Kicsiben a legjobb


Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a hozzánk jövő év elején érkező új Mazda2 Japánban elnyerte az Év Autója díjat. Azóta hazájában a legjobb dizájnért járó Good Design Gold Award Japan 2014 díjat is bezsebelte, legutóbb pedig Berlinben kategóriája Arany Kormánykerék díjával jutalmazták.

Műszaki tartalmán túl, népszerűség tekintetében is márkatársai nyomdokain jár az új Mazda2. Hiszen a hamarosan megújuló CX-5 és Mazda6, valamint a tavaly debütált Mazda3 is hasonló díjzáporral jelent meg a maga idejében. Az Arany Kormánykerék díj ráadásul már az európai fogadtatás előszele, ami azért különösen értékes, mert itt még csak nagyon szűk körnek mutatták be a Mazda legfrissebb újdonságát. Ezt az elismerést ugyanis a német Auto Bild magazin és 25 országban megjelenő testvérlapjai 300 ezer olvasójának véleménye alapján ítélték oda a legtöbb szavazatot gyűjtő típusnak. Az 1976 óta évente kiosztott Arany Kormánykerék díjat eddig három alkalommal nyerte el a Mazda. Először 1985-ben győzött az akkori Mazda 323, majd ugyanez a típus 1989-ben is a legtöbb szavazatot kapta. A Mazda 626 1992-ben nyerte el az elismerést, most pedig a Mazda2 – kilenc másik konkurens típussal szemben – már bevezetése előtt meggyőzte az olvasókat kiválóságáról. A legfrissebb közzétett adatok jóvoltából ezúttal még többet elárulhatunk arról, hogy mit tartogat számunkra az új Mazda2.

Az előd vonalai és a KODO formanyelv jellegzetességei köszönnek vissza az új Mazda2 külsején, ami a SKYACTIV tartalommal együtt „látatlanban” meggyőzte az európai közönséget
Az előd vonalai és a KODO formanyelv jellegzetességei köszönnek vissza az új Mazda2 külsején, ami a SKYACTIV tartalommal együtt „látatlanban” meggyőzte az európai közönséget

Alkotói elmondása alapján bizony kihívás volt az eredetileg a Mazda zászlóshajójának méreteire tervezett, azaz „nagyban megálmodott” KODO formanyelv legkisebb Mazdára adaptálása. Pedig már nem is olyan kicsi a Kettes, hiszen karosszériája elődjénél 140 milliméterrel hosszabb, míg tengelytávja 80 milliméterrel nőtt. Mindezek mellett rövidebbek a túlnyúlások, ami a menettulajdonságoknak is jót tesz. Ugyanakkor kisebb – a korábbi 4,9 méter helyett 4,7 méter sugarú – fordulóköre jóvoltából még könnyebb vele a parkolás, manőverezés.

Az új Mazda2 Magyarországon kilenc színben kerül forgalomba, köztük a két vadonatúj – Dinamikus Kék és Füstös Rózsaszín – árnyalattal (a képen felül, középen)
Az új Mazda2 Magyarországon kilenc színben kerül forgalomba, köztük a két vadonatúj – Dinamikus Kék és Füstös Rózsaszín – árnyalattal (a képen felül, középen; illetve e cikk nyitó és záró képén is ilyen színűek az autók)

A nagyobb karosszériának köszönhetően elöl és hátul egyaránt tágasabb az újdonság utastere, mint a jelenlegi Mazda Kettesé. Az elöl ülők a szélesebb tér nyújtotta kényelemnek és fokozott oldalsó ütközésbiztonságnak örülhetnek. Ezzel együtt az immár 260 milliméteres úton tologatható vezetőülés az új Mazda2-ben csúsztatható hátra kategóriájában legjobban. Ráadásul a még kényelmesebb vezetői üléspozíció kialakítása érdekében, 45 milliméteres tartományban a kormánykerék tengelyirányban is állítható. Továbbá, mivel az első kerekek 80 milliméterrel előrébb kerültek, a pedálok elhelyezését is sikerült előnyösen módosítani. Így összességében sokkal inkább a Mazda3 „nagyautós” vezetési ülőhelyzetét idézi az új Mazda2, mint a kisautókra jellemző meredek üléspozíciót. Ugyanakkor nem csak a vezető, hanem mindkét elöl ülő kényelmét növelik az áttervezett, jobb tartást adó, komfortosabb, vibráció-elnyelő anyagokkal készülő első ülések. Ezek elsősorban magasabb háttámláik jóvoltából harminc százalékkal nagyobb felületen érintkeznek az utas testével, mint a jelenlegi Mazda2 ülései. Az első ülések vastagságának csökkentése is hozzájárul ahhoz, hogy a hátul ülők lábainak 19 milliméterrel nagyobb hely jut az új Kettes Mazdában.

