Felvillanyozott harmincas

Sokakat meglepett, pedig a márkát ismerők már régóta tudtak róla, hogy a Mazda dolgozik első elektromos autóján. Október 23-án aztán bemutatkozott a sorozatgyártásra kész MX-30, amelyet a Mazdás közönség eddig vegyes érzelmekkel fogadott.

Ez persze valahol érthető is, mert az újdonság egészen új színt hoz majd a kínálatba. Igaz ez a technológiai szempontokat és az elnevezést vizsgálva is. Kezdjük is rögtön a névvel, hiszen ennek hallatán sokan ráncolták a homlokukat. A hivatalos indoklás valahogy úgy hangzott, hogy a Mazda mindig azokra a típusokra használja az MX jelzést, amelyek mérnöki és dizájn szempontból szembe mennek a konvenciókkal. Ha így nézzük, még akár helytálló is lehet az elnevezés.

Az MX típusnevet az újszerű megoldásaival érdemelte ki

Persze lesznek olyanok (elsősorban az MX-5 tulajdonosok) akiknek ez a magyarázat még így is sántít. Pedig a gyártó ígérete szerint SUV mivolta ellenére 50:50 arányú tömegeloszlás és jó néhány új megoldás teszi különlegessé az újdonságot. A Mazda minden kommunikációs anyagában hangsúlyozta, hogy ebben az elektromos autóban is a vezetési élmény biztosítása volt a legfontosabb. Ezt majd talán az első tesztkilométerek után tudjuk visszaigazolni, az azonban tény, hogy a 35,5 kWh-s akkumulátorpakk nem tűnik nagynak. A tömeg szempontjából ez jó hír, hatótáv terén viszont korlátozott lehetőségeket biztosít. Az újdonság a CX-30, vagyis tulajdonképpen Mazda3 alapjaira épül. 4395 milliméteres hosszam 1795 milliméteres szélessége és 1570 milliméteres magassága, valamint 2655 milliméteres tengelytávja is ezt erősíti.
Visszatérve a hatótávra, a gyárilag megadott érték 200 kilométer, ami az emberek döntő többségének a napi használatra tökéletesen elég, az is igaz viszont, hogy a horvátországi autós nyaraláshoz ez bizony kevés lesz.

Városi, elővárosi közlekedésre, vagyis napi használatra tökéletesen elegendő a hatótáv, de nyaralni nem ezzel megyünk
Városi, elővárosi közlekedésre, vagyis napi használatra tökéletesen elegendő a hatótáv, de nyaralni nem ezzel megyünk

A külsőt tekintve fogalmazódott meg talán a legtöbb kritika mazdás körökben az MX-30 kapcsán, pedig a bemutatón épp arra hívták fel a figyelmet a gyáriak, hogy ez modell bizony szintén a Kodo gyermeke. Mi azok közé tartozunk, akik az első képek alapján nem törnének pálcát az újdonság fölött, érdemes lenne élőben, esetleg más színben látni. Az egészen biztos, hogy más, mint az eddigi típusok és az is biztos, hogy ez tudatos döntés volt a tervezők részéről. Ennek egyik leglátványosabb megnyilvánulása a Freestyle névvel illetett ajtómegoldás, amelyet legutóbb az RX-8 esetében használt a Mazda. A kétfelé nyíló ajtók az első és a hátsó üléssora való bejutást is megkönnyítik (az első ajtók 82 fokos szögben, a hátsók pedig 80 fokos szögben nyílnak) és egészen különleges karaktert biztosítanak profilból az MX-30-nak.

