Szép, új, korszerű személyautó bármely Mazda márkakereskedésben elérhető (például együttműködő partnerünk, a Mazda Centrum kereskedéseiben), ám aki kedvenc márkánk egy szép régi példányát akarja a garázsában tudni, annak nem ilyen egyszerű a dolga. A küldetés nem lehetetlen, csupán alapos kutatómunkát igényel egy-egy szép régi autó beszerzése. Erre mutatunk most néhány példát.
Legyen egy jó autóm – természetesen Mazda –, bármikor is készült a márka pályafutása során! Nyilván ez jár azok fejében, akik megvalósítják régóta dédelgetett álmukat, és beszerzik – talán gyerekkori – kedvenc Mazda típusukat. Legalábbis ritkán születik szerelem első látásból olyan elhatározás, mint az e bejegyzésben látható ritka szépségek gyűjtése. Jobbára hosszas keresgélést és alapos utánajárást követően cserél gazdát egy-egy szép régi Mazda. Mindegy, hogy sportkocsi vagy luxuslimuzin, a jó állapotú öreg jármű igazi kincs, hiszen sokkal inkább kiállítás műtárgy, semmint mindennapos közlekedési eszköz. No de mit tartogat manapság a piac Mazda műgyűjtőknek?
Először persze érdemes tisztázni, hogy milyen a jó állapotú veterán autó. Természetesen olyan, mintha most gördült volna le a gyártószalagról. Esetleg belefér, ha már futott néhány kilométert, de tényleg csak keveset. Például a kilométer-számlálóján hat szemjegyű összeget mutató öreg vasnak szemkápráztatóan szépen kell csillognia, hogy elhomályosítsa a futásteljesítményt. A legjobb, ha az elmúlt néhány évtizedben csak az évenkénti karbantartás erejéig hagyta el a garázst a tulajdonos szeme fénye, amely egyébként felbakolva és letakarva várta az OT rendszámot. Ja, hogy ilyen nincs? Akkor az is megteszi, ha az ilyen-olyan okból keveset futott régi vas gondos kezek alatt születik szó szerint újjá, eredeti alkatrészek felhasználásával.
Sokan annak is örülnének, ha nem veteránkorú, csupán néhány éves Mazda találna menedéket hajlékukban, minimális futásteljesítménnyel. Éppen ez történt egy 2011-es MX-5 roadsterrel, amely hét évet állt tulajdonosa garázsában és csak néha látogattak el vele a szervizbe. Így futott összesen 300 mérföldet, azaz alig 483 kilométert. A gumialkatrészek – például az ablaktörlőlapátok, no és főleg az abroncsok – persze így is megsínylették a sok állást. Ám ezenkívül alig néhány alkatrész szorult csak cserére, hogy új tulajdonosa hazagördülhessen az autóval. Aztán egy alapos takarítást is igényelt a roadster, hogy megszabaduljon sok év porától és tűleveleitől, mert a jelek szerint nem mindig fedett helyen pihent a kicsike.
Persze a fenti MX-5 roadsternél korosabb ínyencségeket is kínálnak eladásra gyanúsan szerény futásteljesítménnyel és szép állapotban, ilyen-olyan áron. Itt van mindjárt például ez az 1993-as MX-5 NA 9489 mérfölddel (15271 kilométerrel), 17900 dollárért, azaz alig 5,18 millió forintért. Ráadásul ez az MX-5 különleges sorozatainak egyik példánya, így adottságait figyelembe véve igazán kiváló ajánlat (volt az Ebay-en).
Doug DeMuro is összegyűjtötte a szerinte legjobb Mazda ajánlatokat a tengerentúli kínálatban. Ezek között is akad MX-5 (7000 mérfölddel, 28 ezer dollárért), valamint az RX-7 több nemzedéke és RX-8 is. Mindenki megtalálhatja tehát a számára kedves sportos Mazda modellt. Például az alábbi videóban is egy majdnem karcmentes Mazda RX-7 látható, amely árverésen lelt új gazdára.
No és mi a helyzet idehaza, illetve Európában? A hazai kínálatot böngészve szintén találunk néhány megkíméltnek tűnő Mazda példányt – akár alacsony futásteljesítménnyel is –, főleg a 2000-es évekből. Szép öregebb típusokat viszont csak a külföldi portálokon leltünk, például Németországban. Mégis Lengyelországban hirdették kedvencünket, a fotókon is látható 626-os Mazdát, amely e bejegyzés apropóját adta. A mesebeli történet szerint sok másik társával együtt élte túl a huszadik századot Németországban ez az aranybarna 626, amely soha nem került forgalomba. Egy márkakereskedés tulajdonosa ugyanis szépen megőrizte az utókornak kedvenceit, és az ő halála után bocsátották áruba a veterán-új autókat.
Lejjebb görgetve érdemes alaposan végigböngészni a fotóit ennek az új állapotú, 1986-ban gyártott Mazda 626 modellnek. Ezekkel a könnyűfém keréktárcsákkal, ebben a színben és ilyen GT felszereltséggel a maga korában is ritkaságnak számított, hát még most, ilyen állapotban, ráadásul ötajtós karosszériával. Fényszórómosó, nyitható tető, kazettás rádió hangszínszabályzóval, igényes bézs velúrkárpit, csomagrögzítők, és a karosszéria teljes hosszában végigfutó piros csík – nem tudunk betelni vele. Ez az autó tökéletes példája annak, hogy csodák márpedig vannak, csak meg kell találni őket.