A nyolcvan milliméterrel hátrébb tolt A-oszlopok a biztonságot is fokozó jobb kilátást biztosítanak
A nyolcvan milliméterrel hátrébb tolt A-oszlopok a biztonságot is fokozó jobb kilátást biztosítanak

Alapvető koncepcióként jelent meg az új Mazda2 tervezésekor a minőség e kategóriában eddig ismeretlen magasságokba emelése. Ez az alapváltozatra ugyanúgy igaz, mint a csúcskivitelre, amelyek között – az utastér kialakítása tekintetében – további három szint szolgál a különféle stílust kedvelők igényeinek kiszolgálására. Már az Emotion kárpitja is igényes benyomást kelt, de a Challenge, Attraction és Revolution felszereltségek utastere még ígéretesebb a képek alapján. A Hazumi felszereltség sajátjai a vörös kárpitos ülések, szintén vörös, fehér vagy fekete díszítőelemekkel. A fehér alapon piros csíkozású bőrkárpitozás, a műszerfalon is bőrbetétekkel a Revolution Top csúcskivitel kiváltsága.

Kevésbé magasra kell emelni csomagjainkat az alaphelyzetben 280 literes, az akár 60/40 arányban osztottan dönthető háttámlákkal bővítve 950 literes poggyásztérbe pakoláshoz
Kevésbé magasra kell emelni csomagjainkat az alaphelyzetben 280 literes, az akár 60/40 arányban osztottan dönthető háttámlákkal bővítve 950 literes poggyásztérbe pakoláshoz

Nálunk az Attraction felszereltségi szinttől érhető majd el a kiskategóriában szintén az új Mazda2-ben debütáló kommunikációs-információs és szórakoztató rendszer. A középkonzol fölött, a műszerfal tetejére helyezett hétcolos kijelzőn megjelenített funkciók egyszerűen kezelhetők a középkonzol két ülés közötti intuitív HMI kezelőszervével. E kategóriájában elsőként alkalmazott megoldás mellett hangutasításokkal vagy a képernyő megérintésével is elérhetők az egyes funkciók. Az iPhone és Androidos telefonokkal együttműködő MZD Connect akár feláras navigációs szoftverrel is kiegészíthető. A megújult navigációs rendszer három évig ingyenes frissítéssel, 18 nyelven ad utasítást és 26 nyelven jelenít meg feliratokat. Emellett a fogyasztási adatokat gyűjtő és a karbantartási műveletek esedékességére figyelmeztető applikációk is elérhetők.

m2_060

A szórakoztató rendszer többféle zenei formátumot kezel és szöveges üzenetküldő funkciókkal is rendelkezik
A szórakoztató rendszer többféle zenei formátumot kezel és szöveges üzenetküldő funkciókkal is rendelkezik

