Narancs álom

Az ősz beköszöntével sikerült végre megkaparintanunk a jubileumi kivitelek egyikét. Az MX-5 30th Anniversary Edition 0044-es sorszámú RF változata majd egy hetet töltött nálunk. Elöljáróban annyit bocsátanánk előre: kellemes hét volt.

Kedvenc márkánk esetében nem ez az első eset, hogy limitált példányszámú változattal emlékeznek meg a legendás roadster születéséről. A 10. évfordulóra egy 7500 darabszámban készülő sorozat készült a második generációból. A kék színvilág bűvöletében megálmodott modell, hatfokozatú sebességváltója, Torsen önzáró differenciálműve, egyedi polírozott keréktárcsái és a kéttónusú fekete/kék Alcantara belseje miatt is különleges volt.

Több helyen is megtaláljuk a jubileumi jelölést, összességében mégis lehetne belőle több
Több helyen is megtaláljuk a jubileumi jelölést, összességében mégis lehetne belőle több

A 20. évfordulóra aztán egészen más filozófia alapján készült egy 2000 darabos limitált széria. Ez esetben viszont nem volt „nagy motor”, vagy széria önzáró differenciálmű. Volt viszont toronymerevítő, különleges szőnyeg, alumínium pedálborítás. bőrbelső és voltak ködfényszórók is. Az idei 30. jubileumra aztán ismét kitett magáért a Mazda. A 3000 példányban készülő 30th Anniversary Edition már a specifikáció alapján is igazi csemegének ígérkezett.

Bent minden a helyén van, ahogy eddig is
Bent minden a helyén van, ahogy eddig is. Azért az igazi kesztyűtartó továbbra is hiányzik!

Magyarországra stílusosan 30 példány jutott összesen, ennek megfelelően igazi ritkaság lesz itthon, de aki most kapna kedvet hozzá, az még ne tegyen le róla, a későbbiekben mondjuk mi lehet a megoldás a beszerzést illetően.
Szóval a 30 példányból nálunk a 0044 járt, ami egy RF, vagyis keménytetős változat. Minden jubileumi változatra igaz, hogy csupán ebben a narancs, vagy ha úgy jobban tetszik, papaya színben volt rendelhető. Ez a speciális árnyalat csak ennek a modellnek a sajátja, egyetlen más Mazda sem elérhető ezzel a színnel. A karosszéria és a féknyergek mellett a belső térben is visszaköszön az élénk árnyalat: az ajtókon, a Recaro üléseken és a speciális szőnyegek szegélyén is. Ez persze vagy tetszik valakinek, vagy nem, de az igazi MX-5 rajongó megtanul együtt élni vele, lévén más választása nincs és ebben az esetben ez így van jól.

Ez a szín ezzel a modellel nő majd össze a márka életében, más típushoz ugyanis nem rendelhető
Ez a szín ezzel a modellel nő majd össze a márka életében, más típushoz ugyanis nem rendelhető

Felszereltségét tekintve a jubileumi változat a Revolution kivitelre épül, vagyis kimondottan gazdagon felszerelt. Ebben már megtalálható a sokat dicsért adaptív LED-technológiás fényszóró, az automatikus klíma, a sebességrögzítő automatika, a függönylégzsákok, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint az intelligens kulcs nélküli rendszer. A BOSE hi-fi is magától értetődik, az viszont már kevésbé, hogy az autóhoz jár az android auto/Apple Car Play támogatás, igaz előbbi Magyarországon nem támogatott.

A fényszóró kapcsán az MX-5 esetében is csak szuperlatívuszokban beszélhetünk
A fényszóró kapcsán az MX-5 esetében is csak szuperlatívuszokban beszélhetünk

Műszakilag ezeknél sokkal érdekesebb, hogy egyedi, elől Brembo, hátul Nissin féknyergek, tárcsák és betétek lassítják az autót. Van is dolguk bőven, hiszen a legerősebb 184 lóerős erőforrás lendíti mozgásba a jubileumi kiviteleket. Az úttal való kapcsolatról a speciális fékek mellett Bilstein futóműalkatrészek is gondoskodnak. Ezek a lengéscsillapítók és rugók egész más karakterrel ruházzák fel a Racing Orange (ez a szín hivatalos megnevezése) modelleket. Ha kevésbé árnyaltan akarunk fogalmazni, akkor ezzel nő fel tudásban az erősebb motorhoz. Igaz, ez azzal is együtt jár, hogy a mindennapi használat során gyakran találjuk majd keménynek a futóművet.

