Ott, minden itt kezdődik!

SkipBarber_010Irigykedve pillanthatunk az Atlanti-óceán túloldalára, ahol a Skip Barber versenyzőiskolában Mazdákkal sajátítják el az autóversenyzés tudományát a feltörekvő pilótajelöltek.

Egykor a Formula 1-ben is megfordult versenyző, John Barber alapította 1975-ben a Skip Barber Racing Schoolt, ahol ma már nem csak a versenyezni vágyók találják meg a számításukat. A versenyzőiskola mellett vezetéstechnikai tréningeket is szerveznek, ezzel segítve a hétköznapi közlekedés biztonságosabbá válását. Észak-Amerika és talán a világ egyik legprofibb vezetéstechnikai képzési központjában 150 versenyautó és 60 utcai járgány várja a vezetési képességeit csiszolni kívánó érdeklődőket. Ez a sok négykerekű pedig javarészt a Mazda gyáraiból került ki, vagy épp Mazda szív dobog bennük.

A vezetéstechnikai oktatásokon a nálunk Mazda 3 MPS néven forgalmazott, 263 lóerős autó is kérhető
A vezetéstechnikai oktatásokon a nálunk Mazda3 MPS néven forgalmazott, több mint 260 lóerős autó is kérhető

A versenyzőiskolában többféle képzés választható. Aki csak belekóstolna a versenyzés világába egyetlen napra is befizethet, akik viszont komolyabban elmélyednének, az egész hétvégés oktatással indíthatnak. Onnan később a Skip Barber saját szervezésű versenysorozataiba lépve már felkelthetik maguk iránt a professzionális versenyzés világában tevékenykedő csapatok figyelmét. Ez csupán egy jól csengő reklámszlogenként hangzik, ám a kételkedők jobb, ha az USA népszerű versenysorozatainak nevezési listáit kezdik böngészni. Ott jelenleg is rengeteg pilóta nevét felfedezhetik, akik a Skip Barber nyári, illetve téli versenysorozataiban tűntek fel. Olyan mára legendákká érett versenyzők fordultak meg ezeken a rendezvényeken, mint a Formula-1 bajnok Mario Andretti fia, Michael, illetve az unokája Marco, de Juan Pablo Montoya is itt nevelkedett. Sőt, az egyik leghíresebb hölgy versenyző, Danica Patrick is a Formula Skip Barber versenyautókban bontogatta szárnyait.

Michael Andretti is eljutott a Skip Barbertől F1-ig, ám legnagyobb sikereit az IndyCar sorozatban érte el, ahol 1991-ben a bajnoki címet is megszerezte
Michael Andretti is eljutott a Skip Barbertől az F1-ig, ám legnagyobb sikereit az IndyCar sorozatban érte el, ahol 1991-ben a bajnoki címet is megszerezte

A háromnapos képzés után tehát jelentkezni lehet az iskola különböző versenysorozataiba. Akik a nyitott kerekes autózást kedvelik a Formula bajnokságot választhatják, de az MX-5 kupa is csábító lehetőség. A Winter Series, avagy a téli bajnokság hat fordulóból áll, olyan híres pályákon, mint Sebring vagy épp Road Atlanta. Persze egy ilyen program már nem olcsó mulatság, viszont nem babra megy a játék, hiszen az eredmények alapján pénzdíjakat is osztanak. A bajnok 12500 dollárt, a második helyezett 7500 dollárt, a harmadik pedig 5000 dollárt vihet haza, sőt még a legjobb újonc is 3000 dollárnak örülhet.
A nyári Summer Series bajnokság nyolc versenyhétvégéből áll és 50000 dollár ütheti a bajnok markát! Kecsegtető lehetőség ez, hiszen egy versenyhétvége a legjobb esetben 3900 dollárba kerül (amennyiben nem sérül az autó), a nyolc hétvége tehát 31200 dollárból teljesíthető, szóval bőségesen megtérülhet a befektetett pénz. A nyári versenysorozatban szintén nagyszerű pályákon küzdhet a mezőny, például a Mazda nevét viselő Laguna Secában, hogy csak a leghíresebbet említsem.

A Formula Skip Barber versenyautókban a Mazda 2.0 literes, négyhengeres motorja dolgozik 132 lóerőt teljesítve. Ez bőven elég az 567 kg össztömegű járgány dinamikus mozgatásához, és a kicsivel 200 km/h feletti legnagyobb sebesség eléréséhez
A Formula Skip Barber versenyautókban a Mazda kétliteres, négyhengeres motorja dolgozik 132 lóerőt teljesítve. Ez bőven elég az 567 kg össztömegű járgány dinamikus mozgatásához, és a kicsivel 200 km/h feletti legnagyobb sebesség eléréséhez

A versenyzés mellett – ahogy már említettem – a hétköznapi kihívásokra is segít felkészülni a Skip Barber suli. Fontos része képzésüknek a friss jogsis tinédzsereknek kínált  program, de persze más korosztályok is megtalálják az igényeiknek megfelelő foglalkozásokat. Ezekben egyvalami biztosan közös: a résztvevők profi instruktorok segítségével gyakorolhatják a veszélyhelyzetek kezelését. Aki jelentkezik az ebben az esetben is egy vagy akár többnapos képzésekre, elméleti és gyakorlati oktatásban is részesül. Az oktatás résztvevői részletesebben megismerkednek az autó viselkedésének fizikájával, a tanultakat pedig a különböző Mazdák  kormánya mögé ülve kamatoztathatják. A rendelkezésre álló autók listáján megtalálható az USA piacán átlagosnak számító kétliteres motorral szerelt Mazda3, a 2,3 literes motorral megáldott sportos verzió, amit nálunk MPS néven forgalmaztak és az elmaradhatatlan MX-5 roadster, illetve RX-8 is „táncba vihető”.

A Mazda MX-5-ből is a kétliteres, 167 lóerős motorral rendelkező változatokat használják a vezetéstechnikai tréningeken
A Mazda MX-5-ből is a kétliteres motorral rendelkező változatokat használják a vezetéstechnikai tréningeken

Az elmúlt évtizedben felmerült a Skip Barber globális terjeszkedésének lehetősége, így Európában is  segítettek volna a fiatal versenyzőpalántáknak kibontakoztatni a tehetségüket, ám a 2008-ban kirobbant gazdasági válság sajnos keresztbe tett a terveknek. Persze az ötlet, ami egyszer már felvetődött biztosan nem tűnt el örökre, úgyhogy még reménykedhetünk, hogy a jövőben terjeszkedni kezd felénk is a Mazda támogatásával a Skip Barber versenyzőiskola.
Az alábbi rövid videó pedig egy kis betekintést enged a „Skip Barber hangulatba”: