Hathengeres szárnyalás?

Csúnya dolog a pletykálkodás, pláne, ha teljesen alaptalan, ez esetben viszont másról van szó. Ugyanis közvetlenül a Mazdától származik az új hathengeres erőforrásokról szóló hír. Ez pedig megerősíteni látszik a korábban valóban csupán pletykaként felröppent reménysugarakat kedvenc márkánk felfelé terjeszkedéséről. Lássuk hát, mi az igazság!

Valahol ott kezdődik a történet, hogy minden vállalkozáshoz hasonlóan, természetesen a Mazda is évről-évre elkészíti a mindenki számára nyilvános éves pénzügyi beszámolóját. A társadalom autók iránt érdeklődő tagjai számára ez jellemzően kevésbé bizonyul érdekes olvasmánynak, mint bármilyen egyéb, autókhoz kötődő iromány. Bevalljuk, nekünk sem szerepel az elsődleges fontosságú olvasnivalók között, egyrészt azért, mert hosszú, másrészt azért, mert – ahogy általában – tavaly sem találtunk benne sok érdekességet. Idén viszont más a helyzet, ugyanis olyan hasznos információval szolgált a beszámoló a Mazda rajongói számára, amelyet korábban soha, sehol nem osztott még meg a márka.

Ez a részlet tartalmazza a Mazda pénzügyi beszámolójából a jövőre vonatkozó terveket

Ugyan még sok minden történhet 2021-ig, ám egyelőre semmi jelét nem láttuk a néhány évvel ezelőtt szinte havonta hallott pletyka realitásának a Wankel-motoros Mazda sportkocsiról. Igaz, most sem ennek jövetelét erősítette meg a Mazda, de egy kicsit más formában, illetve részleteiben akár mégis megvalósulhat. Hiszen jelen információnk szerint legfeljebb hibridhajtású, hatótávnövelő egységként számíthatunk a bolygódugattyús erőforrás visszatérésére, majd valamikor a jövőben. Az MX-5 roadsternél nagyobb, hátsókerékhajtású típus megjelenése viszont kifejezetten szerepel a Mazda tervei között. Többek között ez olvasható ki a Mazda legfrissebb éves beszámolójából, és némi kreativitással sok más érdekesség is értelmezhető a sorokból.

Nyilván nem véletlenül illusztrálta jövőbeli terveit a Mazda a Vision Coupe tanulmánnyal

A beszámoló huszonötödik oldala a Mazda, mint márka értéknövelését célzó törekvéseit mutatja be. Ez összecseng azzal a több éve zajló erőfeszítéssel, hogy a Mazdát prémiummárkaként fogadja el a piac. Kiváló „eszköz” e cél eléréséhez a széles körben elismert és díjakkal is gazdagon jutalmazott KODO formanyelv, valamint ennek folyamatos továbbfejlesztése. Az első pont éppen ezt tűzi ki célul, mint a termékoldalon megjelenő egyik jövőbeli beruházási terület. A másik kettő pont pedig egy kisebb és egy nagyobb padlólemezre bontva taglalja a jövőben érkező újdonságokat, ugyancsak mint két lényeges beruházási területet.

Mi abszolút el tudnánk képzelni e szoborszerű képződmény sorozatgyártású változatát a Mazda6 utódjaként…

A kisebb padlólemez kapcsán a dízel és benzines SKYACTIV erőforrások továbbfejlesztését, valamint a nyár végén már hazánkban is megjelenő SKYACTIV-X megjelenését említik. Ez tehát a közeljövő, különösebb meglepetés nélkül. A szintén itt említett Mild Hybrid technológiát pedig már ki is próbáltuk az új Mazda3 ötajtós változatában. Az újdonság ezután következik, hiszen egy saját fejlesztésű, tisztán elektromos hajtású jármű (xEV) is feltűnik a beruházási tervek között. Vagyis nyilván nem a korábban beharangozott, a Toyotával közös tervezésű modellről van szó, hiszen külön hangsúlyt kap az önálló fejlesztés. Kíváncsian várjuk a villanymotoros modellt, mert ezen a területen jelenleg korántsem úttörő a Mazda, ám talán itt is tud újat mutatni.

…az RX-Vision tanulmányból pedig – nevéhez méltóan – az RX-sorozat legújabb tagja születhetne

Az igazi nagy dobásnak, vérpezsdítő újdonságnak a nagyobbik padlólemezre épülő újdonságok mutatkoznak. Itt ugyanis soros elrendezésű hathengeres SKYACTIV-X erőforrás fejlesztéséről ír a Mazda beszámolója. Hohohó, micsoda ínyencség, pláne egy ilyen kis gyártótól, mint a Mazda. Persze, aki prémiummárkákkal óhajt versenybe szállni a vevők kegyeiért, annak illik is megmutatnia, hogy mire képes. Ráadásul ezzel nincs vége az izgalmas újdonságoknak, hiszen szintén soros, hathengeres SKYACTIV dízelmotor is várható. Ráadásul ezeket hosszirányban építi majd be a Mazda, ami hátsókerékhajtást feltételez, továbbá i-Activ AWD összkerékhajtást, ahogy azt szintén külön ki is emelik.

Belül is maga a letisztult elegancia a Vision Coupe, végtelenül izgalmas tálalásban

Soros, hathengeres erőforrások manapság már csak a prémiumgyártókként elismert márkák termékeiben találhatók, illetve várhatók a jövőben. Többek között a BMW, a Mercedes-Benz és a Jaguar dolgozik most hasonló hathengeres hajtásláncon, ahol az erőforráshoz egy kisebb hibridrendszer is csatlakozik. Egy 48 voltos hibridrendszert szintén felsorol a Mazda beszámolója a nagyobbik padlólemez kapcsán, akárcsak a konnektorról is tölthető modellt. Érdekes, hogy a Mazdával közösen gyárat építő Toyota éppen a fejlesztéssel és gyártással járó nehézségekre hivatkozva nem dob piacra saját hathengeres motort, holott a Mazda jóval kisebb gyártó a Toyotánál.

Megérdemelten nyerte el a Mazda Vision Coupe az év legszebb tanulmányautójának járó díjat (is)

A színfalak mögé tehát most sem látunk be egészen, ám betekintést nyertünk a Mazda jövőbeli terveibe. Fantasztikus lehetőségeket rejt egy olyan új padlólemez, amely hosszában elhelyezett, soros, hathengeres erőforrások beépítését teszi lehetővé. Mi már elképzeltük magunk előtt a Mazda6 utódját, a Vision Coupe tanulmány vonalaival, orrában soros hathengeresekkel. Valamint szintén erre a padlólemezre épülhet a következő CX-9, vagy éppen egy olyan GT kupé, amely például nevében vinné tovább az RX-sorozatot, tudásában viszont a hajdan ugyancsak prémiumigényeket kielégítő Eunos Cosmo kupét élesztené fel. Persze mindezek csupán a mi fantáziánk szülöttei, ráadásul, ha megvalósulnának sem biztos, hogy kapnánk belőle mi itt Európában. Annyi azonban biztos, hogy idei pénzügyi beszámolójával szép új világot vetített elénk a Mazda. Köszönjük, nagyon várjuk a megvalósulását!