Mazda Hybrid sorozatgyártásban

m3hybrid_010Fel-felröppennek hírek azzal kapcsolatban, hogy a Mazda dízel-hibrid jármű megvalósításán dolgozik. Pedig a márka szakemberei korábban már többször elmondták, hogy nem a dízelmotor továbbfejlesztésében látják a jövőt, és a már piacon lévő dízel-hibrid modellek sem aratnak akkora sikert, mint benzines társaik. Így tehát nem tűnik túl reálisnak egy dízel-hibrid Mazda debütálása a közeljövőben – vagy bármikor. Már csak azért sem, mert akad a márka kínálatában hibrid modell, amely benzinmotorral dolgozik együtt. Ez az Axela Hybrid.

Japánban Axela néven fut a Mazda3, vagyis az Axela Hybrid nem más, mint a Mazda3 hibridhajtású változata. Mégsem nevezhetjük Mazda3 Hybridnek, mert kizárólag a japán piacon forgalmazzák, vagyis tényleg csak Axelaként létezik, ebből adódóan jobbkormányos kivitelben, ráadásul csupán négyajtós karosszériával. Újnak sem mondható, hiszen a legutóbbi típusváltáskor, a KODO-dizájnos Mazda3 többi változatával, azaz a „hagyományos” SKYACTIV benzines és dízel modellekkel együtt jelent meg az óhazai kínálatban. Belterjessége miatt tehát – Japánon kívül – egyszerűen csak nem került a figyelem középpontjába a Mazda Axela Hybrid, miután a tavalyi Tokyo Motor Show-n bemutatták.

A benzinmotorhoz csatlakozik a váltót és a generátort is helyettesítő hibridbolygómű, felette a vezérlőmodullal. Az akkumulátorok a csomagtartóban foglalnak helyet
A benzinmotorhoz csatlakozik a váltót és a generátort is helyettesítő hibridbolygómű, felette a vezérlőmodullal. Az akkumulátorok a csomagtartóban foglalnak helyet

Pedig képességeit tekintve igazán figyelemreméltó jármű a „hibrid Mazda3”. Ez persze érthető, hiszen a Mazda a téma nagymesterétől kapott támogatást hibrid modellje kifejlesztéséhez. Hiába, a nagyoktól soha nem szégyen tanulni. Ugyanis az Axela benzinmotorja a gazdaságosságban élenjáró Mazdától származik, tehát saját termék, a hibridhajtás többi eleme pedig az ilyen rendszerek terén legnagyobb tapasztalattal rendelkező Toyota Priusból került át egy az egyben a Mazdába. Ám mivel a motor alapjaiban az Axela többi benzines kivitelében is megtalálható kétliteres SKYACTIV egység, ezért a végeredmény a SKYACTIV-HYBRID nevet kapta a Mazdától. A világ talán leggazdaságosabb kétliteres benzinmotorja tehát a piac legkiforrottabb hibridrendszerével kelt egybe az Axelában. Ugye, hogy ebből csak jó sülhet ki?

A hagyományos automatikus váltóéra hasonlít a váltókulissza, ám az Axela Hybrid fokozatmentes. A kart B-be húzva növelhető a motorfékhatás és az energia-visszatermelés
A hagyományos automatikus váltóéra hasonlít a váltókulissza, ám az Axela Hybrid fokozatmentes. A kart B-be húzva növelhető a motorfékhatás és az energia-visszatermelés

A gazdaságosság érdekében a kétliteres benzinmotor nem a bevált konfigurációban, hanem kifejezetten hibridrendszerre hangolva került az Axelába. Ez azt jelenti, hogy az erőforrás sűrítését tovább emelték, 13:1-ről 14:1-re növelve azt, ám ennek megvalósíthatósága érdekében kipufogógáz-visszavezető (EGR) rendszert is beépítettek. Ezeken túl további eszközöket is bevetettek, hogy a korábbinál szélesebb fordulatszám-tartományban valósulhasson meg még tökéletesebb égés és ezáltal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás. A kipufogógáz hőjének hasznosításával például a motor gyorsabban eléri üzemi hőmérsékletét, így a vezérlés „engedélyezheti” leállítását, amennyiben a hibridrendszer többi eleme is elegendő a jármű mozgatásához, vagy az autó áll. A 82 lóerős és 207 newtonméter forgatónyomatékú villanymotorhoz így 99 lóerős teljesítménnyel és 142 newtonméteres forgatónyomatékkal csatlakozik a kétliteres SKYACTIV egység, ami összességében 136 lóerős rendszerteljesítményt eredményez.

A hibridrendszer akkumulátorai a hátsó ülések mögött, a csomagtartóban kaptak helyet, így valamelyest rontják a pakolhatóságot. Az Axela Sedan alaphelyzetben 419 literes csomagtartója a hibridváltozat esetében 312 literes
A hibridrendszer akkumulátorai a hátsó ülések mögött, a csomagtartóban kaptak helyet, így valamelyest rontják a pakolhatóságot. Az Axela Sedan alaphelyzetben 419 literes csomagtartója a hibridváltozat esetében 312 literes

A bevált nikkel-metál hidrid akkumulátoros hibridrendszerrel felvértezett Axela Hybrid 1390 kilogrammos saját tömege csupán nyolcvan kilogrammal haladja meg a kétliteres benzinmotorral hajtott változat tömegét. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a hibrid Axela könnyebb a dízeleknél, ami szintén előnyös a gazdaságosság szempontjából. Nem csoda hát, hogy – a dízeleket is lepipálva – a 3,25 liter/100 kilométer átlagfogyasztású Hybrid az Axela kínálatának leggazdaságosabb modellje. E kiváló benzinüzemű hibrid modell ismeretében még inkább kérdéses, hogy vajon miért fektetne pénzt, időt és energiát a Mazda egy dízel-hibrid kifejlesztésébe? Persze elképzelhető, hogy mást hoz a jövő és egyszer tényleg megjelenik a gázolajos-akkumulátoros Mazda, majd meglátjuk…

m3hybrid_050

A kisebb csomagtartót leszámítva semmilyen más kompromisszumot nem kíván használójától a hibrid Axela, ugyanúgy vezethető, mint a típus bármelyik másik, automatikus váltós modellje
A kisebb csomagtartót leszámítva semmilyen más kompromisszumot nem kíván használójától a hibrid Axela, ugyanúgy vezethető, mint a típus bármelyik másik, automatikus váltós modellje