Hármon áll a vásár

Szinte örök klasszikusként említhető a Mazda modellek árai feletti vita, hiszen vetélytársai többségéhez viszonyítva árpolitikájában kétségtelenül más utat követ a márka. A Mazda3 példáján megvizsgáltuk, mennyire járnak jól a vásárlók, illetve mennyit változott a Mazdák reálértéke az elmúlt években.

Legújabb nemzedékével bizony meglehetősen magasra tette a lécet a Mazda3, a márkán belül és kategóriájában egyaránt. Ez persze tetten érhető az autó árában, ami így is reálisnak mondható – erről az új Mazda3 hazai bemutatója kapcsán írtunk már. Természetesen a szokásos módon, a vetélytársakkal sem mulasztjuk majd el összevetni az új Mazda3 ajánlatait egy későbbi írásunkban. Most azonban más megközelítéssel, a kompakt Mazda típusok időbeli összehasonlításával vizsgáljuk meg az árakat és a felszereltségeket. E visszatekintés mellesleg arra is rádöbbentett bennünket, hogy milyen rohamtempóban fejlődött az autóipar a huszonegyedik században. Forintosított időutazás következik.

Gazdag választéka jóvoltából a Mazda3 idén leköszönt nemzedékéről nem fért be fotó, és nyilván nem is szükséges az azonosításához

Ugye mindenki emlékszik a Mazda 323 modellekre? Sokáig ezen a néven futott kedvenc márkánk kompakt típusa, még a Mazda3 előtt. Az utolsó 323-nemzedék 1998-ban kezdte pályafutását, minden bizonnyal hárommillió forint alatti alapáron. Partnerünk, a Mazda Mirai archívumában azonban a 2000. évi árlisták bizonyultak a legrégebbinek, így most ezeket vesszük alapul. Érdekes, hogy a 323 palettáján még háromajtós kivitel is szerepelt a négy- és ötajtós modellek mellett, mégis e nemzedéknek a legrövidebb az árlistája. Egyszerűen azért, mert gyakorlatilag csupán kettő felszereltségi szint létezett, amihez a légkondicionáló jelenthetett még plusz tételt.

Jelen írásunk csak a kompakt Mazda ötajtósait vizsgálja

Az első Mazda3 2003-as megjelenésével aztán végleg eltűnt a kínálatból a háromajtós kompakt Mazda, ám lényegesen gazdagabb ellátmánynak örülhettek a vevők. A Mazda3 második nemzedékével tovább fokozódott ez a bőség. A harmadik Mazda3 pedig már a KODO formanyelv, illetve a SKYACTIV technológia jegyében fogant generáció. A felszereltség bővülésével és a műszaki tartalom fejlődésével persze az árak is folyamatosan feljebb kúsztak, ám korántsem túlzottan. Ezt jól mutatja a KSH adatai szerinti információval korrigált alábbi árlista, amely arra ad választ, hogy mennyit ér most egy-egy modell múltbéli ára mai értéken számítva.

A fogyasztóiár-index nem mindig növelte az árakat

Nagyon érdekes látni a táblázatból, hogy milyen ütemben csökkent a Mazda alapmodellek ára az elmúlt közel két évtizedben. A mostani új Mazda3 ára közel megegyezik az utolsó 323 modell új árának jelenkori értékével. Ez is kiválóan mutatja a Mazda szemléletváltását ár- és felszereltség-stratégiája kialakításában. Hiszen – mint megtudtuk – a Mazda3 vásárlói eddig is zömében a bőséges extrát kínáló Revolution felszereltséggel és a leggazdagabb Revolution Top kivitelben rendelték a típust. Vagyis körülbelül akkora összegért vásárolták meg Mazda3 modelljüket, amennyibe most az alapváltozat kerül. Ennek pedig a felszereltségek ismeretében van nagy jelentősége, hiszen nyilván mindenki azt veszi figyelembe, hogy mennyi értéket kap a pénzéért.

Külsőleg látványos, belülről tartalmas a Mazda3 megújulása

Tehát a jelenkori pénzértékre számított árak alapján 2000-ben közel annyiba került egy Mazda 323, mint ma az új Mazda3. Azóta nem drágultak a pénzromlással arányosan az újabb és újabb kompakt Mazda típusok, sőt valójában folyamatosan csökkent az áruk. A felszereltséget és minden egyebet is figyelembe véve, látszólag 2013 és 2018 között érte meg a legjobban a Mazda3 megvásárlása. Ám időközben – a műszaki fejlődésen túl – a vevői igények és a járművek minősége is folyamatosan változott. Különösen igaz ez a prémiummárkák vevőit is egyre sikeresebben elcsábító Mazda esetében. Ez utóbbit igazolja a fenti piacelemzés is, amely szerint a vevők döntő többsége az extrákkal gazdagon felszerelt modelleket keresi.

