Friss forradalmár

Bemutatott újdonságai tömkelegével a Los Angeles Auto Show standján egyértelműen érzékeltette a Mazda, milyen fontos piac számára az Egyesült Államok. Az első alkalommal ott bemutatott vadonatúj CX-3 szabadidő-autóról már írtunk. Ám, ahogy Kevin MacCallister mondaná: van még, ahonnan ez jött. Itt van például a megújult CX-5.

Talán természetesnek mondható, hogy külsőleg alig változott a megújult Mazda CX-5. A SKYACTIV technológia és a KODO formanyelv első képviselőjét csak óvatosan módosították. Érthető, hiszen győztes csapaton – pardon típuson – minek változtatna a Mazda. A CX-5 a márka jelenkori sikertörténetének megalapozója, és a visszajelzések alapján nagyon is tetszik a vásárlóknak. Ennek megfelelően nyúltak hozzá külsejéhez.

A CX-5 volt az első típus, amelynél a Mazda megfogadta Kölcsey Ferenc javaslatait, miszerint „jelszavaink valának haza és haladás”, illetve (házon belül fejlesztett) SKYACTIV és (modern) KODO
A CX-5 volt az első típus, amelynél a Mazda megfogadta Kölcsey Ferenc javaslatait, miszerint „jelszavaink valának haza és haladás”, illetve (házon belül fejlesztett) SKYACTIV és (modern) KODO

Mindenesetre a hűtőmaszkot az új CX-3 hangsúlyosan vízszintes lamellázású arculatához igazították a CX-5 orrán. A félkörbe helyezett LED-ekkel kialakított fényszóródizájn is a kisebb testvérektől jön, és a hátsó lámpatestekbe ugyancsak „beköltöztek” a LED-ek. Emellett új karosszériaszínekkel bővült CX-5 palettája, mégpedig a Mazda3 kínálatából ismert Sonic Silver és Titanium Flash árnyalatokkal. Az majd csak az európai piaci bevezetés közeledtével derül ki, hogy itthon milyen színekkel és keréktárcsákkal árusítják a CX-5 legfrissebb példányait.
Ugyanakkor biztosra vehetjük, hogy Európában és így nálunk is az okostelefonokkal könnyen együttműködő MZD Connect szórakoztató és információs rendszer legkorszerűbb változatait építik a CX-5 modellekbe.

A HMI kezelőszervek miatt kissé hátrébb kerültek az italtartók, és az ide helyezett palackoknak teret engedő, elkeskenyedett kartámasz csak a vezető könyöke alá nyúlik előre
Kissé hátrébb kerültek az italtartók, és az ide helyezett palackoknak teret engedő, elkeskenyedett kartámasz csak a vezető könyöke alá nyúlik előre

Belül a műszerfal megjelenését is ügyesen igyekeztek a legfrissebb Mazda2 és CX-3 hangulatához igazítani. Az összhatást az újonnan érkezett extrák is meghatározzák. Hiszen a kézifékkar helyett az elektromos rögzítőfék diszkrét kallantyúja, no meg a – középkonzol tetején trónoló kijelzőhöz tartozó – intuitív HMI (Human-Machine Interface) kezelőszervek kaptak helyet a két első ülés között. Ennek köszönhetően egy kis tárolóhellyel bővült a középkonzol, ugyanakkor nem csak itt, hanem például az ajtókárpitokban is több pakolási lehetőséget alakítottak ki. Ez utóbbi nem is baj, már korábban is kitértünk rá, hogy ez most egy gyenge pontja a Mazdák belső terének.
A külső formai elemeken túl az utastér minőségi benyomása, a rugózási és zajkomfort valamint a biztonság területein fejlesztette tovább középső szabadidő-autóját a Mazda. A kényelmesebb utazás érdekében finomították a felfüggesztések hangolását és módosították az üléseket, amelyeket korábban mi is kritikával illetünk, pont hasonló változtatásokat elképzelve. Az első fotelek jobban tartják a testet és hatékonyabban tompítják a vibrációkat, míg hátul növelték az ülőlapok hosszát. További kényelemnövelő intézkedés, hogy az autó minden részén fokozták a zajszigetelést. Ennek eredményeként autópálya-tempónál tíz százalékkal csendesebb az új CX-5 utastere, mint a jelenlegié. A módosításokból egyértelműen látszik, hogy a Mazdánál valóban figyelnek a vásárlói visszajelzésekre és azok figyelembevételével fejlesztik autóikat.

