Szigetvilág

MazdaCarolArra gondoltunk, teszünk egy kis túrát Japánba, és megnézzük, milyen Mazdák futnak az ország szigetein!

Négy legnagyobb szigete a legismertebb (Hokkaidó, Honsú, Kjúsú és Sikoku), ám valójában 6852 sziget tartozik Japán fennhatósága alá. A szigetvilág igazán érdekes járműparkkal rendelkezik, amelyhez persze a Mazda is hozzájárul. Természetesen Japánban is forgalmazzák azokat a Mazda típusokat, amiket már jól ismerünk, ám a nevük csalóka. Továbbá a sajátos viszonyok szülte járművekkel is találkozhatunk, amelyek csak és kizárólag a szamurájok földjére jellemzőek. Gondolok itt például a kei car kategóriára, amely a Japánban megszokott pöttöm személyautókat takarja. Persze apróságuk „relatív”. A Mazda csöppségeinek tengelytávolsága 2,4 méter, amelynél a Mazda2 tengelytávolsága csupán kilenc centiméterrel hosszabb. Méreteiket törvény szabályozza, ennek megfelelően, amelyik autó megfelel a kei car kategória követelményeinek adókedvezményben részesülhet. Ennek tükrében világos, hogy a kisebb méreteikkel rengeteg előny is jár. A túlzsúfolt japán városokban könnyebb velük parkolni, kicsi motorjaik keveset fogyasztanak és kisebb a károsanyag-kibocsátásuk is, na meg persze ott a már említett adókedvezmény. Akár még nálunk is népszerűek lehetnének, habár annyira nem zsúfoltak a nagyvárosaink, mint a japánok, ám akik többnyire városban és az agglomerációban használják járművüket, tökéletes társra találhatnának bennük.

A Mazda2 Japánban Demio néven ismert
A Mazda2 Japánban Demio néven ismert

Az 1998. október 1-től életbe léptetett törvényi szabályozás alapján, a kei car kategóriába tartozó autók nem nőhetnek 3,4 méternél hosszabbra, 1,48 méternél szélesebbre és két méternél magasabbra. Leginkább talán keskenységük miatt tűnnek tehát olyan aprónak. Motorjuk maximálisan 660 köbcentiméter hengerűrtartalmú lehet és 64 lóerőnél szabták meg a felső teljesítményhatárt.

Az első Mazda személyautó, az R360 is egy kis csöppségként vonult be a történelembe
Az első Mazda személyautó, az R360 is egy kis csöppségként vonult be a történelembe

A Mazda jelenleg három típust kínál, amelyek ebbe a kategóriába tartoznak, bár az egyikkel egyszerre három stílusirányzatot is meglovagolnak. Alfabetikus sorrendben kezdjük a Mazda Carol névre hallgató kis kockával. Annak ellenére, hogy a motor méretét és teljesítményét korlátozza a törvény, mégis lehetőség kínálkozik válogatni, ugyanis kétféle teljesítménylépcső áll a vásárlók rendelkezésére. Egy szívó erőforrás és egy turbófeltöltéses alkotja a motorkínálatot. A szívó változat 54 lóerős, a turbófeltöltéses pedig a maximálisan megengedett 64 lóerőt mozgósítja. Mindezek párosíthatóak automatikus sebességváltóval, illetve összkerékhajtással, amik egy-két deci eltérést okozhatnak az alapváltozat száz kilométerenkénti 4,2 literes átlagfogyasztásában.

A Carol a legkisebb Mazda típus jelenleg
A Carol a legkisebb Mazda típus jelenleg

A kicsit magasabb Mazda Flair az a típus, amelyből három különböző stílusú szerepel a kínálatban. Hossza ugyanakkora, mint a Carolé, ám magassága 1666 mm a Carol 1535 milliméterével szemben. Motorok terén ugyanaz a helyzet, ám a gyári adatok alapján gazdaságosabb, mint a Carol, ugyanis a Flair megelégszik 3,9 liter üzemanyaggal száz kilométeren. Karosszériák tekintetében választható még a Flair Crossover, illetve a Flair Wagon. Előbbi terepjárós hangulatot áraszt, utóbbi pedig az egyterűekre emlékeztet.

