Kiváló a töréstesztje, a legjobb a kategóriájában, az ideális – többcélú – tanulóautó, a legnépszerűbb típus és a tökéletes választás kutyatulajdonosoknak. Mindezek a Mazda típusaira igazak, mutatjuk is, hogy mi, melyikre.
Nyilván kitalálható, hogy törésteszten a legfrissebb Mazda3 négy- és ötajtós változata bizonyított, ám az elismerésekből a Mazda CX-5 SUV-nak is bőven kijárt. Illetve nem csupán töréstesztje miatt méltatják világszerte az új Mazda3 tudását, arról nem beszélve, hogy a „régi” Mazda3 is okozott még kellemes meglepetést számunkra. No, de ne szaladjunk ennyire előre, hiszen a Mazda3 töréstesztje is igazán tanulságos. Volt már szerencsénk megismerni az újdonság erényeit hazai körülmények között, a legfrissebb hírek szerint pedig baj esetén ugyancsak számíthatunk a Mazda3 tudására. Ráadásul ezt két független törésteszteket végző intézet is alátámasztotta, Európában és a tengerentúlon egyaránt.
Európában az Euro NCAP végzett töréstesztet az új Hármassal, a 2018-ban szigorodott mérési módszerek szerint. A frissített Mazda6 biztonságát már e szigorúbb tesztrendszerrel vizsgálták, és úgy is a legjobb, ötcsillagos minősítést érdemelte. Most az új Mazda3 szintén csalódásmentesen szerepelt az Euro NCAP töréstesztjén, ugyancsak ötcsillagos minősítéssel. A felnőtt utasok védelmére kapott 98 százalékos eredmény kiemelkedően jó. Továbbá minden egyéb tekintetben – a hat- és tízéves gyermekek és a gyalogosok védelme, valamint a biztonsági asszisztensek vonatkozásában is – kiválóan szerepelt az új Mazda3. Az i-ACTIVSENSE rendszerek tehát újból bizonyítottak.
Az európaitól némileg eltérő mérési metódus szerint végez törésteszteket az IIHS az Egyesült Államokban. Itt az ötajtós mellett már az új Mazda3 négyajtós változata is szerepelt a tesztekben, ugyancsak elismerésre méltó eredménnyel. Nevesítve ez a Top Safety Pick minősítést jelenti, ami elsőre jól hangzik, de létezik jobb. A csúcsot jelentő Top Safety Pick Plus-t még hatásosabb fényszórókkal érdemelte volna ki a Hármas. Igaz, hogy oldalütközésnél a felsőtest védelmét sem találta tökéletesnek az IIHS vizsgálócsapata, egyéb tekintetben viszont maximális minősítést kapott a Mazda3. A nem elég messzire világító fényszórók miatt viszont korábban is előfordult már a Mazda típusai esetében, hogy „lemaradt” a Plus az IIHS osztályzatából. Ezt egyébiránt nem is nagyon értjük, hiszen mi magunk is többször dicsértük már főleg a Mazda adaptív LED-fényszóróit. Az alábbiakban az oldalirányú törésteszt látható.
A mérések szerint tehát ütközésbiztonsági képességei alapján is szinte minden igényt kielégít az új Mazda3, amelyet a brit Honest John olvasói az Év családi autójává választottak. Az Egyesült Államokban a Digital Trends szerint ugyancsak az Év legjobb kompakt típusa az új Mazda3. Sőt, ugyanitt szintén az Év autója a Mazda új büszkesége, mint a tinédzsereknek leginkább ajánlott típus. Hiszen a Hármas „biztonságos, elfogadható az ára, jól szól az audiorendszere és élmény vezetni. Továbbá jól néz ki, praktikus, így a bentlakásos iskolába költözés is kivitelezhető vele. Röviden, a Mazda3 olyan típus, amely a szülőknél is biztosan átmegy a rostán, sőt még nekik is tetszik.” Ha pedig a kutyatulajdonosokat kérdezzük, akkor a brit Auto Trader szerint idén is a Mazda CX-5 a legjobb autó számukra. A 63 ezer járműtulajdonos véleménye alapján odaítélt díjak között több kategóriában is szerepelt a Mazda. Így a brit autósok szerint a legszerethetőbb autótípus a Mazda MX-5.
Továbbra is a roadsternél maradva, a Monticello Motor Club tevékenysége is figyelemre méltó. Hiszen itt a ralizás alapjaiba engednek betekintést, zárt pályán, és a képek tanúsága szerint téli körülmények között is. Ugyan mi más lehetne alkalmasabb mindezek ismeretében oktatóautóként a ralizás elsajátítására, mint egy Mazda MX-5? Naná, hogy ott is tudják ezt, ezért választották a Mazda roadster NA nemzedékét e szép feladatra. Ebben tehát igazából semmi meglepőt nem találunk, az viszont már megdöbbentőbb, hogy az Egyesült Államokban is megjelenik a Mazda CX-5 dízelmotorral. Persze mi ismerjük a 2,2 literes SKYACTIV dízelmotor kiválóságát, az amerikai piac viszont kevésbé fogékony a gázolajat égető egységekre, ezért meglepő csupán az ilyen irányú palettabővítés.
A Mazda itthon messze nem piacvezető, ahogy a világ más táján sem jellemző a tolongás a különc márka termékeiért. Kivéve Ausztráliát, ahol 2018-ban Mazda3 modellekből fogyott a legtöbb személyautó a magánszemélyek körében. Méghozzá annak ellenére tarolt ott a kompakt Mazda, hogy 2019-ben debütált az új nemzedék. Fokozható még ez az eredmény? Igen, ugyanis a második legkeresettebb típus a Mazda CX-5, amely egyúttal a legnépszerűbb SUV Ausztráliában. A sornak pedig még itt sincs vége, a Top 10-be ugyanis még egy Mazda, a CX-3 is bekerült, amely a hatodik helyen áll a magáneladások tekintetében. A Mazda3 és a CX-5 ráadásul nem csupán a családok körében népszerű, hiszen az összesítésben is a negyedik és a hatodik legnagyobb példányszámban elkelt típusok a kenguruk földjén.
És ha már a Mazda3-mal kezdtük, zárjuk is a bejegyzésünket azzal. Sikerének egyik titka a megjelenése. Ezt nem csak mi mondjuk, hanem nálunk kevésbé elfogult szakértők is, akik a Red Dot Design díjat idén ismét a Mazda kompakt típusának ítélték. Ráadásul a Legjobbak Legjobbjai közé kerülhetett az új Mazda3, amely elismerést az 5500 pályamű közül csak kevesebb, mint száz termék érdemelt ki. A KODO formanyelven megrajzolt CX-5 2012-es megjelenése óta ez már a hetedik Mazda típus, amely Red Dot Design díjat kapott, a Mazda2, a Mazda3, a Mazda6, a CX-3, az MX-5 és az MX-5 RF mellett. Az ausztrálok véleménye szerint nem kérdés, hogy a Mazda nemcsak szép, hanem jó is, Észak-Amerikában és Európában mégis lényegesen kisebb a márka piaci részesedése. Az alábbi videóból viszont megtudhatsz tíz okot, ami miatt a Mazda CX-5 a legjobb SUV.