„Kettőn” áll a vásár

GR FC 12.35 001

A mai legkisebb Mazda koncepciója jelentősen megváltozott az évek során. A korábbi generációk praktikus vonásai mellett ma a sportosság vonalai is kidomborodnak a Mazda2-n. Mondhatnánk: a kocka el van vetve.

A legtávolabbi kapcsolatot a 121-esben találjuk meg. A név 1975-ben bukkant fel, azonban ekkor még a kétajtós, lépcsőshátú CD Cosmo második generációját jelölte. 1981-ig Cosmo AP és RX-5 jelöléssel is kapható volt a különféle piacokon. Hét év szünet után, 1988-ban vált a 121-es ténylegesen a legkisebb Mazda-típussá. Európai értékesítése mindössze három éve alatt ezen a néven a Ford Festiva testvéreként szolgált.

Az első generáció szolgálta Mazda, Ford, majd később KIA jelvénnyel is
Az első generáció szolgálta Mazda, Ford, majd később KIA jelvénnyel is

A kilencvenes évek legelején a Mazda 121 egy végtelenül jámbor és barátságos gombóc formáját kapta. Alapja a csak japánban ismert és a Mazda által alapított Autozam márka Revue típusa volt. Ezek után nem meglepő, hogy Mazda Revue néven is ismerték néhány piacon. A szelídség szobrát 1998-ig gyártották, csakhogy 1996-tól 121-es névvel már két további típust is meg lehetett vásárolni.

A második generáció formája mindenki arcára mosolyt csalt
A második generáció formája mindenki arcára mosolyt csalt

Egyikük az 1996-tól egészen 2002-ig gyártott Ford Fiesta alapú 121-es volt. Több helyen azonban a háromjegyű számmal illették az 1996-ban megjelent Demio kis családi egyterűt is, amelyet Japánban rögtön az év autójának választottak meg. Európában csak 1998-tól 2002-ig forgalmazták. Ez utóbbi leszármazottja a Mazda2 lett, amelyet már kifejezetten az európai igények figyelembevételével terveztek.

A Mazda2 története közvetlenül a Demio megjelenéséig, 1996-ig vezethető vissza
A Mazda2 közvetlen története a Demio megjelenéséig, 1996-ig vezethető vissza

Az új típus gyártása 2003 januárjában kezdődött a Ford valenciai összeszerelő üzemében. Japánban továbbra is Demio néven árusították – ez is bizonyítja, hogy az európai Mazda2 közvetlenül a Demio, közvetve a 121-es egyenes ági rokona. Az új generáció megtartotta elődje praktikus felépítését, miközben minőségén is tovább javítottak. A városi örömautó legfőbb célközönségét a pörgő életmódú fiatalok alkották, akiknek a funkcionalitás, a teljesítmény és a kifogástalan minőség voltak a szempontok autójuk kiválasztásakor.

Ahogy a zsúfolt nagyvárosok, a Mazda2 is felfelé terjeszkedett
Ahogy a zsúfolt nagyvárosok, a Mazda2 is felfelé terjeszkedett

Biztonság terén élen járt az akkori típus. Merev utascellája és az első légzsákok mellett oldal- és függönylégzsákok, vészfék-asszisztens, blokkolásgátló, elektronikus fékerő-elosztó és dinamikus menetstabilizáló is segíthetett a barátok biztonságos utaztatásában. A dinamizmusról az 1,25, 1,4 és 1,6 literes benzinmotorok 75, 80 és 100 lóerős teljesítménye, valamint az 1,4-es dízelmotor 68 lóereje gondoskodott Ez utóbbi kimondottan az európai igények miatt került be a kínálatba. A PSA konszerntől érkező erőforrásra kizárólag az öreg kontinensen mutatkozott igény. Japánban 1,3 és 1,5 literes benzinesekből választhattak a vásárlók, de minden motor közös vonása volt az üzemanyag-takarékosság.

