Jövendőmondó luxusautó

010_nyito
A Nextourer a négy keréken guruló válasz arra, hogyan képzelte a Mazda a jövő luxusautóját 1999-ben. Számos kényelmi funkciója mellett ez a tanulmány már 15 évvel ezelőtt minden tudott, amit ma az i-ACTIVSENSE kínál egy Mazda6-ban.

Akkoriban Intelligens Közlekedési Rendszereknek (ITS) nevezték a Nextourerben felvonultatott biztonsági és kommunikációs megoldásokat, amelyek többsége mára valósággá vált. Ezek sorába éppúgy beletartozott a fizetőkapuk nélküli elektronikus útdíjfizetési rendszer, mint a segélyhívó gomb (bár ez utóbbit magyar rajzfilmkészítők még korábban alkalmazták, az 1986-os Macskafogóban, ahol a kapott információ jól jelezte a rendszer kiforratlanságát – „nyugodjanak békében”).

020
A Nextourer álló helyzetben automatikusan lesüllyed a ki-beszállás megkönnyítésére, majd a városi jövés-menéshez tíz centivel megemelkedik. Ehhez a legmagasabb álláshoz képest országúton öt centivel süllyed lejjebb a karosszéria a gazdaságosság érdekében

Szintén ITS-elem az Információs Központ, amely mobil és GPS-hálózat használatával látja el friss közlekedési és időjárási hírekkel a vezetőt, és persze az aktuálisan legközelebbi kórházak listáját is szállítja, biztos, ami biztos. Az elképzelések szerint az Információs Központ bővítésével például egy esetleges műszaki hiba esetén adat továbbítható a hiba jellegéről, esetleg okáról a szervizközpontnak. Sőt, akár az otthoni riasztórendszerrel is összeköthető az ITS, így baj esetén az utazással töltött idő sem vész kárba, útközben is azonnal értesíthető a kedvenc szomszéd, hogy ugyan nézze már meg, miért szólalt meg a riasztó.

030

Kisebb poggyászok pakolásához elég a csomagtérajtó alsó részét használni, költözéshez érdemes kihasználni a teljes rakodónyílást
Kisebb poggyászok pakolásához elég a csomagtérajtó alsó részét használni, költözéshez érdemes kihasználni a teljes rakodónyílást

Az ITS biztonsági funkciói számos kiegészítővel, így például távolságérzékelő és infravörös kamerával, no meg lézerradarral dolgoznak együtt. Sötétben és ködben az infravörös kamera képe megjeleníthető a műszerfal kijelzőjén, így rossz látási viszonyok esetén is látható az autó előtti terület. A megfigyelés normál látási viszonyok mellett ugyancsak folyamatosan működik, az ott tartózkodók mozgását és sebességét figyelve, és jelezve a vezetőnek, ha veszélyes közelségbe kerül autó, gyalogos vagy egyéb akadály.

050

Egyszerű, egyértelmű ábrák figyelmeztetnek a veszélyre a középkonzol feletti négycolos kijelzőn. Alatta a navigációs rendszer térképe, valamint a kiegészítő közlekedési és időjárási adatok egy kihajtható hétcolos monitoron jelennek meg
Egyszerű, egyértelmű ábrák figyelmeztetnek a veszélyre a középkonzol feletti négycolos kijelzőn. Alatta a navigációs rendszer térképe, valamint a kiegészítő közlekedési és időjárási adatok egy kihajtható hétcolos monitoron jelennek meg

A külső tükrökbe épített kamerák a mögöttes és az oldalirányú forgalom ellenőrzésével segítik a sávváltást. A vezető mindenről tájékozódhat a középkonzol feletti kijelzőn, sőt a rendszer még akkor is jelez, ha megítélése szerint túl gyorsan érkezünk egy kanyarba. Nem hiányoznak a szükség esetén vészfékező és a sávelhagyást korrigáló rendszerek sem. A ráfutásos balesetek sérüléseinek mérséklésére külön kamera figyeli a Nextourer mögötti forgalmat és még az ütközés előtt megfeszíti a biztonsági öveket és a fejtámlát is közelebb igazítja a fejhez.

A Mazda Nextourer első kerekeit háromliteres, V6-os, 218 lóerős, változó szelepvezérlésű benzinmotor forgatja, fokozatmentes sebességváltón keresztül
A Mazda Nextourer első kerekeit háromliteres, V6-os, 218 lóerős, változó szelepvezérlésű benzinmotor forgatja, fokozatmentes sebességváltón keresztül