Csak a legjobban felszerelt Revolution Top kivitel kapja meg a menetadatokat a vezető látóterébe vetítő, a Mazdánál Active Driving Display névre keresztelt head-up display-t. Az i-ACTIVSENSE részeként a vezetést megkönnyítő további biztonsági kellékek is járnak a csúcsváltozathoz. Ugyanakkor a 65 kilométer/órás sebesség felett működő sávelhagyásra figyelmeztető LDWS rendszer már az Attraction kivitelhez is alapáron jár majd. Ennél is többet tud az Európában forgalmazott Mazdák közül elsőként a Kettesben megjelenő holttérfigyelő BSM rendszer, amely 30 kilométer/órás sebesség felett hét méter széles és 45 méter hosszú sávban figyeli az autó mögötti területet. Ugyanezek az érzékelők dolgoznak a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető RCTA rendszer számára. Ez hátramenetben aktiválódik és jelzi a vezetőnek, ha például parkolóból kitolatva a vezető számára nem látható holttérbe érkezik egy másik autó. A koccanásos balesetek kivédését szolgáló SCBS automatikus fékrendszer a 4 és 30 kilométer/órás sebességtartományban lép működésbe. Ez vészhelyzet esetén automatikusan megállítja az autót. A távolsági fényszórót automatikusan fel illetve szükség esetén lekapcsoló HBM rendszer szintén a csúcsváltozat alapfelszerelése.

Hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer – RCTA
Hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer – RCTA
Holttérfigyelő rendszer – BSM
Holttérfigyelő rendszer – BSM
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer – LDWS
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer – LDWS
Városi automatikus vészfékező rendszer – SCBS
Városi automatikus vészfékező rendszer – SCBS
Távolsági fényszóró asszisztens – HBM
Távolsági fényszóró asszisztens – HBM

A SKYACTIV jegyében természetesen továbbra is turbófeltöltő nélküli benzinmotorokkal érkezik az új Mazda2 – amint arról már korábban is írtunk. Itt tulajdonképpen egyetlen erőforrás három teljesítményszintű változatáról beszélhetünk. A legerősebb kivitelhez a Mazda továbbfejlesztett, immár összességében öt kilogrammal könnyebb, kondenzátoros i-ELOOP fékenergia-visszatermelő rendszere is társul. A benzinesekhez hasonlóan szintén 1,5 literes a dízelmotor, amely a valamennyi új Mazda2 modellhez alapáron járó stop-start rendszer jóvoltából a Mazda szerint a világ leggyorsabban újrainduló öngyulladós erőforrása. Nagyobb testvérével ellentétben a Mazda kis dízelmotorja egyetlen, egyszerűbb és könnyebb, változó turbinageometriájú turbófeltöltőt kapott.

Alacsony fordulaton is nyomatékosak a benzinmotorok
Alacsony fordulaton is nyomatékosak a benzinmotorok
Már a dízelmotor nyomatékgörbéje is gazdaságosságot sugall
Már a dízelmotor nyomatékgörbéje is gazdaságosságot sugall

A korszerű motorokhoz kapcsolódó sebességváltók fejlesztésénél a Mazda MX-5 legendás kapcsolhatóságú egysége lebegett a mérnökök szeme előtt. Az eredmény a jelenlegi Kettes Mazdáénál 5-7 százalékkal könnyebb váltóművek, amelyek 45 százalékkal kevesebb váltóolajat igényelnek, mint például az előd ötfokozatú egysége. Szintén kezelésbe vették a hatfokozatú, immár sport üzemmóddal is ellátott automatikus sebességváltót. A kifejezetten kis lökettérfogatú erőforrásokhoz fejlesztett egység 17 kilogrammal könnyebb a Mazda3 és Mazda6 hatfokozatú automatáinál.

m2_080 m2_081

A karosszéria alsó és oldalsó része 15 százalékkal erősebb elődjénél, ugyanakkor könnyebb is
A karosszéria alsó és oldalsó része 15 százalékkal erősebb elődjénél, ugyanakkor könnyebb is

A Mazda elmondása szerint, a hajtásláncon túl a futómű és a kormányzás tekintetében is az MX-5 szolgált mércéül. A kormányzás így közvetlenebb, miközben az új Kettes minden tekintetben stabilabb elődjénél. Ebben persze komoly szerepe van a méretnövekedése ellenére 7 százalékkal könnyebb, ugyanakkor 22 százalékkal merevebb karosszériának is. Úgy sikerült elérni ezt a javulást, hogy a korábbi 53 százalék helyett immár a karosszéria 65 százaléka nagyszilárdságú acélból épül fel, míg az ultra-nagyszilárdságú acél részaránya 30 százalék. Kiemelt hangsúlyt kapott az utastér zajának és vibrációinak csökkentése, így az új Mazda2 rossz úton 15 százalékkal csendesebb elődjénél.

