Egy különleges születésnapos

mazda-mx-5_hist_23_print1989. Február 9-én a Chicagói Autószalon látogatói valódi újdonsággal találkozhattak a Mazda kiállítóterén. Akkor még csak sejteni lehetett, hogy a kis formás roadster felkelti az emberek érdeklődését, mára azonban tudjuk, hogy a japán gyártó egy valódi legendát öntött formába. Idén lett 25 éves az MX-5!

Egy kis darabka a Mazda szívéből és lelkéből, amely azonnal hat érzelmeinkre, amint rápillantunk. Egy megfizethető árú, addiktív sportautó, kiváló kezelhetőséggel és dinamizmussal. Egy klasszikus mégis modern forma, ami a „Mazda” szó hallatán először sejlik fel az emberek nagy többségében. Ez az MX-5 (a tengerentúlon Miata), a modern kor legnépszerűbb nyitott tetejű sportautója.

Egy korai formaváltozat. A legjelentősebb eltérés a végleges modelltől az orron figyelhető meg.

Egy korai formaváltozat. A legjelentősebb eltérés a végleges típustól az orr részen figyelhető meg.

Talán nem is gondolnátok, hogy a sikertörténet egy kósza ötletként látott napvilágot, a hivatalos bemutató előtt tíz évvel 1979-ben. Bob Hall amerikai újságíró az első generációs RX-7 népszerűsége kapcsán készített interjút Kenichi Yamamotoval, a Mazda fejlesztési igazgatójával. Bob a beszélgetés végén felvetette, hogy igény mutatkozna egy könnyű roadster kifejlesztésére. Az elképzelése szerint az általa sokat vezetett brit sportkocsik menettulajdonságait ötvözhetnék a japán megbízhatósággal és minőséggel.

A mérnökcsapat az MX-5 agyagmodelljével (1984) és Bob Hall a Wheels Magazinban (1994)

A mérnökcsapat az MX-5 agyagmodelljével (1984) és Bob Hall a Wheels Magazinban (1994)

A következő évben végzett piackutatás kiértékelése után a roadster projekt P729 kódnév alatt kezdett kibontakozni, több megvalósítási lehetőséget is felvonultatva. A Mazda Motor Corporation vezetőségének döntése alapján a végső koncepció egy orrmotoros, hátsókerék meghajtású jármű lett. További fontos szempont volt a kis tömeg elérése, amit az LWS (Lightweight sports car) projektnév fémjelzett. A mérnökök odaadását és a japán filozófiát mi sem jellemzi jobban, mint hogy a teljes fejlesztést egyetlen eszme jegyében vitték véghez. Ez volt a „Jinba Ittai”, ami a ló és lovasa közti összehangolt egységet jelenti. Ezt a szoros köteléket volt hivatott megvalósítani a fejlesztőcsapat ember és sportautó között. Később ez az élmény tette egyedülállóvá a Miatát.
1986 márciusára elkészült az első prototípus, amely a legendásan megbízható Mazda 323-ból örökölte erőforrását, sebességváltója pedig a 929-ből származott. 1988-ra már tizenkét vezethető példány várta, hogy az tesztek alkalmával bizonyíthassanak.

Működőképes prototípus 1988-ból

Működőképes prototípus 1988-ból

1989 februárjában Chicagóban leplezték le a fejlesztés eredményét, bemutatkozott a Mazda Miata. Klasszikus arányaival, kompakt méreteivel és lágy vonalvezetésével kitűnt a szögletes konkurensek közül. Noha az első visszajelzések csak a számítógépes modellezéssel alkotott formatervet érintették, a szakértők hamar rámutattak, hogy a kiváló menettulajdonságokból fakadó vezetési élmény „függőséget” okozhat majd a tulajdonosok körében. Ezt követően a Mazda biztos lehetett benne, hogy a roadstert – amit könnyű volt megfizetni, vezetni és üzemeltetni – nem lesz nehéz megszerettetni sem.

Miata Club Sport: A típusbemutatóval együtt prezentált versenyautó tanulmány

Miata Club Sport: A típusbemutatóval együtt prezentált versenyautó tanulmány

A kiállított szériaautók mellett a bemutatón a közönség megcsodálhatta a Miata első versenyautó koncepcióját is, az MX-5 Club Sportot. A citromsárga Mazda laposabb szélvédővel, légterelőkkel és a karosszéria színére fényezett keréktárcsákkal vonta magára a figyelmet. A benne rejlő, 200 lóerőnél is erősebb kompresszoros motor azt hirdette, hogy a versenypályákon is harcba száll a fürge japán.
A 955 kilogrammot nyomó kabrió a lightweight koncepció teljesítése mellett a biztonsági előírásoknak is meg tudott felelni, modern anyaghasználatának és remek konstrukciójának köszönhetően. A kis tömeg lehetővé tette azt is, hogy egy – a sportkocsik világában- alacsony teljesítményű motor segítségével is remek élményt nyújtson vezetőjének.

