SKYACTIV kupa

Tökéletes versenyautó alapként is szolgál a történelem legkelendőbb roadstere a Mazda MX-5. Ezt kihasználva világszerte rengeteg versenypályán megfordultak már a roadster alapjaira épített versenyautók, sőt egész kupasorozatok. Felmerül tehát a kérdés: hol fog versenyezni az MX-5 negyedik generációja?

Las Vegasban érkezett meg a kérdésre a válasz, ahol a SEMA kiállításon jelentették be a Mazda képviselői, hogy a Mazda MX-5 főszereplésével egy teljesen új kupasorozatot indítanak Global Cup néven. Már a nevéből kikövetkeztethető, hogy több kontinensen is tiszteletét teszi majd a sorozat. A tervek szerint Észak-Amerika, Európa és Ázsia is örülhet.

Remélhetőleg valamelyik televízió csatorna is lecsap a közvetítési jogokra
Remélhetőleg valamelyik televíziótársaság is lecsap a közvetítési jogokra

Pontosan még nem nevezték meg a versenyhelyszíneket, csupán egyetlen pálya biztos, méghozzá a szezonzáró. A dugóhúzó kanyarjáról nevezetes Laguan Seca látja vendégül a mezőnyt év végén, ahol a sorozat bajnoka megkapja koronáját és az azzal járó továbblépési lehetőséget. Ez egy tesztet jelent amelyen a TUSCC bajnokságban (Egyesült Sportautó Bajnokság) szereplő Mazda prototípust vezetheti az MX-5 bajnok.

Roadster lévén a bukókeret is kendőzetlenül a szemünk elé tárul

Bár még nem árultak el semmit a végleges technikai szabályzatról, sem a műszaki partnerekről, az már biztos, hogy a négyhengeres, kétliteres SKYACTIV-G motor hajtja majd a kupás versenyautókat. Télen a Mazda Motorsports fejleszti a versenygépet, tesztelik a felfüggesztéseket, az erőátvitelt, a biztonsági megoldásokat, végül pedig kiválasztják az optimális gumiabroncsot, hogy 2015-ben már fogadhassák a megrendeléseket a 2016-ban versenyezni kívánó csapatoktól.

A műszerfalból talán még ennél is kevesebb marad a végleges verzióban

Létezik egyébként jelenleg is Mazda MX-5 kupa, ám az csak az USA határain belülre korlátozódik. Jövőre névadó szponzorként csatlakozik hozzájuk a Battery Tender vállalat, így a sorozat teljes neve Battery Tender Mazda MX-5 Cup Presented by BF Goodrich lesz. Itthon sajnos macerásan követhető a sorozat, ám annak ellenére, hogy nem csapnak neki akkora hírverést, mint a csúcskategóriáknak, ebben a sorozatban sem aprópénz kering. A 2014-es év folyamán 500 000 dollárt osztottak szét a legjobban szereplők között. A bajnok, Kenton Koch pedig feljebb léphet az IMSA Prototype Lights versenysorozatba, amit szintén a Mazda szponzorál.

A nemzetközi sorozat gumiabroncs beszállítójáról sem döntöttek még, ezért nem látható márkajelzés a képeken

Külön érdekes még, hogy kupasorozatban a Skip Barber versenyzősuli által felkészített autók is kaptak egy külön kategóriát, szóval ide is eljuthatnak, illetve tovább a sportautózás csúcsa felé a korábban már bemutatott versenyzőiskola tanoncai. A harmadik generációs Mazda MX-5 versenyautók tehát búcsúévükhöz közelednek. A versenynaptárt úgy szervezték meg, hogy az USA legnépszerűbb versenysorozatainak betétfutamaként rendezzék az MX-5 kupa futamait. Így a TUSCC, az IndyCar, és a NASCAR XFINITY közönsége is láthatja a küzdelmeket, sőt a megnevezett sorozatokban szereplő csapatok tulajdonosai is új sztárok után kutathatnak a Mazdások között.

Jól áll a naplemente a kupás MX-5-nek, sajnos villanyfényes futamon valószínűleg nem látjuk

A 2015-ös naptár a kétfutamos versenyhétvégék helyszíneivel:

  • Március 18-20 – Sebring International Raceway
  • Április 10-12 – NOLA Motorsports Park
  • Május 1-3. – Mazda Raceway Laguna Seca
  • Július 10-12. – Canadian Tire Motorsport Park (ismertebb nevén Mosport)
  • Augusztus 28-30. – Road America
  • Október 1-2. – Road Atlanta