Megerősítő kód

Ismét nálunk járt egy új Mazda3 tesztautó, az előzőnél gazdagabb felszereltséggel. Ennek köszönhetően találtunk még néhány érdekességet a Mazda új büszkeségének fedélzetén. Vajon illenek ezek a márka prémiumtörekvéseihez? Az alábbiakból megtudhatod.

Gyakran egy hét is kevés egy új típus megismerésére, pláne ha annyira markáns, elődjéhez képest is radikálisan friss egyéniségről beszélünk, mint az új Mazda3. Így most tulajdonképpen csak folytatjuk előző írásunkat a Mazda3 negyedik nemzedékével szerzett saját tapasztalatainkkal. Pláne, hogy sok tekintetben megegyezett a két tesztautó, amelyek csupán színükben és felszereltségükben különböztek egymástól. Vagyis a mostani, Soul Red Crystal árnyalatú Mazda3 is ötajtós karosszériába bújt, manuális váltós szépségként érkezett hozzánk, a jól bevált 122 lóerős SKYACTIV benzinmotorral. A vele átélt tapasztalataink pedig még inkább megerősítették, hogy az új Mazda3 immár teljes jogú tagként csatlakozott a prémium kompakt típusok táborához.

Motorféküzemben természetesen nincs hengerlekapcsolás, hiszen olyankor minden henger üzemanyag-ellátása szünetel – akárcsak pihenőidőben, „barátok közt”

Kipróbáltuk a két első ülés közötti tárolóhelyen található vezeték nélküli telefontöltőt. Ez még az „okosóránkat” is felismerte, de töltenie végül mégsem sikerült (hiszen egyébként is saját töltő szükséges a töltéséhez). Ugyanakkor fontos tudnivaló, hogy a vezeték nélküli töltőhelyre fém tárgyakat nem tanácsos tennünk. Persze amennyiben telefont töltünk itt, akkor arra nyilván egyébként sem pakolunk szögeket. Ám ez itt egy igazán jól használható tárolóhely, és ha nem töltünk semmit, akkor ily módon mégis kevéssé kihasználható, hiszen például a kulcscsomónkat sem ajánlott ide helyezni.
S, ha már a töltésnél tartunk, az autó hibridrendszerének működését mutató kijelzőn is furcsaságot véltünk felfedezni. Például motorfékben úgy tűnt, mintha nem mindig töltötte volna a lítiumion akkumulátort a 24 voltos rendszer. Azonban, mint a Mazda Centrum szakemberétől megtudtuk, a hibridrendszer eleve csak az előre meghatározott feltételek megléte esetén működik, így a töltés is ennek megfelelően zajlik.

A LED fényszórók és az automatikus távolságifényszóró-asszisztens egyaránt nagyon meggyőzőnek bizonyultak az új Mazda3 tesztautókban

A hibridrendszerhez hasonlóan a hengerlekapcsolás is a saját működési feltételei alapján üzemel. Ez a gyakorlatban többtucat paraméter meglétét jelenti, amelyeket a fedélzeti számítógép folyamatosan ellenőriz. A végeredmény a hosszú váltó-áttételezéssel együtt összességében valódi hatékonyság. Igazán változatos – városi, autópályás, légkondicionálós, hegyvidéki kanyargós – használat mellett a gyárival megegyező, 6,2 literes átlagfogyasztást mértünk az új Hármassal. Folyamatos autópálya-tempónál – mármint 130 kilométer/órás sebességnél – 2750-es fordulaton dolgozik a motor, a technikai adatok szerelmeseinek ez is egy sokatmondó érték, hiszen már-már dízelesen keveset forog a motor. Apropó sebesség – a GPS segítségével „ellenőrzött” mérés szerint a Mazda3 sebességmérője a szokottnál pontosabb szerkezet, ugyanis még autópályán is legfeljebb három kilométer/órás eltérés mutatkozott a GPS mérésű és a gyári sebességmérő adatai között. Érdemes ezt is figyelembe venni, ha valaki netán a sebességmérő pontatlanságára alapozva (nem) tartja be a sebességkorlátozásokat.

Éjszakai módban szerintünk túl halvány az egyébként példás műszerfal-világítás

Előző tesztautónkból hiányzott a bőrkárpitozással együtt járó memória funkció a vezető számára. Így csak most próbálhattuk ki a gyakorlatban az ülésmemória kapcsolóit, amelyek rendhagyó módon nem az ülésre és nem is a vezetőajtóra kerültek, hanem a kormánykeréktől balra kaptak helyet. A két számozott kapcsolóhoz ráadásul nem csupán a vezetőülés pozíciója, hanem a külső tükrök és a szélvédőre vetítő kijelző beállítása is dedikálhatók. Sőt, mindezek az indítókulcsot helyettesítő távirányítóval is összehangolhatók.
A kormánykerék melletti másik kapcsolósor tagjai közül az első – amely egy autót felülről egy körben ábrázol – az I-ACTIVSENSE biztonsági rendszerek kapcsolója. A sávelhagyásra figyelmeztető, holttérfigyelő, sávtartó, keresztirányú forgalomfigyelő, valamint a követési távolságra és sebességkülönbségre figyelmeztető rendszerek aktiválása esetén a kör zölden világít, míg bármely rendszer kiiktatása esetén fehéren, veszély esetén pedig sárgán.

Mindenkit vár az új Mazda3

A hagyományos mutatós műszerek kiváltásával immár az új Mazda3 műszerfalán is többféle stílusú megjelenés közül választhatunk, beleértve a klasszikus mutatós sebességmérőt is. A bevált többfokozatú műszerfal-világítást viszont hiányoltuk, mert így csak a nappali és az éjszakai módozatok közül választhatunk. Márpedig ezek között szerintünk túl nagy a különbség, ami azért gond, mert a nappali fényerő sötétben erős, az éjszakai viszont gyenge.
Szintén nem szokványos, hogy az automatikus távolságifény-asszisztens nem a világítás forgókapcsolójának egyik állásában aktiválható, hanem külön, a bajuszkapcsoló végére telepített nyomógombbal, amellyel a világítástól függetlenül kapcsolható. Apróság ez is, mint a fent leírt többi részlet, ám a minőségi anyagválasztáson túl éppen az ilyen figyelmes apróságok különböztetik meg a prémiummárkák típusait a tömegmárkákétól. A Mazda ugyan soha nem tartozott a tömegmárkák közé, viszont immár nemcsak vezetési élményével és minőségével, hanem prémiumszintű szolgáltatásaival is kitűnik a sorból.