Az MX-5 felépítése

Az MX-5 felépítése

Ez az erőforrás – ahogyan már említettük- a 323-as Mazda 1,6 literes négyhengeresén alapul. A hengerenként négyszelepes,  felülfekvő vezérműtengelyes (DOHC) motor 115 lóerő csúcsteljesítményt biztosított 6500-as percenkénti fordulatszám mellett.
Apropó fordulatszám: a motor fejlesztései rendkívül magas elérhető üzemi fordulatszámot eredményeztek, ezért 7200 1/percnél elektronikus úton szabályozták azt. A megnövelt sűrítési arányra nagyobb teljesítményhez, a hengerenkénti tüzelőanyag-befecskendezés pedig ideálisabb égéshez és kedvezőbb fogyasztási értékekhez segítette az MX-5-öt. Az aggregáthoz csatolt manuális, ötfokozatú sebességváltó, akár csuklómozdulatokkal is kapcsolható volt.

miata

Kiváló futóművének köszönhetően az MX-5 a szerpentinek királya

A független, dupla keresztlengőkaros felfüggesztésnek és a fogasléces, rásegítéses kormányműnek köszönhetően a kormánymozdulatokra élesen reagált, a kanyarokban pedig rendkívül kezesnek bizonyult a Miata. Tovább segítette a tapadást a motor kis beépítési magasságából adódó alacsony súlypont, és az ideális, 50-50 százalékos tömegeloszlás.

Klasszikus formákat idéz a műszeregység

Klasszikus formákat idéz a műszeregység

Az MX-5 enteriőrje egységes arcot mutatott, a sportosság mellett a komfortérzet is fontos szempont volt kialakításakor. A műszerek és légbeömlők kerek formái a klasszikus jegyeket tükrözték. A típus egy kiemelten előnyös tulajdonságával is itt találkozhatunk: A vászontető felhúzása és lehajtása csupán másodperceket vett igénybe!
A kilencvenes évek első fele sok apró változást hozott a Miata életében: sorra jelentek meg a limitált kiadások, különböző területeken más-más extrákat felsorakoztatva. Az automatikus sebességváltó integrálása után az első ilyen, a „V-Special” változat British Racing Green színben, bőrbelsővel és Nardi fa betétekkel ostromolta meg a japán belpiacot. A következő három évben az újonnan elérhető high-tech (légzsák) és sportos (Bilstein lengéscsillapítók) kiegészítőkkel látták el a roadstereket.

A Japánban Eunos Roadsterként forgalmazott MX-5 V-Special változata

A Japánban Eunos Roadsterként forgalmazott MX-5 V-Special változata

A generáció első és egyetlen ráncfelvarrására 1994-ben került sor. A facelift az apró külső módosításokon túl új üléseket és kárpitokat is hozott, de a legfőbb változás a külcsín mögött ment végbe: A kínálat része lett a 323F GT-ből ismert 1,8 literes DOHC erőforrás, ami 131 „ló erejével” repítette a Miatát. A változatlanul hagyott felfüggesztés mellett a torziós merevséget tovább növelték, a japán speciális kiadásból ismert oldalütközés ellen védő merevítés pedig szériatartozék lett.
A teljesítmény növelésével párhuzamosan a fékezés hatékonyságára is odafigyeltek: valamennyi féktárcsa 20mm-rel nagyobb átmérőjű lett elődjénél. Európában először volt lehetőség opcionális ABS rendelésére, amely egy évvel később a 90 lóerős típusváltozat megjelenésével vált az alapfelszereltség részévé. A kilencvenes évek második felére már hemzsegtek a limitált kiadások. Leginkább az aktuális trendnek megfelelő sportkiegészítőket – mint a MOMO kezelőszervek, vagy a karbonbetétek- kínálták a speciális változatok.

Ma is közkedvelt és megbecsült tuning-alanyok a Miaták

Ma is közkedvelt és megbecsült tuning-alanyok a Miaták

Az MX-5/Miata köré fonódott kultusz az 1998-as generációváltás után sem tört meg, valamennyi változat kedvelt és megbízható eszköze a hétköznapi közlekedésnek, hétvégi túráknak és versenysportnak egyaránt. Világszerte több, mint kétszáz különböző díjjal ismerték már el, a kétüléses sportautók mezőnyében pedig Guinness rekorder eladási statisztikákkal büszkélkedhet.
A Mazda ikonja immár huszonöt éve csal mosolyt tulajdonosuk arcára, és bízunk benne, hogy legalább még egyszer ennyi idő elteltével is a legenda képviseli majd az etalont a roadsterek piacán. Boldog Születésnapot Miata!

Comments are closed