Egyszerre kombi, sportautó, kabrió, pickup és szabadidő-autó a Mazda 2001-es MX Sport Tourer tanulmányautója. No meg elsőkerék-hajtású, hátsókerék-hajtású és összkerékhajtású, valamint hibrid is.
Bő tíz éve a kategóriákon túlmutató szabadidő-autó éppoly ritkaságnak számított, mint a hibridhajtású személyautó. Még a tanulmányautók soraiban sem volt annyira gyakori a hibrid, mint manapság a villanymotoros modellek. Ebben a közegben és ízléses, igényes megvalósításában igazán figyelemfelkeltőnek bizonyult a Mazda 2001-es MX Sport Tourer tanulmányautója.
Elsőre „csupán” egy formabontó kombi az MX Sport Tourer, ám ne feledjük, hogy ekkor még Mazda 323 és 626 modellek sorakoztak az autószalonokban, a Zoom-Zoom Mazda6 csak 2002-ben érkezett. Vagyis ez a tanulmány abban az időben született, amikor a Mazda éppen a márka megújulásán dolgozott, és nem tudhatta még, mekkora sikert arat új középkategóriás típusával. Így az MX Sport Tourer egy amolyan útkereső próbálkozás, amely azzal a céllal is készült, hogy vajon mennyire eltalált a formája, tetszik-e a vásárlóknak.
A tanulmány hibridhajtásának fő elemei az 54 lóerős, 108 newtonméter forgatónyomatékú elektromos motor és a kétliteres benzinmotor. Nagy sebességnél ez utóbbi hajtja az első kerekeket, míg városban, ötven kilométer/órás tempóig kizárólag a villanymotor is forgathatja a hátsó kerekeket. Mindemellett, szükség esetén választható a mindkét motort mozgósító összkerékhajtású üzemmód is. Járó benzinmotor esetén ugyanúgy töltődnek az akkumulátorok, mint fékezéskor, azaz a regeneratív fékrendszer jóvoltából legalább a mozgási energia egy része nem vész kárba lassításkor.
A változó szelepvezérlésű, közvetlen befecskendezéses, négyhengeres benzinmotor teljesítményének leghatékonyabb kihasználása érdekében, az MX-be fokozatmentes automatikus sebességváltót építettek, így mindig optimális fordulatszámon üzemelhet az erőforrás. Amennyiben mégis kapcsolgatni támad kedve a vezetőnek – az előre programozott fix áttételek között – a kormánykerékről „váltogatva” ezt is megteheti. A biztonságos és élvezetes menettulajdonságokról az elektronikus menetstabilizáló mellett többlengőkaros felfüggesztés és szabályozható lengéscsillapítás (M-SDS – Mazda Skyhook Damping Suspension gondoskodik.
A kulcs nélküli rendszerrel nyitható és indítható MX műszerfalán egy motoros mozgatású 10 colos kijelző is elővarázsolható. Ennek érdekessége, hogy nem nőtt az autóhoz, hanem kiemelhető a műszerfalból és hordozható számítógépként is használható, Bluetooth-on keresztül akár internetezésre, e-mailezésre – 2001-ben!
Nagyon szép kívülről, pont egy ilyen tulajdonságokkal rendelkező autóra lenne szükségünk. Ami nem tetszik, hogy a cockpit nagyon “Alfás” a régebbi típusokból és a feneke is (azt még elfogadom).