Praktikus városi egyterű volt az első Mazda2
Praktikus városi egyterű volt az első Mazda2

A legutóbbi Mazda2 sziluettjét a 2005-ös Frankfurti Autószalonon ismerhette meg a világ. Az itt bemutatott Sassou tanulmányautó sok vonásában – természetesen csak utólag – emlékeztetett a jelenlegi 2-esre, amelyet a 2007-es Genfi Autószalonon láthatott először a nagyközönség. Gyártásának első három éve alatt 400000 talált gazdára Európában, Ausztráliában és Japánban.

A Sassou tanulmánnyal az első autójuk megvásárlására készülő nagyvárosi fiatalok ízlését tesztelték a Mazdánál
A Sassou tanulmánnyal az első autójuk megvásárlására készülő nagyvárosi fiatalok ízlését tesztelték a Mazdánál

Az újdonság olyannyira tetszetősre sikeredett, hogy 2008. március 20-án a 2-est a világ év autójának választották meg. A Mazda2 SKYACTIV-G 1.3 benzinmotorjával a 2011-2012-es japán év autója szavazás különdíjasa lett. A takarékosságra kihegyezett motor, valamint a fokozatmentes (CVT) automatikus váltó kombinációjával 3,3 liter benzinnel is megelégszik 100 kilométeren.

A legújabb 2-esből eleinte csak az ötajtós változat volt elérhető
A legújabb 2-esből eleinte csak az ötajtós változat volt elérhető

A típus motorkínálata az egész világon egységessé vált, még ha nem is mindegyik volt elérhető minden piacon. 1,3 és 1,5 literes benzines, valamint 1,4 literes dízelmotorral kezdték árusítani. Az 1,6 literes – szintén PSA – dízel 2009-ben került be a kínálatba. Az ötsebességes kézi- és a négysebességes automatikus mellett Japánban és Hong Kongban fokozatmentes CVT-váltóval is árulták, hazájában pedig ugyanennek a váltónak a sport móddal kiegészített változatát is kérhették a vásárlók. Egy szintén csak Japánban kapható százdarabos limitált szériát elektromos hajtáslánccal dobtak piacra.

A Mazda2 beltere igazán kellemes hangulatot áraszt
A Mazda2 belső tere igazán kellemes hangulatot áraszt

Tanulmány formájában elkészült a legsportosabb kettes is, amelybe a Mazdaspeed 2,3 literes turbómotorját szerelték. Felfüggesztését, fékjeit és belső terét is a megnövekedett teljesítményhez és az ezzel járó izgalmakhoz igazították. A számos limitált kiadás mellett nem mehetünk el szó nélkül a Mazda védjegyével, Wankel-motoros, hatótávnövelővel ellátott elektromos prototípus mellett sem.

Kis színes
Színes egyéniség

A különleges kettes első kerekeit alapesetben egy 75 kW teljesítményű elektromos motor hajtja. Az autó hátuljában azonban van egy 0,33 literes, bolygódugattyús erőforrás is, amely szükség esetén a lítium-ion akkumulátorok töltésére szolgál. Az ehhez szükséges üzemanyagot egy tízliteres tankból veszi magához. Csak elektromos hajtással 200 kilométert tud megtenni, de a hatótávnövelő Wankel-motor segítségével ez a duplájára növelhető.

A büszkén viselt márka- és típusjelzés
A büszkén viselt márka- és típusjelzés

Az aktuális típus éppen hét éve van a piacon. Ezidő alatt folyamatosan kisebb-nagyobb változásokon esett át. A rajongók már éreztek: közeleg a generációváltás ideje, és ezt a Mazda is pontosan tudja. Az idei Genfi Autószalonon leleplezett Hazumi tanulmány már nagyon sokat megmutat számunkra az új Mazda2-generáció erényeiből.

A közeljövő 2-esélyese, a Hazumi tanulmány
A közeljövő 2-esélyese, a Hazumi tanulmány