Kortalan szerelem

Szép, új, korszerű személyautó bármely Mazda márkakereskedésben elérhető (például együttműködő partnerünk, a Mazda Centrum kereskedéseiben), ám aki kedvenc márkánk egy szép régi példányát akarja a garázsában tudni, annak nem ilyen egyszerű a dolga. A küldetés nem lehetetlen, csupán alapos kutatómunkát igényel egy-egy szép régi autó beszerzése. Erre mutatunk most néhány példát.

Legyen egy jó autóm – természetesen Mazda –, bármikor is készült a márka pályafutása során! Nyilván ez jár azok fejében, akik megvalósítják régóta dédelgetett álmukat, és beszerzik – talán gyerekkori – kedvenc Mazda típusukat. Legalábbis ritkán születik szerelem első látásból olyan elhatározás, mint az e bejegyzésben látható ritka szépségek gyűjtése. Jobbára hosszas keresgélést és alapos utánajárást követően cserél gazdát egy-egy szép régi Mazda. Mindegy, hogy sportkocsi vagy luxuslimuzin, a jó állapotú öreg jármű igazi kincs, hiszen sokkal inkább kiállítás műtárgy, semmint mindennapos közlekedési eszköz. No de mit tartogat manapság a piac Mazda műgyűjtőknek?

Első tulajdonosa majdnem 500 kilométert megtett már ezzel a 2011-es MX-5 roadsterrel (Fotó: Autotrader)

Először persze érdemes tisztázni, hogy milyen a jó állapotú veterán autó. Természetesen olyan, mintha most gördült volna le a gyártószalagról. Esetleg belefér, ha már futott néhány kilométert, de tényleg csak keveset. Például a kilométer-számlálóján hat szemjegyű összeget mutató öreg vasnak szemkápráztatóan szépen kell csillognia, hogy elhomályosítsa a futásteljesítményt. A legjobb, ha az elmúlt néhány évtizedben csak az évenkénti karbantartás erejéig hagyta el a garázst a tulajdonos szeme fénye, amely egyébként felbakolva és letakarva várta az OT rendszámot. Ja, hogy ilyen nincs? Akkor az is megteszi, ha az ilyen-olyan okból keveset futott régi vas gondos kezek alatt születik szó szerint újjá, eredeti alkatrészek felhasználásával.

Némi tennivaló azért hét év után is akadt a gyakorlatilag új autóval (Fotó: Autotrader)

Sokan annak is örülnének, ha nem veteránkorú, csupán néhány éves Mazda találna menedéket hajlékukban, minimális futásteljesítménnyel. Éppen ez történt egy 2011-es MX-5 roadsterrel, amely hét évet állt tulajdonosa garázsában és csak néha látogattak el vele a szervizbe. Így futott összesen 300 mérföldet, azaz alig 483 kilométert. A gumialkatrészek – például az ablaktörlőlapátok, no és főleg az abroncsok – persze így is megsínylették a sok állást. Ám ezenkívül alig néhány alkatrész szorult csak cserére, hogy új tulajdonosa hazagördülhessen az autóval. Aztán egy alapos takarítást is igényelt a roadster, hogy megszabaduljon sok év porától és tűleveleitől, mert a jelek szerint nem mindig fedett helyen pihent a kicsike.

1993-as Mazda MX-5 bő 15 ezer kilométerrel, alig több mint ötmillió forintért. Ez is elkelt már (Fotó: TheDrive)

Persze a fenti MX-5 roadsternél korosabb ínyencségeket is kínálnak eladásra gyanúsan szerény futásteljesítménnyel és szép állapotban, ilyen-olyan áron. Itt van mindjárt például ez az 1993-as MX-5 NA 9489 mérfölddel (15271 kilométerrel), 17900 dollárért, azaz alig 5,18 millió forintért. Ráadásul ez az MX-5 különleges sorozatainak egyik példánya, így adottságait figyelembe véve igazán kiváló ajánlat (volt az Ebay-en).
Doug DeMuro is összegyűjtötte a szerinte legjobb Mazda ajánlatokat a tengerentúli kínálatban. Ezek között is akad MX-5 (7000 mérfölddel, 28 ezer dollárért), valamint az RX-7 több nemzedéke és RX-8 is. Mindenki megtalálhatja tehát a számára kedves sportos Mazda modellt. Például az alábbi videóban is egy majdnem karcmentes Mazda RX-7 látható, amely árverésen lelt új gazdára.

Ez a tartalom nem elérhető
Kérjük, kattintson az Elfogadás gombra a felbukkanó figyelmeztetésen

No és mi a helyzet idehaza, illetve Európában? A hazai kínálatot böngészve szintén találunk néhány megkíméltnek tűnő Mazda példányt – akár alacsony futásteljesítménnyel is –, főleg a 2000-es évekből. Szép öregebb típusokat viszont csak a külföldi portálokon leltünk, például Németországban. Mégis Lengyelországban hirdették kedvencünket, a fotókon is látható 626-os Mazdát, amely e bejegyzés apropóját adta. A mesebeli történet szerint sok másik társával együtt élte túl a huszadik századot Németországban ez az aranybarna 626, amely soha nem került forgalomba. Egy márkakereskedés tulajdonosa ugyanis szépen megőrizte az utókornak kedvenceit, és az ő halála után bocsátották áruba a veterán-új autókat.

Sokak álma egy ilyen időkapszulába szorult Mazda 626, amely kihasználatlansága ellenére is minden szükséges karbantartást megkapott (Fotók: mobile.de)

Lejjebb görgetve érdemes alaposan végigböngészni a fotóit ennek az új állapotú, 1986-ban gyártott Mazda 626 modellnek. Ezekkel a könnyűfém keréktárcsákkal, ebben a színben és ilyen GT felszereltséggel a maga korában is ritkaságnak számított, hát még most, ilyen állapotban, ráadásul ötajtós karosszériával. Fényszórómosó, nyitható tető, kazettás rádió hangszínszabályzóval, igényes bézs velúrkárpit, csomagrögzítők, és a karosszéria teljes hosszában végigfutó piros csík – nem tudunk betelni vele. Ez az autó tökéletes példája annak, hogy csodák márpedig vannak, csak meg kell találni őket.

 

Comments are closed