Kedves (digitális) naplóm!

Modern és rohanó világunkban már kevesen vezetnek maguknak, magukról – vagy akár másokról, például gyerekeikről – naplót, ám ha mégis, akkor azt feltehetően digitális formában teszik. Egyszerűen így praktikus. Elég egy döntés a naplóvezető részéről és máris kezdetét veheti a naplóírás. Azonban olyan nagy szervezeteknél, amilyen egy autógyár, lassabban vezetik be az ilyen praktikus megoldásokat is. A különc Mazdánál persze már tízéves a digitális szervizkönyv.

Gyermekünkkel kapcsolatban sem mindig könnyű megjegyezni élete fontosabb eseményeit, vagy észben tartani a közeledő „mérföldköveket”, például a következő oltás időpontját. Autónk esetében pedig pláne miért is tartanánk fejben előéletét, amikor elég csupán annyit tudni, hogy mikor járt utoljára olajcserén, és akkor mennyit mutatott a kilométer-számláló. Ez utóbbiakban egyébként manapság már segít az – itt a Mazdablogon is bemutatott – My Mazda alkalmazás, minden másról pedig pontosan tájékoztat a szervizkönyv. Ebbe a szervizben beleírják az adatokat, így nekünk csak azt kell megjegyezni, hogy hol találjuk a szervizkönyvet – persze olykor még ez is kihívás elé állíthat. Meg egyébként is, minek hurcoljuk mi a szervizbe a szervizkönyvet?

A MyMAzda alkalmazás egyebek mellet segít abban, hogy mikor kell szervizbe vinni Mazdánkat
A MyMAzda alkalmazás egyebek mellet segít abban, hogy mikor kell szervizbe vinni Mazdánkat

Hiszen Mazda-tulajdonosként már akár tíz éve élvezhetjük a digitális szervizkönyv előnyeit, amely 2008-ra teljesen kiváltotta a papíralapú nyilvántartást. A Mazda 2005-ben az elsők között vezette be Európában digitális szervizkönyvét, így a szintén akkor megjelent Mazda5 már kizárólag ilyen nyilvántartással rendelkezik. A többi, eredetileg papíralapú szervizkönyvvel bevezetett típusnál egy ideig párhuzamosan futott a múlt és a jövő autós naplója. Néhány év alatt azonban ennek az átmeneti időszaknak vége szakadt, hiszen az új generációkat már szintén kizárólag a korszerűbb, digitális szervizkönyvvel adták át tulajdonosaiknak.

A Mazda5 első generációja kapott először kizárólag digitális szervizkönyvet
A Mazda5 első generációja kapott először kizárólag digitális szervizkönyvet

Miért korszerűbb a digitális szervizkönyv? Egyrészt azért, mert kevésbé terheli a környezetet, mivel a Mazda miatt már nem vágnak ki fákat, hogy azokból papírt gyártsanak a szervizkönyvekhez. Másrészt mindenkinek kényelmesebb a szervizlátogatások, illetve az autó életének digitális naplózása. A szervizműveletek után a Mazda munkatársa egyszerűen csak az autóról vezetett számítógépes adatbázisba jegyzi be az elvégzett műveleteket, máshova nem. Ez számára kevesebb adminisztrációt jelent, az ügyfélnek pedig kevesebb várakozást, azon túl, hogy a szervizkönyvvel sem kell bajlódnia – „hová tettem, otthon hagytam, majd legközelebb el ne felejtsük a mostanit is…”. Azaz a digitális szervizkönyv mindenkinek terhet vesz le a válláról, így egy gonddal kevesebbet jelent.

Tíz év alatt több mint kilencmillió bejegyzés történt a digitális szervizkönyvekbe
Tíz év alatt több mint kilencmillió bejegyzés történt a digitális szervizkönyvekbe

Mindemellett a tulajdonosváltást is nagyban megkönnyíti a digitális szervizkönyv, a vevő számára éppúgy, mint az eladó részéről. Hiszen fel sem merülhet a kérdés egy 2005 után gyártott Mazda esetében, hogy „megvan-e hozzá a szervizkönyv”. Persze, hogy megvan, és át is nézhető, praktikusan az autó átvizsgálásával együtt, amit nyilván senki nem mulaszt el használt autó vásárlásakor. Nem kell abba a Mazda márkakereskedésbe menni, ahol újonnan forgalomba helyezték az autót, és akkor sincs gond, ha külföldről származik a jármű. Hiszen a digitális szervizkönyv adatbázisa egész Európában egységes, bármelyik Mazda márkakereskedő látja, használhatja. Így például az eredetileg külföldön forgalomba helyezett autó szervizkönyve sem veszhet el, és ott folytatható, ahol – akár sok ezer kilométerrel távolabb – abbahagyták.

Nem minden Mazdához kell szervizkönyv
Nem minden Mazdához kell szervizkönyv

Az egyetlen, közös adatbázis jóvoltából szintén gond nélkül nyomon követhetők a visszahívási akciók is. Azaz egy használt autó új tulajdonosa is egyszerűen és egyértelműen tudomást szerez arról, hogy járművén elvégezték-e az adott javítást. A garanciális javítások is Európában bárhol, gond nélkül elvégeztethetők térítésmentesen. Hiszen a Mazda márkakereskedő mindenhol látja, hogy az adott autót rendszeresen hordták szervizbe – valahol Európában – és jogosult a garanciális javításra. A szervizlátogatások alkalmával természetesen minden alkalommal feljegyzik az autó futásteljesítményét is, így a visszatekert kilométer-számlálójú portékára hamar fény derül. Akárhogy nézzük, már csak a digitális szervizkönyv miatt is megéri márkakereskedésben szervizeltetni a Mazda típusait, és ez a megbízható, ugyanakkor kényelmes szolgáltatás immár tíz éve minden új Mazdához alapáron jár.

Ugye néha Mazda négykerekű esetében is lemondanánk a szervizkönyvről, ha felajánlanák eladásra?
Ugye néha négykerekű esetében is lemondanánk a szervizkönyvről, ha ilyen Mazdát ajánlanának eladásra?

2 thoughts on “Kedves (digitális) naplóm!

  1. 2014 januárjától -amióta Mazdánk van- használom az elektronikus szervizkönyv szolgáltatást, a kliens fent van a telefonomon. Ennek ellenére nekem nem jeleztek sem telefonon, sem e-mailen, hogy lejár az 1 év, és ideje szervizbe vinnem az autót.
    Sajnos a központi rendszerben a forgalomba helyezésen kívül semmit nem vezettek fel amíg nem szóltam, hogy jó lenne, ha megtennék.

    1. Kedves László!
      Érdekes a dolog, ha gondolod összekötünk az együttműködő partnerünkkel a Mazda Centrummal, akik hivatalos márkaszerviz is! Biztosan szívesen ránéznek a technikai háttérre. Érdekel ez a megoldás?
      üdvözlettel:
      a Mazdablog csapata

Comments are closed.