Kényelmesebb és csendesebb utazást ígér a frissített Mazda CX-5. Ezen debütál a márka új adaptív LED fényszórója
Kényelmesebb és csendesebb utazást ígér a frissített Mazda CX-5. Ezen debütál a márka új adaptív LED fényszórója

A hajtáslánc módosításainak részeként, a gazdaságosság fokozása jegyében tökéletesítették, és új, alacsony viszkozitású olajat fejlesztettek a CX-5 összkerékhajtási rendszeréhez. Szintén frissült a hatfokozatú automatikus sebességváltó, amely immár a különféle használati körülményekhez jobban igazodó, többféle üzemmódot is kínál. További újdonság, hogy egyes európai piacokon is megjelenhet a CX-5 2,5 literes, 192 lóerős benzinmotorral hajtott változata. Ez az erőforrás kizárólag automatikus sebességváltóval és összkerékhajtással együtt rendelhető majd, ám az üresen 1440 kilogramm tömegű szabadidő-autó így is beéri majd 7,2 liter üzemanyaggal 100 kilométeren.
Legalább akkora energiát fektettek a mérnökök a CX-5 biztonságának továbbfejlesztésébe, mint kényelmesebbé tételébe. Az éjszakai vezetés biztonságát fokozza az itt a blogon már korábban bemutatott, vadonatúj adaptív LED fényszóró. Röviden összefoglalva ezzel folyamatosan felkapcsolva hagyhatjuk a távolsági fényt, mert azzal sem az előttünk haladót, sem a szemből érkezőt nem zavarjuk, nem vakítjuk el. A távolságifény-asszisztensekkel ellentétben azonban ez a rendszer nem kapcsolgat a tompított és a távolsági világítás között, hanem a körülményekhez igazodva módosítja a fényszóróból kibocsátott fénycsóva formáját.

Vadonatúj szolgáltatás a Mazdákban az éberségfigyelő rendszer (DAA). Ez autópálya-tempó mellett „tartja szemmel” a vezetőt és pihenőt javasol, ha szükségesnek ítéli
Vadonatúj szolgáltatás a Mazdákban az éberségfigyelő rendszer (DAA). Ez autópálya-tempó mellett „tartja szemmel” a vezetőt és pihenőt javasol, ha szükségesnek ítéli

Az olyan újdonságok mellett, mint például az adaptív LED fényszóró, a meglévőket is továbbfejlesztette a Mazda. A CX-5 holttérfigyelő rendszere (BSM) így már tolatáskor is figyeli az autó mögötti járműmozgást, ezt nevezik hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszernek (RCTA). A Mazdánál a CX-5-ben debütál a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LAS), amely a kormánykerék rezegtetésével és enyhe visszakormányzással jelzi, ha csak úgy, irányjelzés nélkül haladunk át a hosszirányú útfelfestéseken. A városi koccanásoktól óvó automatikus fékasszisztens (SCBS) immár hátramenetben is működik. Továbbá elérhető e rendszer nagyobb, országúti sebességnél működő változata, így az automatikus fékasszisztens (SBS) már nem csak városban segít a balesetek elkerülésében.

Remélhetőleg hamarosan itthon is kipróbálhatjuk a legfrissebb CX-5 egy példányát, de arra már csak jövőre kerülhet sor
Remélhetőleg hamarosan itthon is kipróbálhatjuk a legfrissebb CX-5 egy példányát, de arra már csak jövőre kerülhet sor