A fékek kimondottan jól teljesítenek
A fékek kimondottan jól teljesítenek

A tökéletes együtt állashoz hozzájárul még a 17 colos Rays kovácsolt keréktárcsa-garnitúra, amelyet a kupás Mx-5 versenyautóktól örökölt a jubileumi modell. A „RAYS ENG”, „Forged” és „30th anniversary” (ez utóbbi kétszer) feliratok fehér gravírozással kaptak helyet rajtuk, ezekkel is hangsúlyozva az egyediséget. Pici üröm az örömben, hogy a sorszám mindössze a bal hátsó kerék előtt jeleni meg, ennél azért el tudtunk volna képzelni több és hangsúlyosabb helyet is neki.

Igazán juthatott volna mindkét oldalra és a belső térbe is a sorszámot jelző plakettből
Igazán juthatott volna mindkét oldalra és a belső térbe is a sorszámot jelző plakettből

Annyi baj legyen, a sopánkodás csak addig tart, amíg be nem ülünk és életre nem keltjük a kétliteres motort. Ahogyan arról már korábban is írtunk, ez a motor az erősödéssel végre méltó lett kisebb testvéréhez. Érezni rajta azt az erőtöbbletet, amit mindig is elvártunk a kétliteres egységtől. Jól húz, már az alsóbb fordulatszám-tartományból is, ötezer felett pedig olyan éneklésbe kezd, amilyet csak a japán, változó szelepvezérlésű elődjei tudtak egy másik márkánál. Az egyetlen – lényeges – változás a tavasszal próbált sima ráncfelvarrott változathoz képest, hogy itt végre van egy feszes, kellően sportos, de végtelenül jóindulatú futómű és komoly, egyáltalán nem fáradó fékrendszer is hozzá. Ezek együtt garantálják az élvezetes autózást, bár azért nem árt résen lenni és óvatosan kikapcsolni a menetstabilizálót, mert gyakorlatlan kezekben csúfos kudarcba fulladhat a „kilinccsel előre” mutatvány.

Bárhonnan is nézzük, elképesztően dinamikus
Bárhonnan is nézzük, elképesztően dinamikus

Hogy mennyire jó pályán ez a kombináció, azt jól mutatja, hogy a tesztautón annak ellenére is kopottak voltak a gumiabroncsok, hogy mindössze 5000 kilométert futott mielőtt hozzánk került. No nem a futófelület kopott el, hanem a mintázat élei dörzsölődtek le, ami tipikus pályázással együtt járó kopás. Persze legyünk őszinték, a legtöbb MX-5 esetében a hátsó gumiabroncs az átlagosnál gyorsabban fogyó alkatrész.

Bárhogy is próbáljuk, nehéz rejtve maradni vele
Bárhogy is próbáljuk, nehéz rejtve maradni vele

Az MX-5 30th Anniversary kiadás ára vászontetővel 9,94 millió forint, RF (targa) tetővel 10,72 millió forint volt. A múltidő fontos, hiszen csupán korlátozott készlet állt rendelkezésre minden országban és ezeket bizony gyorsan elkapkodták a rajongók. Információink szerint azonban nincs minden veszve, ha valaki csak most határozta el magát. A Mazda Centrum ugyanis korlátozott számban még tud segíteni a különleges MX-5-re vágyóknak. Egyvalami biztos, ezeknek az autóknak a gazdái igazi különlegességhez jutnak hozzá, ráadásul azon kevés autók egyike lehet ez, amely az árát is jobban tartja majd az átlagosnál.