A műszaki fejlődést szemléltető adatok ugyancsak látványos előrelépést mutatnak

Természetes, hogy egy autógyártó is olyan termékek előállítására készíti fel üzemeit, amelyből a legtöbbet tudja értékesíteni. Az új Mazda3 esetében is nyilván ennek tudatában járt el a Mazda, és egyszerűen törölte kínálatából a szerény felszereltségű modelleket. Az idő majd megválaszolja, hogy jól jár-e a márka ezzel a stratégiával. Azonban nézzük meg, hogy jól jár-e a vásárló, avagy valóban az előző Mazda3 mondható a század legjobb vételének?
A Mazda3 mai alapváltozata jelenértéken 2329847 forinttal kerül többe, mint 2013-as társa. A felszereltség bővülése az alapváltozatok esetében egyértelműen látszik a következő bekezdés utáni táblázatból, és az utolsó két oszlop közötti különbség még látványosabb.

Mit kapunk tehát 2329847 forintért az új Mazda3 esetében? Például olyan igényes részletmegoldást, hogy már alapáron 16 colos könnyűfém keréktárcsákat szerelnek az autóra. Akár egy külön blogbejegyzés témája is lehetne az „acél vagy könnyűfém keréktárcsa” témakör, de a lényeg, hogy a Mazda immár a drágább, de szebb megoldás mellett kötelezte el magát. Ezenkívül pedig további rengeteg kényelmi és biztonsági extra belefért még a bő kétmillió forintos plusz csomagba, az előd ellátmányához képest; tételesen az alábbiak: távolságtartó sebességszabályzó rendszer (tempomat), riasztó berendezés, automatikus ajtózár, motoros hátsó ablakemelők, automatikus magasságállítással és fényszórómosóval kiegészített adaptív LED fényszórók, az ablaktörlőkkel egybeépített szélvédőmosó, nappali menetfény, motoros állítású és behajtású fűthető és fényezett burkolatú külső tükrök.

A kompakt Mazda nemzedékek felszereltségi táblázata jól mutatja a biztonsági tényező fontosságának fejlődését

Továbbá immár szintén alapáron jár hátsó parkolószenzor, LED hátsó lámpák, fény- és esőérzékelő, állítható magasságú utasülés, E-call segélyhívó, bőrbevonatú kormánykerék és váltógomb, 8,8 colos multimédia rendszer HMI-vezérlővel, nyolchangszórós audiorendszer digitális rádióval, Bluetooth telefon-kihangosító, navigációs rendszer táblafelismerővel, Head up display, Apple CarPlay/Android Auto és elektromos rögzítőfék Auto Hold funkcióval. Valamint – a biztonság jegyében – vezetőoldali térdlégzsák, vészfékasszisztens, városi fékasszisztens, automatikus távolságifény-kapcsolás, sávtartóasszisztens, holttér- és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszer, éberségellenőrző rendszer, G-Vectoring Plus menetdinamikai rendszer és intelligens sebességasszisztens. Leírni is sok volt, ráadásul ezek közül némelyik tétel – például a navigációs rendszer vagy a LED fényszóró – csak önmagában több százezer forintba kerülne, bármely márka extralistáján. Összességében tehát elődjeivel összevetve is értékarányos, sőt kiváló ár-értékarányú az új Mazda3, csupán tudomásul kell venni, hogy a palettáról eltűntek a senki által nem keresett, olcsó belépőmodellek. Hasonlóan a Mazda 323 kínálatához, megint csak két-két felszereltségi szint létezik, igaz immár több extracsomaggal kiegészítve.

Véget ért az acélkerekes, dísztárcsás Mazda3 modellek kora

A mai Mazda3 felszereltségét legfeljebb közelíteni tudták a korábbi nemzedékek, hiszen számos extra nem is létezett még az előző Mazda3 kínálatában sem. Mégis nagy táblázatunk utolsó sora az igazán érdekes és összehasonlítható adatsor. Ez azokat a hajdani modelleket mutatja, amelyek legalább menetteljesítményben és kényelmi felszereltségben közelítik a jelenlegi Mazda3 színvonalát. Ezek jelenértéke igazán beszédes, holott sok szempontból így is elmaradnak mai társuktól, elsősorban a műszaki fejlődés miatt. Az új Mazda3 mai áránál csupán az előző Mazda3 reálértéke alacsonyabb némileg, ám biztonsági kiegészítők tekintetében az előd továbbra is jelentősen lemarad. Ezzel a Mazda kiküszöbölte azt a korábbi (más márkáknak is felrótt) kifogást, hogy csak a gazdag felszereltségek érhetők el a legkorszerűbb biztonsági kellékekkel. Ráadásul mindemellett valós értéken nem is drágult a Mazda3, sőt, ár-érték aránya valójában még javult is.

 

Comments are closed