Még a sportos jelzőt is ráaggatnám a Flair megjelenésére, ha csak a lökhárítók, és a nagy hűtőrács látszana belőle :)
Még a sportos jelzőt is ráaggatnám a Flair megjelenésére, a lökhárítók, a sárvédők és a nagy hűtőrács alapján…
Főleg ezzel a karosszéria kivitellel
…főleg ezzel a karosszéria kivitellel
A Flair Crossover igazi színfoltja lehetne a hazai utcaképnek
A Flair Crossover igazi színfoltja lehetne a hazai utcaképnek

 

Vidám színekkel is rendelhetők a kei car kategória járművei, ahogy az a Flair Wagon esetében is látható
Vidám színekkel is rendelhetők a kei car kategória járművei, ahogy az a Flair Wagon esetében is látható

A Scrum Wagon viszont tényleg egy mini egyterű, amelyből akár áruszállító változat is rendelhető. A motorokra nem vesztegetnék több szót, teljesen ugyanaz a választék, mint a többi „kei-Mazdánál”, a méretadatokban is csak magasságában tér el a többiektől. A Scrum Wagon ugyanis 1880 milliméter magasra nőtt, amivel a legnyúlánkabb a Mazda kei car kínálatában.

Majdnem két méter
Tizenegy centi hiányzik a kétméteres magasságához. Fejtérből nem lehet hiány. 🙂

Kilépve a kicsi, ám magas Mazdák árnyékából a Mazda Verisa felé vesszük az irányt, ami 3975 milliméteres hosszával már az európai kisautók kategóriájába is nevezhetne. 1696 milliméteres szélessége és 1530 milliméteres magassága olyan arányokat kölcsönöz neki, amely az európai szemnek sem szokatlan. Sőt! Úgy vélem a Verisa is sikeres lehetne a hazai piacon, ám a sokkal sportosabb megjelenésű Mazda2-nek konkurenciát jelentene, talán ezért sem forgalmazzák felénk. 1498 köbcentis motorja 113 lóerővel mozgatja, miközben átlagfogyasztása 6,1 liter.

A Verisa már egy átlagos európai méretekkel megáldott személygépjármű
A Verisa már egy átlagos európai méretekkel megáldott személygépjármű

Egyterűek frontján több típusból is csemegézhet a japán vásárló. A nálunk Mazda5 néven futó Premacy mellett a 130 milliméterrel hosszabb Biante várja a vásárlókat 1998 köbcentis, 144 lóerős motorral. Az MPV név nálunk sem ismeretlen, néhány évig a hazai palettán is megtalálhatták az érdeklődők. A japán piacon jelenleg is forgalmazzák, 4860 milliméteres hosszúságával a legnagyobb a Mazda egyterű kínálatában, és a Premacyhoz, valamint a Biantéhoz hasonlóan hátul tolóajtókkal szerelték fel.

A Biante rendelkezik talán a leglátványosabb karosszériával a Mazda japán piacra szánt típusai között
A Biante rendelkezik talán a leglátványosabb karosszériával a Mazda japán piacra szánt típusai között
Az MPV már konzervatívabb formavilágú
Az MPV már konzervatívabb formavilágú

Természetesen, ahogy már említettem,  a japán márkakereskedésekben is megtalálhatók azok a típusok, amiket mi is jól ismerünk és kedvelünk, habár „álnevet” viselnek. Az új Mazda2 Japánban Demio néven fut, a Mazda3 az Axela nevet kapta, a Mazda6-ot pedig Atenza néven kell keresni. A szabadidő-autók viszont világszerte CX-3 és CX-5 néven kerülnek forgalomba, míg az MX-5 szimplán Roadsterként ismert a japán szigetvilágban.

A Mazda6 Japánban Atenza néven ismert
A Mazda6 Japánban Atenza néven fut

Végső soron a japán modellpalettát elnézegetve mindig arról ábrándozok, hogy megérne egy próbát nálunk is a kei car kategória bevezetése, persze kizárólag az adókedvezményekkel együtt.