Játék határok nélkül

Közhely, hogy kortól függetlenül mindenki szeret játszani. Szintén közismert, hogy a fiúk inkább „kocsiznak”. Ám korántsem mindegy, hogy konkrétan mivel játszanak kicsi és nagy gyerekek, hiszen kisautó és kisautó között is majdnem akkora különbségek akadnak, mint a nagyok között. Lássuk!

Mi sem gondoltuk volna, hogy gyerekkori játékaink mily’ nagyban meghatározzák majd felnőttkori érdeklődésünket, felnőtt fejjel visszatekintve viszont már látjuk az összefüggéseket. Ráadásul ez csak részben írható szüleink számlájára, hiszen csupán az első kisautókat szerzik be ők, teljesen magukra hagyatkozva. Később egy még beszélni sem tudó Pöttöm Jankó is rá tud már mutatni a kirakatban, hogy neki melyik autó tetszik a legjobban. Aztán meg is veszi a zsebpénzéből kedvenc játékait, beleértve a már tényleg brümmögő, sőt vezethető, valódi négykerekűket. Többnyire valahogy így kezdődik, ezért most életünk és Mazda-mániánk alapjait fürkésszük, kiegészítve a jelenkor lehetőségeivel.

Ilyen Mazda MX-5 játékautó az üzletek polcain is elcsíphető
A Mazda RX-7 1982-es kicsinyített mása kis szerencsével játékbörzéken szerezhető be
Játékként is öreg darab az RX-7, és ez meg is látszik rajta

Manapság rengeteg gyártó megannyi termékével találkozhat a szülő- és gyerektársadalom a kisautók piacán is. Méretben, minőségben, árban egyaránt széles a skála, és közöttük talán a legismertebb a Matchbox. A dobozos kisautók már évtizedekkel ezelőtt is színesítették a hazai játékboltokat, így a szülők is garantáltan ismerik. Még lényegesebb, hogy már az 1980-as években gyártottak Mazda modelleket 1:56 méretarányban, ami például a szintén ismert SIKU kínálatáról aligha mondható el. A leginkább nagyobb, 1:43 méretű modelljeiről ismert Bburago palettáján viszont szintén akadnak Mazda típusok. Sőt, még méretesebb gyönyörűségek is fellelhetők náluk, de a klasszikus játék szerintünk mégiscsak az 1:60 méretarány körüli tologatós négykerekű.

A Mazda megannyi modellje megjelent már a játékgyártók kínálatában
2018-as kiadású a Mazda 787B versenyautó 1:64 méretarányú modellje

Aki már kiskorában Mazda-útra kívánja terelni gyermekét, annak tehát adottak a lehetőségek a kisautópiacon. A legújabb Mazda MX-5 éppúgy megjelent Matchboxként, mint megannyi más típus, beleértve a régebbieket is. Az immár testvércég Hot Wheels pedig a különleges, ritka, vagy akár soha nem is létezett izomautókat, versenyautókat dobja piacra Mazda modellekként is. Csoda, hogy a fiatalok még azelőtt átalakítják saját első autójukat vagy a családi négykerekűt, mielőtt jogosítványt szereznének? Mások pedig felnőttként sem hagynak fel a kisautózással, és versenyeztetik, sebességet mérnek, sőt, kisebb-nagyobb mértékben egyedivé is formálják a játékokat, mint az alábbi videókban.

Innen pedig már csak egy lépés, hogy ugyanezt 1:1 méretarányú autókkal is megvalósítsák az örök gyerekek. Láttunk már erre rengeteg példát, és most is mutatunk néhányat. Legyen szó akár némi optikai tuningról, új könnyűfém keréktárcsákkal és néhány utastéri csinosító kellékkel. Persze sokaknak egyáltalán nem számít az autó megjelenése, csak az, hogy mit tud, ha rálépünk a gázra. Ők inkább egy 707 lóerős V8-as erőforrást eszkábálnak a gyárilag 116 lóerős 1,8-as helyére. Vagy éppen ellenkezőleg, egy 13 lóerős motorral pótolják a gyári erőforrást egy Mazda 323-ban, ahogy az alábbi videókban láthatjuk. Őrültség? Persze, hogy az, de mit számít, ha közben jól érzik magukat, az alkotás örömét is átélve. Maradjunk hát örök gyerekek!