasonló képességű modelleket, máshol inkább a teljesítmény számít, vagy egyéb paraméterek. Az alábbi videó például bolygónk túlsó oldaláról származik, és ebben egy jókora V8-as Holden Commodore versenyautóval mérkőzik egy Mazda RX-3. Igazán élvezetes pillanatok következnek, és a Mazdán jól láthatók a korábbi csatározások nyomai is.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Az eddigi RX-3 versenyautók tehát afféle „háromfunkciós versenyautók” (remekül gyorsulnak, lassulnak, kanyarodnak), némely társuk azonban ezek közül csak egyben jeleskedik, mégpedig a gyorsulásban. Hatalmas teljesítmény, elöl virsli, hátul viszont kiváló tapadású kerekek és az üzemi fékrendszer mellé egy lassítóernyő jellemzi ezeket a gépeket. Egy ilyen Mazda RX-3 látható az alábbi videóban is.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Egy-egy ilyen képsor láttán elgondolkodunk, hogy milyen terhelést viselnek el azok a Wankel-erőforrások, amelyek ezekben a Mazda versenyautókban dolgoznak. „Igen, de meddig” – merül fel a kérdés a szkeptikus autósokban, nem is alaptalanul. Hiszen egyrészt a versenyen csak rövid ideig szolgáltatnak, ám akkor maximális teljesítményt ezek a motorok. Másrészt a versenyek között nyilván gondos kezek tesznek meg mindent annak érdekében, hogy a következő alkalommal is a legjobb formáját hozza a motor. Az alábbi videóban viszont éppen egy ilyen versenygép tulajdonosa mutatja meg, hogy milyen állapotba kerül egy 750-950 lóerős Wankel erőforrás kilenc hányatott év után. Döbbenetesen jól bírta a strapát.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

A Wankel-motor nem csupán személyautóban képes kiugró teljesítményre, hanem más közlekedési eszközben is. Bolygódugattyús motorral hajtott hajóról ugyan nem tudunk, repülőgépről viszont igen. Nem is akármilyenről. Ami az autók világában a gyorsulási erőpróba, az a repülőknél a magassági verseny. Itt az a tét, hogy melyik repülőgép ér el a leggyorsabban egy adott magasságot. Kategóriájában itt is egy Wankel-motoros gép tartja a világrekordot: egy perc és negyven másodperc alatt emelkedett álló helyzetből 10000 láb, vagyis 3048 méter magasságba. Erről készült a következő videó (amelyben a rekorddöntés 3:21 és 6:30 között látható).

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Mindezek után érdemes (újra) feleleveníteni, hogy mitől is különleges valójában a Wankel-motor. Oké, hogy strapabíró és erős, vérpezsdítő a hangja és „csodákra képes”, de hogyan működik. Ezt és a Wankel-motor felépítését igyekszik szemléletesen és egyszerűen bemutatni az alábbi videó.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Aki ennél is többre vágyik, annak ajánljuk az alábbi bemutatót, immár szöveggel és érthető, profi magyarázattal. Az ebben látható motormodell érdekessége, hogy 3D nyomtatóval készült.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

A végére hagytuk azt a Wankel-motor bemutatót, amely szerintünk a legszórakoztatóbb. Kevésbé alapos, mint az előző, de ebből is remekül megismerhető a bolygódugattyús erőforrások működése.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

Comments are closed