Ilyen ajtómegoldást már láttunk az RX-8 esetében
Ilyen ajtómegoldást már láttunk az RX-8 esetében

A varázslat a belső térben is tovább folytatódik és itt reméljük, hogy mindenki ül, aki a bejegyzést olvassa. Merthogy az MX-30 egy majdnem teljesen vegán autó lesz. Egészen pontosan olyan környezetbarát anyagokat találunk a belső térben, amelyek vegán alternatívákkal helyettesítik a valódi bőrt a legtöbb burkolat esetében. Ide is eljutott az autóipar, sőt kedvenc márkáknk…
Van még bent egy úgynevezett lebegő középkonzolunk, amelynek egy részét szintén környezetbarát parafával burkoltak a mérnökök. Ráadásul a kárpitozás esetében az is fontos szempont volt, hogy nagy mennyiségben használjanak a gyártás során újrahasznosított PET-palackokat. A világos kellemes belső tér – amely Modern Confidence névre hallgat – ezzel válik teljesen harmonikussá. Lesz még egy sötétebb változat is (Industrial Vintage) később pedig érkeznek többtónusú külső fényezések is.
És ha mindez még nem lenne elegendő, minden MX-30 sajátja lesz egy olyan hangrendszer, amely szinkronban a villanymotorral hangot generál a megfelelő nyomaték és sebességérzethez igazodva. Varázslat ez a javából kérem!

A belső térre is kiemelt figyelmet fordítottak a mérnökök
A belső térre is kiemelt figyelmet fordítottak a mérnökök

Ahogy elektromos Mazda sem volt még soha, úgy olyan sem fordult még elő, hogy előjegyzési akcióban már most igényt lehet bejelenteni a 2020 harmadik negyedévében érkező modellre. Az akció keretében 325 000 forint befizetése után egy gyártási sorszámot kapunk, amelynek ismeretével pontosan tudjuk majd specifikálni az autót a gyár értesítése után. Persze akkor sincs gond, ha közben meggondoljuk magunkat, mert a szerződéstől el is állhatunk időközben. Itt kell szót ejtenünk a vételárról, ami az előrendelési akció keretében 11 399 900 forint állami támogatás nélkül. Ez bizony nem kevés pénz ebben a kategóriában, ezért cserébe viszont kapunk 18”-os könnyűfém keréktárcsákat, adaptív LED fényszórókat, elektromos vezetőülést memória funkcióval, automatikus klímaberendezést, head-up kijelzőt, táblafelismerő rendszert, sávelhagyásra figyelmeztető és sávtartó rendszereket, adaptív sebességszabályzót, parkolást segítő rendszereket, eső és fényérzékelő megoldásokat, telefontükrözés funkciót, navigációt és fűthető első üléseket.

Sőt, egy igazi újdonság is megjelenik az SBS (vészfékasszisztens) részeként. A rendszer immár nem csak a gyalogosokat és kerékpárosokat figyeli, hanem balra kanyarodáskor a szemből érkező autókat is és megakadályozza, hogy vészhelyzetet teremtsünk, vagyis beforduljunk egy érkező autó elé. A sávtartó automatika pedig már nem csak az útburkolati jeleket figyeli, hanem a textúrák változását is, így akkor is képes az úton tartani az autót, ha hiányzik az út szélét jelölő felfestés.

Hátulról úgy fest, akár egy kupé
Hátulról úgy fest, akár egy kupé

Az előjegyzési időszak március 31-ig tart, eddig kell befizetni a már említett foglalót. Az értékesítési időszak április elsején kezdődik, ekkor kell megerősíteni a vásárlási szándékot és ekkor köti össze a vevőket a kiválasztott márkakereskedővel az importőr. A gyártás 2020 júliusában kezdődik, az első modellek ősszel érkeznek majd meg Magyarországra.

Hogy mennyire lesz egy újabb sikertörténet ez a modell, azt majd az idő eldönti. A 105 kW-os, folyadékhűtéses e-Skyactiv villanymotor, 265 Nm nyomatékot biztosít, ami több, mint elegendő a dinamikus autózáshoz. Töltés terén támogatja az AC és DC töltőoszlopokat, valamint a gyorstöltést. Váltakozó feszültség esetén 6,6 kWh-val tölthetjük az akkupakkot, így otthon akár 5,5 óra alatt feltölthetjük a teljesen lemerült kedvencünket.

Töltés kapcsán mindent tud ami elvárható
Töltés kapcsán mindent tud ami elvárható