Cool-túra az USA-ba

Szinte minden kontinens, minden ország, sőt minden magazin választ már például Év Autóját, nem beszélve a világ Év Autójáról. Azonban egyéb szempontok szerint is vizsgálhatók a piacon lévő modellek, így nem csak az újdonságok szállhatnak versenybe. A tengerentúlon van is erre példa – ez cool.

Igazán kellemes állapot lehet az Egyesült Államokban „fogyasztónak” lenni, hiszen arrafelé számos szervezet, intézmény és egyesület védi, ellenőrzi, képviseli a vásárlók érdekeit és folyamatosan monitorozzák a piacot. Egy ilyen „megbízható forrás” a Kelley Blue Book (KBB) autós információ-szolgáltató tudástár, amely sokféle szempontból vizsgálja az USA autós piacát. A közel száz éves múlttal rendelkező KBB hajdanán még inkább csak a használt autók piaci értékének meghatározásával foglalkozott, manapság viszont már jóval szerteágazóbb a tevékenységi köre. Az új autók kínálatát is részletekbe menően feltérképezik, és alaposan megvizsgálják, hogy melyik modell, mit ad a vásárlóknak, melyik, milyen ár-értékaránnyal rendelkezik. Ilyen jellegű alapvető vizsgálatnak már itt a Mazdablogon is alávetettük a Mazda2-t, a Mazda6-t, a CX-5-t és a CX-3-t is.

A Mazdánál most a CX-3 a legkisebb királyfi
A Mazdánál most a CX-3 a legkisebb királyfi

A KBB azonban további szempontok szerint is készít listákat az autópiac szereplőiről, így például összegyűjtötték a tíz leginkább cool (azaz „kúl”) személyautót. Mit is jelent a cool? Egy autó szempontjából is ugyanazt, mint bármi más esetében. A szlengszótár szerint a „fantasztikusan klassz” dolgokat illethetjük a cool jelzővel, vagyis az olyan magukkal ragadó modelleket, amelyek nem (csak) pontozással emelkednek ki vetélytársaik közül, hanem szubjektív mércével is. Az ember beleül, megy vele egy kört, és egyszerűen nincs több kérdése – vagy ha van is, hát csak azért, hogy alátámassza mindazt, amit érzett vezetés közben – mert tudja, hogy azt az autót mintha neki tervezték volna. Öröm benne ülni, élmény vezetni, céltalanul autózni vele bárhová, nem csupán száguldozva, nem csak a versenypályán, hanem bármikor, bárhol, bármilyen körülmények között. Olyan ez, mint amikor a próbafülkében úgy érezzük, hogy ezt a ruhát „mintha ránk szabták volna”.

Mindegy, hogy melyik évjárat, a Mazda MX-5 roadstere tuti befutó
Mindegy, hogy melyik évjárat, a Mazda MX-5 roadstere tuti befutó

Tehát messze nem csak nagy teljesítményű izomautó lehet cool, amellyel „kilinccsel előre” vehetők be a kanyarok, hanem minden, ami igazi örömautózást kínál. A KBB az egyes modellek árai alapján kategorizálja az efféle cool, felemelő életérzést közvetítő autókat. Így összeválogatták a legfeljebb 18 ezer dollárért – vagyis bő ötmillió forintért – hazavihető 10 cool modellt és hasonlóképpen a maximum 25 ezer dolláros cool autókat is. Meglepő, hogy mindegyik listában találunk Mazdát? Aligha. Ez utóbbi, tehát a legfeljebb 25 ezer dollárért – azaz bő hétmillió forintért – kínált modellek listáján a Mazda MX-5 szerepel, nyolcadikként. Ráadásul ez természetesen még nem is a negyedik generációs MX-5, hanem a már sok éve piacon lévő roadster harmadik nemzedéke. És független szakértők szerint is még mindig cool! Talán ennél is többet mondó az olcsóbb, 18 ezer dolláros mezőnyben szereplő Mazda3 helyezése, hiszen ez a típus mifelénk tisztes családi autóként ismert. A KBB válogatása azonban alátámasztja a Mazda törekvéseinek sikerét, miszerint valamennyi autójánál kiemelt szerepet játszik a vezetési élmény, függetlenül attól, hogy milyen kategóriába tartozik az adott típus. Így nem csoda, hogy a Mazda3 első helyen végzett a 18000 dolláros cool modellek megmérettetésében. Ismét.

Nem csupán a kompakt típusok között tör az élre a Mazda3, hiszen ártársai mezőnyében is nagyon cool. Sőt, a legjobb!
Nem csupán a kompakt típusok között tör az élre a Mazda3, hiszen ártársai mezőnyében is nagyon cool. Sőt, a legjobb!

One thought on “Cool-túra az USA-ba

Comments are closed.