Dicsőségfal

Kiváló a töréstesztje, a legjobb a kategóriájában, az ideális – többcélú – tanulóautó, a legnépszerűbb típus és a tökéletes választás kutyatulajdonosoknak. Mindezek a Mazda típusaira igazak, mutatjuk is, hogy mi, melyikre.

Nyilván kitalálható, hogy törésteszten a legfrissebb Mazda3 négy- és ötajtós változata bizonyított, ám az elismerésekből a Mazda CX-5 SUV-nak is bőven kijárt. Illetve nem csupán töréstesztje miatt méltatják világszerte az új Mazda3 tudását, arról nem beszélve, hogy a „régi” Mazda3 is okozott még kellemes meglepetést számunkra. No, de ne szaladjunk ennyire előre, hiszen a Mazda3 töréstesztje is igazán tanulságos. Volt már szerencsénk megismerni az újdonság erényeit hazai körülmények között, a legfrissebb hírek szerint pedig baj esetén ugyancsak számíthatunk a Mazda3 tudására. Ráadásul ezt két független törésteszteket végző intézet is alátámasztotta, Európában és a tengerentúlon egyaránt.

Európában az Euro NCAP végzett töréstesztet az új Hármassal, a 2018-ban szigorodott mérési módszerek szerint. A frissített Mazda6 biztonságát már e szigorúbb tesztrendszerrel vizsgálták, és úgy is a legjobb, ötcsillagos minősítést érdemelte. Most az új Mazda3 szintén csalódásmentesen szerepelt az Euro NCAP töréstesztjén, ugyancsak ötcsillagos minősítéssel. A felnőtt utasok védelmére kapott 98 százalékos eredmény kiemelkedően jó. Továbbá minden egyéb tekintetben – a hat- és tízéves gyermekek és a gyalogosok védelme, valamint a biztonsági asszisztensek vonatkozásában is – kiválóan szerepelt az új Mazda3. Az i-ACTIVSENSE rendszerek tehát újból bizonyítottak.

A Mazda3 törésbiztonsága is a legjobbak között említhető

Az európaitól némileg eltérő mérési metódus szerint végez törésteszteket az IIHS az Egyesült Államokban. Itt az ötajtós mellett már az új Mazda3 négyajtós változata is szerepelt a tesztekben, ugyancsak elismerésre méltó eredménnyel. Nevesítve ez a Top Safety Pick minősítést jelenti, ami elsőre jól hangzik, de létezik jobb. A csúcsot jelentő Top Safety Pick Plus-t még hatásosabb fényszórókkal érdemelte volna ki a Hármas. Igaz, hogy oldalütközésnél a felsőtest védelmét sem találta tökéletesnek az IIHS vizsgálócsapata, egyéb tekintetben viszont maximális minősítést kapott a Mazda3. A nem elég messzire világító fényszórók miatt viszont korábban is előfordult már a Mazda típusai esetében, hogy „lemaradt” a Plus az IIHS osztályzatából. Ezt egyébiránt nem is nagyon értjük, hiszen mi magunk is többször dicsértük már főleg a Mazda adaptív LED-fényszóróit.  Az alábbiakban az oldalirányú törésteszt látható.

A mérések szerint tehát ütközésbiztonsági képességei alapján is szinte minden igényt kielégít az új Mazda3, amelyet a brit Honest John olvasói az Év családi autójává választottak. Az Egyesült Államokban a Digital Trends szerint ugyancsak az Év legjobb kompakt típusa az új Mazda3. Sőt, ugyanitt szintén az Év autója a Mazda új büszkesége, mint a tinédzsereknek leginkább ajánlott típus. Hiszen a Hármas „biztonságos, elfogadható az ára, jól szól az audiorendszere és élmény vezetni. Továbbá jól néz ki, praktikus, így a bentlakásos iskolába költözés is kivitelezhető vele. Röviden, a Mazda3 olyan típus, amely a szülőknél is biztosan átmegy a rostán, sőt még nekik is tetszik.” Ha pedig a kutyatulajdonosokat kérdezzük, akkor a brit Auto Trader szerint idén is a Mazda CX-5 a legjobb autó számukra. A 63 ezer járműtulajdonos véleménye alapján odaítélt díjak között több kategóriában is szerepelt a Mazda. Így a brit autósok szerint a legszerethetőbb autótípus a Mazda MX-5.

Az MX-5 az ideális oktatóautó (Fotó: Chris Szczypala/Monticello Motor Club)

Továbbra is a roadsternél maradva, a Monticello Motor Club tevékenysége is figyelemre méltó. Hiszen itt a ralizás alapjaiba engednek betekintést, zárt pályán, és a képek tanúsága szerint téli körülmények között is. Ugyan mi más lehetne alkalmasabb mindezek ismeretében oktatóautóként a ralizás elsajátítására, mint egy Mazda MX-5? Naná, hogy ott is tudják ezt, ezért választották a Mazda roadster NA nemzedékét e szép feladatra. Ebben tehát igazából semmi meglepőt nem találunk, az viszont már megdöbbentőbb, hogy az Egyesült Államokban is megjelenik a Mazda CX-5 dízelmotorral. Persze mi ismerjük a 2,2 literes SKYACTIV dízelmotor kiválóságát, az amerikai piac viszont kevésbé fogékony a gázolajat égető egységekre, ezért meglepő csupán az ilyen irányú palettabővítés.

Akárhonnan nézzük, a földgolyó túloldalán a Mazda CX-5 a legnépszerűbb SUV

A Mazda itthon messze nem piacvezető, ahogy a világ más táján sem jellemző a tolongás a különc márka termékeiért. Kivéve Ausztráliát, ahol 2018-ban Mazda3 modellekből fogyott a legtöbb személyautó a magánszemélyek körében. Méghozzá annak ellenére tarolt ott a kompakt Mazda, hogy 2019-ben debütált az új nemzedék. Fokozható még ez az eredmény? Igen, ugyanis a második legkeresettebb típus a Mazda CX-5, amely egyúttal a legnépszerűbb SUV Ausztráliában. A sornak pedig még itt sincs vége, a Top 10-be ugyanis még egy Mazda, a CX-3 is bekerült, amely a hatodik helyen áll a magáneladások tekintetében. A Mazda3 és a CX-5 ráadásul nem csupán a családok körében népszerű, hiszen az összesítésben is a negyedik és a hatodik legnagyobb példányszámban elkelt típusok a kenguruk földjén.

Hivatalosan is szép az új Mazda3

És ha már a Mazda3-mal kezdtük, zárjuk is a bejegyzésünket azzal. Sikerének egyik titka a megjelenése. Ezt nem csak mi mondjuk, hanem nálunk kevésbé elfogult szakértők is, akik a Red Dot Design díjat idén ismét a Mazda kompakt típusának ítélték. Ráadásul a Legjobbak Legjobbjai közé kerülhetett az új Mazda3, amely elismerést az 5500 pályamű közül csak kevesebb, mint száz termék érdemelt ki. A KODO formanyelven megrajzolt CX-5 2012-es megjelenése óta ez már a hetedik Mazda típus, amely Red Dot Design díjat kapott, a Mazda2, a Mazda3, a Mazda6, a CX-3, az MX-5 és az MX-5 RF mellett. Az ausztrálok véleménye szerint nem kérdés, hogy a Mazda nemcsak szép, hanem jó is, Észak-Amerikában és Európában mégis lényegesen kisebb a márka piaci részesedése. Az alábbi videóból viszont megtudhatsz tíz okot, ami miatt a Mazda CX-5 a legjobb SUV.