Ilyen kárpittal itthon elvileg nem forgalmazzák az új Kettes Mazdát, osztva dönthető háttámlával viszont igen
Ilyen kárpittal itthon elvileg nem forgalmazzák az új Kettes Mazdát, osztva dönthető háttámlával viszont igen

Információnk szerint az új Mazda2 75 lóerős belépőszintű változata 3 399 000 forintba kerül, és alapáron tartalmaz majd egyebek mellett kipörgésgátlós menetstabilizálót, abroncsnyomás-ellenőrző rendszert, stop-start rendszert, központi zárat, az elöl és hátul egyaránt védő függönylégzsákokkal együtt hat légzsákos biztonsági rendszert, fedélzeti számítógépet, elöl és hátul egyaránt motoros mozgatású oldalablakokat, motoros mozgatású külső visszapillantó tükröket, kormányról is vezérelhető négy hangszórós audiorendszert USB és AUX csatlakozókkal. Az acél keréktárcsákon feszülő 185/65 R 15 méretű abroncsokhoz defektjavító készlet jár, a motor gombnyomásra indul és áll le. Az Emotion felszereltségi szint mindezekhez manuális légkondicionálóval járul hozzá.

A teljesítmény növekedésével az új Kettes ellátmánya is gyarapodik
A teljesítmény növekedésével az új Kettes ellátmánya is gyarapodik

A következő, Challenge kivitel a fentieken túl fűthető külső visszapillantó tükröket, kormányról is vezérelhető Bluetooth kihangosítót, bőrbevonatú kormánykereket és váltógombot, 60:40 arányban dönthető hátsó üléstámlát és sebességrögzítő berendezést is ad. Az itthon várhatóan az egyik legnépszerűbb, 90 lóerős benzinmotoros és manuális sebességváltós Challenge kivitel ára várhatóan 4 079 000 forint lesz.
Az Attraction kivitel mindezt 15 colos könnyűfém keréktárcsákkal, sötétített hátsó ablakokkal, ködfényszórókkal, hat hangszórós és plusz USB csatlakozós CD lejátszóval, HMI vezérlős hétcolos színes kijelzővel és sávelhagyásra figyelmeztető LDWS rendszerrel egészíti ki.
Még többet, egészen pontosan piros üléskárpitot, eső- és fényérzékelő rendszert, fűthető első üléseket és hátsó parkolóradart is ad a Hazumi felszereltség.

Az új Mazda2 előfutáraként bemutatott Hazumi tanulmányautó utasterét idézi az ugyanilyen elnevezésű felszereltség
Az új Mazda2 előfutáraként bemutatott Hazumi tanulmányautó utasterét idézi az ugyanilyen elnevezésű felszereltség
Kizárólag 1,5 literes erőforrással is minden igényt kielégít az új Mazda2
Kizárólag 1,5 literes erőforrással is minden igényt kielégít az új Mazda2

Az egyedi Hazumi helyett azonban választható a Revolution szint is, amely szintén az Attraction ellátmányán felül kínál LED fényszórókat és nappali világítást, eső- és fényérzékelő rendszert, fűthető első üléseket és hátsó parkolóradart.
A csúcsot jelentő Revolution Top pedig mindezt 185/60 R 16 méretű abroncsokkal felszerelt könnyűfém keréktárcsákkal, fehér bőrkárpittal, motorosan behajtható külső tükrökkel, automatikus légkondicionálóval, SCBS automatikus fékrendszerrel, kulcs nélküli nyitó és indítórendszerrel, Head Up Display-jel és a HBC automatikus távolsági fényszóróasszisztenssel egészíti ki.

Kerékválasztéka alapján az élvezetes menettulajdonságokhoz az új Mazda2 nem igényel kényelmetlenül sportos abroncsokat
Kerékválasztéka alapján az élvezetes menettulajdonságokhoz az új Mazda2 nem igényel kényelmetlenül sportos abroncsokat