Kerék a kerék ellen

ProMazda_010bMit nekünk Formula 1, amikor a Mazdának saját  nyitott kerekes versenyszériája is létezik! Ráadásul a világon egyedülálló módon Wankel-motor hajtja a mezőny összes autóját. Persze – mint a legtöbb ilyen kiírásban – a Pro Mazda sorozatban is ugyanolyan karosszériákkal versenyeznek, ám ez nem von le, sokkal inkább hozzátesz a verseny izgalmaihoz.

Manapság csillagászati mennyiségű pénzt kell egy-egy versenyzőnek „kipengetnie”, ha el akar jutni a csúcsra. A Mazda viszont megfizethető megoldást kínál számukra, hiszen magára vállalta egy egész nevelősorozat támogatását. Az USA-ban már ismertebb Mazda Road to Indy program, ahogy a neve is mutatja, leginkább az IndyCar szériába kínál egyenes utat a feltörekvő pilótáknak. Ennek a programnak egyik lépcsőfokáról a Pro Mazda sorozatról lesz most szó, ám a a Mazda már a gokartos évek után következő Skip Barber versenyzőiskolával is kapcsolatban áll, ahol szintén a japán gyártó motorjaival szerelt együléses versenyautókban tanulhatják a „szakma” csínját-bínját a fiatalok, vagy választhatják az MX-5 kupasorozatot is, amivel a zárt karosszériás versenyzés felé vehetik az irányt. A Skip Barber utáni lépcsőfok lehet az USF2000 sorozat, amelynek szintén a Mazda a motorszállítója. A Van Diemen Elan karosszériába a japánok négyhengeres kétliteres motorja kerül, ami 150 lóerős teljesítménnyel tökéletes gyakorlóeszközt biztosít a tinédzserek számára.

A Mazda Road to Indy program legelső lépcsőfoka az USF2000 széria. Aki ezt megnyeri ösztöndíjat kap, amit beleforgathat a Pro Mazda szereplésbe
A Mazda Road to Indy program legelső lépcsőfoka az USF2000 széria. Aki ezt megnyeri ösztöndíjat kap, amit beleforgathat a Pro Mazda szereplésbe

Egyet előrelépve következik az a bizonyos Pro Mazda sorozat, ami 1991 óta rengeteg fiatal  fiúnak és lánynak biztosított lehetőséget, hogy megmutassa tehetségét. Eleinte még szimplán Formula Mazda néven szerepelt. Bár ez is elég jól csengett később mégis Star Mazdára módosították, jelenleg pedig – a szintén sokat mondó – Pro Mazda néven fut. A legutóbbi névváltás mögött a sorozat promóterének változása áll. Az Andersen Promotions óriási lendülettel kezdett hozzá a népszerűsítéshez, ami egy év alatt meg is hozta a várt eredményeket. A Road to Indy többi ágát is ugyanez a cég koordinálja, az Indy Lights teljesen új autót kapott, de a Pro Mazda is egyre inkább vonzó lehetőségként tűnik fel akár az európai versenyzők számára is.

Egyforma karosszéria, azonos motorok és gumiabroncsok. Így valóban kiderül, hogy ki a legjobb a mezőnyben
Egyforma karosszéria, azonos motorok és gumiabroncsok. Így valóban kiderül, hogy ki a legjobb a mezőnyben

Akár már 300 000 dollárból is teljesíteni lehet egy teljes évadot, a leginkább az európai Formula 3 szintjéhez közel álló sorozatban. Nem csoda, ha egyre több Formula 1-be vágyó srác gondolkodik el az amerikai kiruccanáson, hiszen a későbbiekben simán visszatérhetnek Európába, ugyanis a Pro Mazda mindenben megfelel az FIA követelményeinek. Ugyanakkor az európai költségek elharapódzása miatt sokan az IndyCar sorozatot tűzik ki végcélként, ami az autósport világának szintén az egyik csúcskategóriája, viszont megköveteli a versenyzőktől az oválpályás tapasztalatot is. A Pro Mazda ezért úgy állította össze versenynaptárát, hogy tartalmazzon utcai, állandó és oválpályákat. Természetesen a sebesség fővárosának, Indianapolisnak a belső köre sem maradt ki belőle.

A világ egyik legrégebbi versenylétesítményében, az Indianapolis Motor Speedway belső körén is csatáznak egymással a Pro Mazdák
A világ egyik legrégebbi versenylétesítményében, az Indianapolis Motor Speedway belső körén is csatáznak egymással a Pro Mazda pilóták

Idén nyolc helyszínt tartalmazott a naptár, ami összesen 14 futamot jelent. A városi és állandó pályákon két versenyt rendeznek egy hétvégén, ráadásul a rajtolás módja sem egyforma a különböző helyszíneken. Általában az amerikai hagyományok alapján repülőrajttal kezdődnek a futamok, de az utcai pályákon állórajtot írnak elő a szabályok.
Utóbbi rendkívül nagy kihívás, mert ezekben a gépekben semmiféle segédelektronika nem támogatja a versenyzőt. Az Elan Motorsport Technologies tervezte karosszériába bújtatott, 1300 köbcentis Wankel-motor, és a hozzá kapcsolódó hatfokozatú szekvenciális sebességváltó a versenyzés nyers örömét nyújtja. A versenyautó minimálisan előírt tömege feltankolva, pilótával együtt 606 kg. Ennek tudatában érdemes belegondolni, hogy a versenyautó maximális teljesítménye 260 lóerő és legnagyobb sebessége 256 km/h. A sorozatban már 15 éves kortól lehet versenyezni, így az igazi tehetségek valódi táptalaja lett a széria. Olyan nevek kerültek már ki innen bajnokként, mint a legendás Brabham família egyik legifjabb tagja Matthew, az F1-ből ismerős Derek Daly fia, Conor, vagy a Német Túraautó Bajnokságban vitézkedő Joey Hand. Jövőre körülbelül húsz tagú mezőnyre számítanak a szervezők, köztük olyan elszánt pilótákkal, mint Michael Johnson, aki deréktól lefelé lebénult, ennek ellenére egy átalakított Pro Mazda versenyautóval mutat követendő példát hasonló sorsú embertársainak.

Michael Johnson mozgássérültként sem retten meg a versenyzéstől!
Michael Johnson mozgássérültként sem retten meg a versenyzéstől!

Mivel az IndyCar betétfutamaként rendezik a versenynaptár függ a csúcskategória menetrendjétől, de valószínűleg továbbra is 14-16 futamos szezonra lehet számítani, amit az NBCSN sportcsatorna közvetít, illetve a széria saját Youtube csatornájára felkerült anyagok segítenek az érdeklődőknek követni az eseményeket. Ízelítőként nézzétek meg a 2014-es évad összefoglaló videóját: