Híd a SUV-folyón

Egyre közelebb kerülünk a Mazda legújabb típusához, a vadonatúj CX-30 szabadidő-autóhoz. A legszerencsésebbek ki is próbálhatták, itthon pedig már rendelhető a Mazda CX-30. Az újdonság különc elnevezése arra is utal, hogy a márka teljes SUV-palettájában változások várhatók. Vajon mire számíthatunk a CX-30 alapján?

Mindig is érződött a Mazda szabadidő-autós kínálatában a kisautós alapokra épülő CX-3 és a középkategóriás CX-5 távolságtartása – avagy a tátongó űr, amit a CX-30 hidal át. Korábban írtunk már arról, hogy csupán a méreteit tekintve az újdonság e küldetése sikeresnek mondható, és azt is „megfejtettük”, hogy ennek ellenére miért nem CX-4 a neve. A vadonatúj kompakt SUV nem véletlenül debütált szinte egy időben a Mazda3 legfrissebb nemzedékével, és nemzetközi menetpróbája is egybeesett a SKYACTIV-X technológiás Mazda3 modellekével. Hiszen a CX-30 valóban az új Mazda3 testvére, és ez meg is látszik – no nem a szabadidő-autós külső megjelenésében, hanem elsősorban utasterében és műszerfal-kialakításában.

Ilyen egy kevésbé gazdagon felszerelt, szövetkárpitos CX-30 utastere

Műszaki tartalmát tekintve szinte minden tekintetben ugyanaz mondható el a CX-30 modellekről is, mint az új Mazda3 típusról. A méretadatokban persze találunk eltérést, hiszen a CX-30 egy magasabb építésű jármű, a lényeg, vagyis a lemezek alatti tartalom viszont a sportos kompakt testvért idézi. A hazai körülmények között próbára tett új Mazda3 ismeretében szerintünk ennek örülhetünk. Örömünket pedig csak fokozhatja, hogy már tudjuk: a kínálatot tekintve is ugyanazt kapjuk, mint a Mazda3 esetében. Igen, a SKYACTIV-X hajtásláncot is megkapja a CX-30, tehát nem csak egy mutatós és divatos típusra, hanem a legkorszerűbb, világújdonságnak számító technológiát hordozó SUV-ra számíthatunk.

A Machine szürke szín felára 166 900 forint, míg a jelenlegi Mazda3 típussal debütált, a képen is látható Polymetal szürke árnyalat „normál” metálfényezés-felárért, 126 900 forintért rendelhető

Immár tehát biztosan tudjuk, hogy a kétliteres, 122 lóerős benzines és az 1,8 literes, 116 lóerős dízel SKYACTIV erőforrások mellett a 180 lóerős SKYACTIV-X is szerepel a CX-30 kínálatában. Ráadásul mindegyik motor rendelhető első- és összkerékhajtással, manuális, illetve automatikus váltóval, és ezek tetszőleges kombinációjával is. Ez bizony ritka a szabadidő-autók mai piacán. A felszereltségek tekintetében szintén az új Mazda3 útját követi a CX-30, hiszen a benzines és a dízelmotoros modellek ugyanazon két alapfelszereltség valamelyikével választhatók, míg a SKYACTIV-X is két, kissé gazdagabb ellátmánnyal rendelhető. Ezenkívül az ugyancsak az új Mazda3 modelleknél megismert extracsomagokkal bővíthetők a CX-30 külső és belső értékei, valamint napfénytetővel és önálló extraként metálfényezéssel.

Alaphelyzetben 430 literes a Mazda CX-30 csomagtere

A kompakt Mazda3 modellekkel mutatott hasonlóságokon túl persze a CX-30 teljes értékű SUV, annak minden előnyével együtt. A megjelenésbeli különbségek azonnal szembetűnnek, a szabadidő-autós jelleget hangsúlyozó, fényezetlen sárvédőívek és karosszériaelemek jóvoltából. A magas üléspozíció előnyei pedig nyilván vezetés közben élvezhetők, elsősorban városban. Mindezek számszerűsítve is megjelennek a CX-30 árában. Legolcsóbban az elsőkerék-hajtású, manuális váltós CX-30 G122 modell vihető haza, 7 674 900 forintért. Ez pontosan 630 ezer forinttal több a Mazda3 ugyanezen alapváltozatának áránál, tehát ennyi az újdonság felára az azonos kategóriájú, hagyományos felépítésű személyautóhoz képest.

Naná, hogy alul-felül magasabb a CX-30 a Mazda3 ötajtósánál

A műszaki adatokból látható, hogy hosszát tekintve a Mazda3 ötajtós változatánál 65 milliméterrel rövidebb a CX-30, míg szélességük megegyezik, magasságban pedig 105 milliméterrel nőtt magasabbra a SUV. Érdekes, hogy a Mazda3 tengelytávja 70 milliméterrel nagyobb, mint a CX-30 testvéré, amelynek szabadmagassága 40 milliméterrel több a Hármasénál. Az eltérő helykihasználás jele az is, hogy a CX-30 csomagtere alaphelyzetben 72 literrel tágasabb, mint a Mazda3 esetében, bővítve pedig 380 liter a szabadidő-autó előnye. Mindez persze a tömegkülönbségeken is meglátszik, hiszen a CX-30 alapváltozata 121 kilogrammal nehezebb a Mazda3 ötajtós alapváltozatánál. Menetdinamikában mégsem marad le érdemben a magasabb felépítésű rokon, legalábbis a százas tempóra gyorsulás adatai alapján. No, és mi a helyzet a gazdaságossággal?

Átlagosan alig haladja meg a Mazda3 üzemanyagigényét a CX-30 modellek fogyasztása

A Mazda CX-30 átlagos fogyasztási adatai manuális váltóval szinte megegyeznek az új Hármaséval. A gyári mérések szerint szinte csak az automatikus váltós és az összkerékhajtású modellek kívánnak a Mazda3 hasonló változatainál pár deciliterrel több üzemanyagot. Márpedig ez igazán biztató a friss szabadidő-autó gazdaságosságát illetően (igaz, a SKYACTIV-X motorral felszerelt CX-30 modellek esetében még nincsenek hivatalos WLTP-adatok). Természetesen igyekszünk majd mi is saját méréssel vizsgálni a CX-30 étvágyát, amint arra lehetőségünk adódik egy hazai tesztautó jóvoltából. Addig is kíváncsian várjuk, hogy mit tartogat még a Mazda a szabadidő-autók vonatkozásában, hiszen ez a piac változik jelenleg a legdinamikusabban, így nyilván kedvenc márkánk sem nézi tétlenül a pezsgést. A CX-30 elnevezése kapcsán pedig már írtunk is arról, hogy talán a Mazda teljes SUV-kínálata átalakul – legalább jelölésében. Majd meglátjuk.

Természetesen a CX-30 palettájáról sem hiányozhat a 209 900 forintért kínált Soul Red Crystal árnyalat

 

Oldalunk további használatával elfogadja a sütiket. További információk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close